N-Tonight #10: WarioWare:...

Advance Wars 1+2 Re-Boot ...

A Boy and His Blob genudg...

Ny trailer for Pokémon L...

Vind Pokémon Brilliant D...

Må vi præsentere: Ninte...

Tunche annonceret til Swi...

Lanceringstrailer for Dyi...

Sora afsløret som sidste...

The Smurfs: Mission Vilea...

Nintendo Direct

Switch Friend Codes

Spil på vej til Switch

Mario Kart Tour

Metroid Dread

Mario Party Superstars

Nindie Klubben

Pokémon-tråd

Dit seneste køb

Pokémon Legends: Arceus

V: Gameboy Advance SP ags...

Tilbudstråden

K: pokemon leafgreen

S: Switch og 3DS spil

K. Pokémon Black & Poké...

Nintendo 64 spil

K: Wii spil

S: Bravely Default 2

S: Switch skuldertaske (g...

K: The Legend of Zelda: M...

Story of Seasons: Trio of Towns

N-club Juletema 2018

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Mario Party: The Top 100

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Metroid Dread

JOEP
JOEP

46173
Online
Level: 48 (Magikoopa)

2
1ups givet

Skrevet 16-06-2021 19:50 - Redigeret 19-10-2021 21:20


Udvikler: MercurySteam
Udgiver: Nintendo
Platform: Switch
Størrelse: 4,3 GB
DLC: Intet annonceret
Amiibo: To nye, Samus og E.M.M.I - kan bruges én gang om dagen og giver energi og missiler. Første gang opgraderinger til Energi og Missiler
Dato: 8. oktober 2021
Genre: Adventure, Metroidvania
Antal spillere: 1
Online: Ja
Controls: Pro Controller, JoyCons
Demo: Intet annonceret
Anmeldelse: her
Pris (eShop): 449 kr.


amiibo:


Trailers:






JOEP
JOEP

46173
Online
Level: 48 (Magikoopa)

1
1ups givet

#1 - Skrevet 30-06-2021 10:39

Den japanske teaser-side er blevet opdateret af et par omgange.

Første bunke her.

Anden bunke er samlet i videoen her:



JOEP
JOEP

46173
Online
Level: 48 (Magikoopa)

0
1ups givet

#2 - Skrevet 05-10-2021 06:54

Reklame:



---

Spillet er desværre blevet lækket online, så det er muligt at løbe ind i spoilers på nettet nu.


Andreas Tarding
Andreas Tarding

4417
Online
Level: 17 (Deku Baba)

1
1ups givet

#3 - Skrevet 06-10-2021 19:39 - Redigeret 06-10-2021 21:25

Anmeldelserne er jo så tikket ind nu, og det ser vel mildest talt ikke værst ud. Desmere, 88 på MetaCritic pt.

Det er jo ikke ligefrem hver gang, spil er kommet helskindet ud af "længere tids development hell", hvad man vist godt kan kalde dette. Men måske så alligevel ikke - kunne være, man nærmere skulle kalde Metroid Dreads forløb "kontrolleret development hell". Either way, lettende nok, da Smiley


Pieyanthikos
Pieyanthikos

997
Offline
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#4 - Skrevet 07-10-2021 08:15

Det tegner rigtig, rigtig godt. Jeg bliver glad, når Digital Trends skriver: "Metroid Dread mixes Alien and David Cronenberg films to create Nintendo's creepiest game to date."


Andreas Tarding
Andreas Tarding

4417
Online
Level: 17 (Deku Baba)

2
1ups givet

#5 - Skrevet 07-10-2021 13:07 - Redigeret 07-10-2021 13:13

Det har også altid slået mig, at Nintendo har en tendens til, at "ramme plet" med at hændeligt inducere "slenderman-panik" i forskellige situationer i spillene, uden på noget tidspunkt at skulle vove sig ratingmæssigt, eller endda nødvendigvis gøre det "direkte uhyggeligt eller creepy". Det er som om, de ligesom kan nå til essensen af, hvad der skaber panikreaktioner, uden det behøver være specielt "hårdt", sågar jo eks. kan være i et Mario-spil. Spændende at se, hvad de så netop fremtryller, når snoren for rating er et trin længere - eller fra "Everyone" i Mario etc, til "Teen"-rating her.

... Det slår mig, at Metroid Fusion faktisk var "E"-ratet? ... Jeg kan kun slutte, at dette må skyldes, at tolerancen for ratings, må være blevet strammet markant over årene? Tvivler fandme på, at Metroid Fusion genskabt 1:1 med moderne grafik, havde fået "E", eller muligvis endda "T"-mærkatet. Smiley

Eller rating fungerer måske bare meget "fladt", evt? Går måske direkte efter firkantede, objektive elementer som synligt blod, nøgenhed, bandeord - og ikke efter stemningen, spillet skaber


JOEP
JOEP

46173
Online
Level: 48 (Magikoopa)

0
1ups givet

#6 - Skrevet 11-10-2021 06:47




KJ85
KJ85

20437
Online
Level: 58 (Tektite)

0
1ups givet

#7 - Skrevet 13-10-2021 15:24

Efter landskampen i går aftes fik jeg gennemført dette lækre spil, men kan kan ikke ligefrem sige, at jeg var hurtig til det. Ifølge spillet lød min gennemspilningstid på 17 timer og et kvarter, men det var så også med indsamling af alt, og jeg brugte virkelig lang tid på nogle af de puzzles, hvor shinespark skal anvendes med stor præcision. Jeg ved ikke, om det bare er mig, der er en klovn til at aktivere egenskaben, men jeg kunne slet ikke gøre det konsekvent i hvert fald.

Er der andre, der er kommet gennem spillet på nuværende tidspunkt?


Michael
Michael

1266
Online
Level: 18 (Twhomp)

1
1ups givet

#8 - Skrevet 13-10-2021 16:34

Det tog mig små 7 timer at komme igennem det og det var egentlig i et meget stille og roligt pace, hvor der ofte blev kørt detours for at indsamle powerups. Syntes det var godt, men jeg har det svært med et spil som Dread, fordi det 100% stadig er et produkt af tiden og dets rødder både på godt og ondt. Jeg føler f.eks. ikke det kan måle sig med Hollow Knight, der både leverer et bedre produkt i forhold til udseende, historiefortælling og generelt gameplay. Det sker naturligvis på baggrund af hvad tidligere spil i genren har gjort, men Team Cherry formåede virkelig bare at viderefortolke hvad der gør genren så fed, hvor jeg føler at Dread bare dufter af det samme gamle.


JOEP
JOEP

46173
Online
Level: 48 (Magikoopa)

1
1ups givet

#9 - Skrevet 14-10-2021 06:19 - Redigeret 14-10-2021 06:22

Jeg kan slet ikke forstå, hvordan du kan gøre det på 7 timer... Tror jeg har passeret de 7 timer nu og er da slet ikke i nærheden af at have gennemført - måske halvvejs eller 2/3 igennem eller sådan noget (har lige forladt Elun). Men kan godt se på Howlongtobeat, at flere har klaret historien på 7 timer.

Der kommer en anmeldelse fra mig senere, men jeg er helt enig i Michaels betragtning. Spillet gør ikke rigtig noget nyt, og over de sidste 5 år har der altså været adskillige fremragende Metroidvanias, der virkelig giver det her kamp til stregen. Problemet med at være en kendt serie er dog også, at det er svært at variere fra, hvad der kendetegner serien, men det kunne da være meget sjovt, hvis Samus fik nogle nye evner og måske i stedet startede med de velkendte funktioner?

Derudover er jeg ikke sådan super hooked på at rende rundt og finde items. For det virker lidt ligegyldigt at bruge 10 minutter på at traversere hele labyrinten igennem for at nå til et sted, hvor jeg får +2 missiler...


Madskimo
Madskimo

75
Online
Level: 10 (Bomchu)

1
1ups givet

#10 - Skrevet 14-10-2021 08:35

Har ikke fået gennemført spillet endnu, men har kastet 6-8timer efter det nu og er meget enig i pointerne fra #8.

Dertil synes jeg at swtichen virkelig begynder at vise sin alder. Jeg har oplevet en del FPS-drops, og generelt kører spillet ikke så flydende som man kunne ønske sig. Det er bestemt ikke ødelæggende for spiloplevelsen, men dog et klart tegn på at switchen mangler nogle flere "muskler".

Det punkt jeg finder mest kritisabel er valget af font til spillets in-game tekst. Jeg finder den ikke egnet til spillet og den er generelt ikke særlig pæn. Dette fortæller måske noget om hvor godt spillet er, når det er en font som kan bringes i spil når det kommer til kritikpunkter Smiley


JOEP
JOEP

46173
Online
Level: 48 (Magikoopa)

1
1ups givet

#11 - Skrevet 14-10-2021 09:34

Det er sjovt, jeg har ikke oplevet nogen fald i framerate, men jeg spiller også mest håndholdt, så kan være, at det er mere stabilt der?

Har ikke lagt mærke til fonttypen, men har bidt mærke i, at jeg synes robotten / Samus' computer taler vildt irriterende.


AND
AND

1537
Offline
Level: 35 (Lakitu)

1
1ups givet

#12 - Skrevet 14-10-2021 10:43

ANDen elsker det her spil!

Det er bare fedt at opleve stemningen, stederne og den formidable styring af Samus, som aldrig har været bedre.

Så vidt jeg ved, er Metroid IKKE - og aldrig har været - et metroidvania? Metroid er Metroid! Og det synes jeg stadig, at det her spil gør helt genialt.

Kommer SÅ meget til at samle alt i spilletSmiley


JOEP
JOEP

46173
Online
Level: 48 (Magikoopa)

1
1ups givet

#13 - Skrevet 14-10-2021 11:15

AND skrev:
Så vidt jeg ved, er Metroid IKKE - og aldrig har været - et metroidvania? Metroid er Metroid! Og det synes jeg stadig, at det her spil gør helt genialt.


Det er altid en sjov diskussion. Det er rigtigt, at Metroid ikke er et Metroidvania i den forstand, at der ikke rigtigt er RPG-elementer inde over, men læser man på Wikipedia, falder Metroid pænt indenfor definitionen:

Typically based on two-dimensional, sidescrolling platform gameplay, Metroidvania games feature a large interconnected world map the player can explore, though access to parts of the world is often limited by doors or other obstacles that can only be passed once the player has acquired special items, tools, weapons, abilities, or knowledge within the game. Acquiring such improvements can also aid the player in defeating more difficult enemies and locating shortcuts and secret areas, and often includes retracing one's steps across the map.


Men selvom Metroid er Metroid, så kan man godt argumentere for, at serien står lidt i stampe og forsøger for meget at leve op til sin fortid. Prime-serien har dog været ret god til at divergere fra den kendte formel, men stadig bibeholde ånden (som jeg forstår det), så det håber jeg, de kan arbejde videre med i Prime 4.


AND
AND

1537
Offline
Level: 35 (Lakitu)

0
1ups givet

#14 - Skrevet 14-10-2021 17:32

^Ja, det er jo beskrivelsen af Super Metroid lige der.

Min pointe er bare, at det måske ikke rigtig er fair at sammenligne Metroid med fx Hollow Knight og de andre metroidvanias.

Metroid har en etableret formular - og den har Mercury så videreudviklet med introduktionen af ability-systemet. Det giver nye elementer som fx stealth-gameplayet i Dread og nye måder at løse puzzles på.

Jeg synes umiddelbart, at det giver en fin balance mellem klassisk Metroid og nye elementer.


Michael
Michael

1266
Online
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#15 - Skrevet 14-10-2021 17:34 - Redigeret 14-10-2021 17:40

Jeg glæder mig i hvert fald til at læse din anmeldelse, JOEP! Som sidebemærkning, så er jeg 100% enig med dig mht. det 'spildte' arbejdet bare for at finde en +2 upgrade Smiley Det føles ret fedt at få i starten, men det føles langt mere fladt, når man er oppe i den tre-cifrede raketmængde og klarer nogle puzzles, der tydeligvis kun kan gøres i den sidste tredjedel af spillet, for så at få den samme kedelige reward.

EDIT:

AND skrev:
Min pointe er bare, at det måske ikke rigtig er fair at sammenligne Metroid med fx Hollow Knight og de andre metroidvanias.


Det er ikke fair at sammenligne Metroid med Hollow Knight, forstået på den måde at der ikke er meget belæg for at sammenligne de gamle Metroids med et nyere spil. Jeg synes derimod det er helt okay at smide Samus Returns og nu Dread under en lup og sammenligne dem med nyere Metroidvanias (heriblandt Hollow Knight), da jeg synes man som Metroid-fan både må forvente og håbe på at serien fornyer sig selv, frem for at introducere et enkelt nyt element eller to per spil, særligt når der er så lang ventetid mellem spillene.