Skrevet 16-06-2021 19:50 - Redigeret 28-10-2021 21:39
#1 - Skrevet 30-06-2021 10:39
Den japanske teaser-side er blevet opdateret af et par omgange.#2 - Skrevet 05-10-2021 06:54
Reklame:#3 - Skrevet 06-10-2021 19:39 - Redigeret 06-10-2021 21:25
Anmeldelserne er jo så tikket ind nu, og det ser vel mildest talt ikke værst ud. Desmere, 88 på MetaCritic pt.#4 - Skrevet 07-10-2021 08:15
Det tegner rigtig, rigtig godt. Jeg bliver glad, når Digital Trends skriver: "Metroid Dread mixes Alien and David Cronenberg films to create Nintendo's creepiest game to date."#5 - Skrevet 07-10-2021 13:07 - Redigeret 07-10-2021 13:13
Det har også altid slået mig, at Nintendo har en tendens til, at "ramme plet" med at hændeligt inducere "slenderman-panik" i forskellige situationer i spillene, uden på noget tidspunkt at skulle vove sig ratingmæssigt, eller endda nødvendigvis gøre det "direkte uhyggeligt eller creepy". Det er som om, de ligesom kan nå til essensen af, hvad der skaber panikreaktioner, uden det behøver være specielt "hårdt", sågar jo eks. kan være i et Mario-spil. Spændende at se, hvad de så netop fremtryller, når snoren for rating er et trin længere - eller fra "Everyone" i Mario etc, til "Teen"-rating her.#7 - Skrevet 13-10-2021 15:24
Efter landskampen i går aftes fik jeg gennemført dette lækre spil, men kan kan ikke ligefrem sige, at jeg var hurtig til det. Ifølge spillet lød min gennemspilningstid på 17 timer og et kvarter, men det var så også med indsamling af alt, og jeg brugte virkelig lang tid på nogle af de puzzles, hvor shinespark skal anvendes med stor præcision. Jeg ved ikke, om det bare er mig, der er en klovn til at aktivere egenskaben, men jeg kunne slet ikke gøre det konsekvent i hvert fald.#8 - Skrevet 13-10-2021 16:34
Det tog mig små 7 timer at komme igennem det og det var egentlig i et meget stille og roligt pace, hvor der ofte blev kørt detours for at indsamle powerups. Syntes det var godt, men jeg har det svært med et spil som Dread, fordi det 100% stadig er et produkt af tiden og dets rødder både på godt og ondt. Jeg føler f.eks. ikke det kan måle sig med Hollow Knight, der både leverer et bedre produkt i forhold til udseende, historiefortælling og generelt gameplay. Det sker naturligvis på baggrund af hvad tidligere spil i genren har gjort, men Team Cherry formåede virkelig bare at viderefortolke hvad der gør genren så fed, hvor jeg føler at Dread bare dufter af det samme gamle.#9 - Skrevet 14-10-2021 06:19 - Redigeret 14-10-2021 06:22
Jeg kan slet ikke forstå, hvordan du kan gøre det på 7 timer... Tror jeg har passeret de 7 timer nu og er da slet ikke i nærheden af at have gennemført - måske halvvejs eller 2/3 igennem eller sådan noget (har lige forladt Elun). Men kan godt se på Howlongtobeat, at flere har klaret historien på 7 timer.#10 - Skrevet 14-10-2021 08:35
Har ikke fået gennemført spillet endnu, men har kastet 6-8timer efter det nu og er meget enig i pointerne fra #8.#11 - Skrevet 14-10-2021 09:34
Det er sjovt, jeg har ikke oplevet nogen fald i framerate, men jeg spiller også mest håndholdt, så kan være, at det er mere stabilt der?#12 - Skrevet 14-10-2021 10:43
ANDen elsker det her spil!#13 - Skrevet 14-10-2021 11:15
AND skrev:
Så vidt jeg ved, er Metroid IKKE - og aldrig har været - et metroidvania? Metroid er Metroid! Og det synes jeg stadig, at det her spil gør helt genialt.
Det er altid en sjov diskussion. Det er rigtigt, at Metroid ikke er et Metroidvania i den forstand, at der ikke rigtigt er RPG-elementer inde over, men læser man på Wikipedia, falder Metroid pænt indenfor definitionen:
Typically based on two-dimensional, sidescrolling platform gameplay, Metroidvania games feature a large interconnected world map the player can explore, though access to parts of the world is often limited by doors or other obstacles that can only be passed once the player has acquired special items, tools, weapons, abilities, or knowledge within the game. Acquiring such improvements can also aid the player in defeating more difficult enemies and locating shortcuts and secret areas, and often includes retracing one's steps across the map.
Men selvom Metroid er Metroid, så kan man godt argumentere for, at serien står lidt i stampe og forsøger for meget at leve op til sin fortid. Prime-serien har dog været ret god til at divergere fra den kendte formel, men stadig bibeholde ånden (som jeg forstår det), så det håber jeg, de kan arbejde videre med i Prime 4.
#14 - Skrevet 14-10-2021 17:32
^Ja, det er jo beskrivelsen af Super Metroid lige der.#15 - Skrevet 14-10-2021 17:34 - Redigeret 14-10-2021 17:40
Jeg glæder mig i hvert fald til at læse din anmeldelse, JOEP! Som sidebemærkning, så er jeg 100% enig med dig mht. det 'spildte' arbejdet bare for at finde en +2 upgradeAND skrev:
Min pointe er bare, at det måske ikke rigtig er fair at sammenligne Metroid med fx Hollow Knight og de andre metroidvanias.
Det er ikke fair at sammenligne Metroid med Hollow Knight, forstået på den måde at der ikke er meget belæg for at sammenligne de gamle Metroids med et nyere spil. Jeg synes derimod det er helt okay at smide Samus Returns og nu Dread under en lup og sammenligne dem med nyere Metroidvanias (heriblandt Hollow Knight), da jeg synes man som Metroid-fan både må forvente og håbe på at serien fornyer sig selv, frem for at introducere et enkelt nyt element eller to per spil, særligt når der er så lang ventetid mellem spillene.