SteamWorld Headhunter ann...

Nintendo Direct Partner S...

Endless Ocean Luminous af...

Ny Partner Showcase onsda...

Flere Rare-titler tilføj...

World of Goo 2 kommer til...

Suika Game får ny multip...

Ender Magnolia: Bloom of ...

Disney's Epic Mickey Rebr...

Pocket Card Jockey: Ride ...

Pokémon-tråd

Switch 2 - rygter og disk...

Switch - spilrygter og sp...

Alternative nyheder

Nintendo Direct

Amiibo!

Sony og Microsofts næste...

Spil på vej til Switch

Switch Online

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Metroid Prime Remastered

JOEP
JOEP

72579
Online
Level: 50 (Torizo)

0
1ups givet

Skrevet 13-02-2023 16:54 - Redigeret 13-02-2023 17:01



Udvikler: Retro Studios / Iron Galaxy
Udgiver: Nintendo
Platform: Switch
Størrelse: 6,8 GB
DLC: Intet annonceret
Amiibo: Nej
Dato: 8. februar 2023 / 3. marts 2023 (fysisk)
Genre: Adventure, action
Antal spillere: 1
Online: Ingen
Controls: Pro Controller, JoyCons
Demo: Nej
Anmeldelse: Kommer snart
Pris (eShop): 299 kr. - kommer også fysisk
Spilarkiv til nyheder: link


Trailers:



    Andreas Tarding
    Andreas Tarding

    7281
    Offline
    Level: 18 (Twhomp)

    0
    1ups givet

    #1 - Skrevet 13-02-2023 21:25 - Redigeret 13-02-2023 21:42

    Som jeg aner det under min gennemspilning, er det meget tydeligt, at den visuelle side, udviser stor respekt for originalstilen - præcis som også eks. Ocarina of Time 3DS, og Diablo 2 Resurrected, gjorde det. Endda i så høj grad, at de nærmest kan siges at komplementere hinanden - man kunne næsten skifte imellem gammel og ny udgave, efter humør. (Ligesom der jo famøst var implementeret direkte i Diablo 2 Resurrected.)

    Hvis man ser teknisk på det, kan man dog hurtigt finde kompromiser i grafikken. Switch er jo langt ældre nu, end Gamecube var, da Prime 1 udkom i 2002. Den relative datering af hardwaren, er jo så, med andre ord, langt værre. Igen, artwork-niveauet er top notch, det fungerer jo perfekt på stilbilleder. Kigger man efter tekniske aspekter, kommer grafikken dog hurtigt til kort. Mest markant kan man nævne, at de talrige lyskilder i spillet, farvefulde og kreative som typisk i sci-fi, ganske enkelt ikke er særligt interaktive. Belysningen er "bagt ind", og der er simpelthen næsten ingen interaktivitet, hvis man f.eks. kigger på Samus' armkanon, når man går forbi belysning.

    Det har sandsynligvis ganske enkelt været nødvendigt, for at udgive spillet til den nuværende Switch, og ikke vente til efterfølgeren, som Prime 4 jo muligvis ender med. Kravene til artwork og udseende, og samtidig opløsning og framerate, er høje - så man har været nødt til at skyde mange genveje.

    Næsten famøst, har man jo decideret fjernet elementer, der var med i etteren, herunder belysning fra flere af våbnene. Det mest indlysende og slående eksempel, er dog ganske simpelt, at kigge på armkanonen, mens man bevæger sig rundt - der er meget simple teknikker i brug, som "zoner" når man går ind og ud af skygger, men Switch er presset helt til kanten, og der er præ-genereret så meget udseende, som de overhovedet kunne slippe afsted med. (Enkelte ting er dog stadig interaktive, eks. lyset fra Morph Ball, og gløden fra missiler.)

    Men det er jo en målrettet kritik af én teknisk side af pakken. Overordnet set, er jeg ganske tilfreds hidtil - det hele skal jo ses i sin sammenhæng, og som et re-work af et spil fra 2002 (!), endda til lavere pris, end de snildt kunne have forsøgt at tage, synes jeg, at varen bliver leveret helt ærligt og fint.

    Min overordnede konklusion er faktisk det modsatte af, at teknisk analysere på grafikken - jeg vil kalde dette det mest solide "remaster", man kunne tænke sig, når de tekniske begrænsninger tages i betragtning, og nærmest en øvelse i, at levere en fuldstændig solid pakke, indenfor klare rammer - trods åbenlyse teknologiske shortcomings, er det lang tid siden, jeg har været mere tilfreds med et spilkøb.


    JOEP
    JOEP

    72579
    Online
    Level: 50 (Torizo)

    1
    1ups givet

    #2 - Skrevet 14-02-2023 20:30 - Redigeret 14-02-2023 20:31

    Digital Foundry har udgivet sin tech-analyse:



    Og så er der også skriftlige pointer:

    – Game uses sophisticated baked environmental lighting solution
    – Areas are now much more lifelike
    – Visual design of each area has been updated
    – New light sources have been added
    – Existing objects in the world have been given emissive properties
    – Static volumetric lighting present in many spots
    – Materials exhibit accurate lighting response
    – One small omission is that beam weapons don’t usually cast dynamic lights throughout the environment like in the original
    – Models and textures have been completely remade
    – Models now have a fair bit of polygonal complexity
    – A ton of incidental detail has been added
    – All major bits of geometry from the original game are represented
    – First-person visor still fogs up and can get covered
    – Geometry-based water ripple effect from the original has been replicated alongside more intricate deformation in smaller pools of water
    – Surface detail on the water is improved
    – One change is that glossy domes in Chozo ruins no longer reflect Samus
    – Animation data reused
    – Weapon bobbing from the original has been toned down
    – Metroid Prime Remastered resolution when docked is 900p
    – 600p in portable mode
    – Dynamic resolution not used
    – Game doesn’t appear to use anti-aliasing
    – Metroid Prime Remastered frame rate is 60 FPS
    – No frame rate dips
    – Frame rate essentially identical whether docked/portable
    – Almost no load times




    AND
    AND

    299
    Offline
    Level: 35 (Lakitu)

    0
    1ups givet

    #3 - Skrevet 15-02-2023 06:12

    Det lover jo bare rigtig godt. Lader til at være et must have Smiley


    Andreas Tarding
    Andreas Tarding

    7281
    Offline
    Level: 18 (Twhomp)

    0
    1ups givet

    #4 - Skrevet 15-02-2023 10:01 - Redigeret 15-02-2023 10:07

    Meget overraskende, at han slet ikke spotter nogen anti-aliasing i spillet. Flere var faktisk blevet narret til, at der burde være en MSAA-løsning i spillet. Det er jo interessant, at han så kommer frem til, at det simpelthen er et tilfælde af bevidst design - den store brug af "bagt", eller for-genereret grafik, som jeg også selv snakkede om længere oppe, spiller så tilfældigvis sammen med, at man kan skrue ned for lige dénne relativt tunge effekt, uden, at det påvirket billedet betydeligt. Typisk Nintendo-niveau af "design af hele pakken", hvis man kunne sige det sådan.

    I øvrigt, mht. gameplay. Det kan jo være sjovt, at opleve ting igen, som man sidst spillede flere årtier tilbage. Mit største "highlight" er nok, at en vist berygtet "grind", der kommer til sidst i spillet, virkelig er irriterende, og jeg faktisk fanger mig selv i, at jeg havde helt fortrængt dette. Samtidig oplever jeg, at tidsforbruget, når man først kommer igang med denne fetch quest, egentlig er markant kortere, end jeg huskede det. Man oplever ganske vist en "stor mental afstand", når man skal traverse de forskellige omveje på spillets kort, der ofte irriterer én noget - men målt i rene gameplay-minutter, tager det egentlig ret kort tid, at komme rundt.

    Der er dog visse steder, hvor designerne kunne mistænkes at "misdirecte" én med vilje, til, at man vader dybere og dybere ned i et område, (i dette tilfælde, bogstaveligt), virkelig maser sig igennem, belønnes med et Save Room for sine anstrengelser - og så mødes af en "Jeps! Du kan ikke komme videre her! Smiley" vejspærring. Og, man jo så netop ikke kan "snyde sig ud", ved at re-loade sit save, siden de lige lokkede én til at gemme spillet, ved at belønne én med et Save Room efter en meget besværlig platforming-sektion. Smiley Som en bruger på ResetEra kategoriserede denne type spildesign: "Pure evil."


    LinkTheWindWaker
    LinkTheWindWaker

    2931
    Offline
    Level: 22 (Ice Keese)

    0
    1ups givet

    #5 - Skrevet 26-02-2023 20:45

    Det lader til, at den fysiske udgave af spillet er blevet forsinket:

    Amazon Has Delayed Its Metroid Prime Remastered Preorders, It's Also Sold Out Everywhere Else

    Jeg lagde lige mærke til, at spillet hos Coolshop lige nu står som " Bestilt ved leverandør - Forventet på lager: 7. april 2023". Da jeg forudbestilte for nogle uger siden, stod release til den 3. marts (hvilket der stadig står hos bl.a. Elgiganten). Jeg håber, at min forudbestilling bliver del af første batch, for har ikke lyst til at skulle vente yderligere en måned...


    Andreas Tarding
    Andreas Tarding

    7281
    Offline
    Level: 18 (Twhomp)

    0
    1ups givet

    #6 - Skrevet 27-02-2023 21:44

    Det er jo interessant, hvordan man tilsyneladende potentielt kan undervurdere alle efterspørgsler - selv dénne, der jo unægteligt havde solid hype, igennem årevis, bag sig. Men det kan jo være, det bare eksploderede endnu mere, end de have ventet, når de kombinerede det med shadow droppet (selvom man jo tænker sig, at dette primært har drevet spontane download-salg.) Alt kan selvfølgelig også potentielt fejlvurderes. Måske var det simpelthen bare svært at afgrænse, altså helt konkret, hvor stor en del af originalens fanbase, der egentlig "sad dormante" og var klar til at købe. 21 år er jo selvf. også lang tid.


    JOEP
    JOEP

    72579
    Online
    Level: 50 (Torizo)

    0
    1ups givet

    #7 - Skrevet 28-02-2023 21:17




    LinkTheWindWaker
    LinkTheWindWaker

    2931
    Offline
    Level: 22 (Ice Keese)

    3
    1ups givet

    #8 - Skrevet 02-03-2023 18:48

    Modtog spillet tidligt fra Coolshop Smiley






    JOEP
    JOEP

    72579
    Online
    Level: 50 (Torizo)

    0
    1ups givet

    #9 - Skrevet 02-03-2023 18:49

    Lækkert! Bliver igen fristet til at samle det op...