N-club Streams: Uge 18

LEGO annoncerer nye LEGO ...

Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

Spil på vej til Switch

Amiibo!

Switch 2 - rygter og disk...

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Sværhedsgrad i spil?

kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

Skrevet 27-02-2012 23:32 - Redigeret 27-02-2012 23:39

Jeg faldt over dette citat:

Iwata: It’s not a trait many people have. What do you think about that, Sakurai-san?

Sakurai: Unlike me, Miyamoto-san, for example, is against the players being able to choose their own difficulty.

Iwata: You mean in the thinking of how the optimal level of game difficulty is something that the game creators should determine, not something you have the players choose?

Sakurai: Yes. The same goes for key configuration.12

Iwata: I suppose Miyamoto-san feels that since many players will play with default settings, there should only be one key configuration that the developers determine is right, and they must take responsibility for it and putting it forth.

Sakurai: But I think the players should have a bit greater degree of freedom in their choices.


Om sværhedsgrad er en god eller dårlig ting afhænger af typen af spil, hvis I spørger mig. Et spil som FIFA eller Mario Kart har brug for, at man kan vælge forskellige sværhedsgrader, da man dyster direkte imod AI'en. AI'en har derfor meget stor betydning og det er vigtigt at kunne tilpasse den i disse tilfælde.

Derimod mener jeg ikke, at Mario-, Zelda- og lignende spil bør have forskelligesværhedsgrader, da det som spildesigner altid er muligt at balancere spil på den rette måde, så både den øvede og den ikke øvede spiller kan få noget ud af et spil i form af forskellige valgmuligheder. At implementere forskellige sværhedsgrader, så der kommer dobbelt så mange fjender på skærmen med dobbelt så meget energi, hvis man fx vælger "svær" fremfor "let", er den nemmeste og dårligste designløsning, der findes. Det handler om, at man som spildesigner strukturerer spillet således, at der altid er et sikkerhedsnet, men samtidig er et svære og mere interessant valg at træffe, hvis man ønsker det. Det handler i bund og grund om at tilføje tilpas nok ligevægtige valg (ikke eksplicitte) i spillet, så der både er lette og svære måder at klare spillet på.

Peblisko
Peblisko

58
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#31 - Skrevet 29-02-2012 18:34

Jeg stemmer for et system som man bl.a. ser i spil som inFamous, hvor spillet kalkulerer udfra hvordan man præsterer i indledningen. Det er lidt for simpelt i det spil, da det er få faktorer det beregner ud fra, men idéen er rigtig god: at spillet tilpasser sig alt efter hvilken spiller vi har at gøre med. For vi har utvivlsomt forskelligt temperament som gamere. Det er en løgn, hvis folk benægter det og siger anderledes. Nogle er lærenemme andre er ikke; nogle gider at mestre noget, mens andre bare vil videre.


Navn
Navn

38
Offline
Level: 19 (Bullet Bill)

0
1ups givet

#32 - Skrevet 29-02-2012 19:26

Synes Super Meat Boy er en perfekt udførsel i at "undervise" spilleren. Banerne bliver gradvist sværere, og selvom de sidste baner er på grænsen til det urimelige, har de fleste på dette tidspunkt udviklet stædigheden og evnerne til at overkomme dem. Jeg har pt. klaret 96% af spillet eller noget i den stil.


Peblisko
Peblisko

58
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#33 - Skrevet 28-03-2014 16:13

Inspireret af diskussionen om White Tanooki:

Umiddelbart er problemet: hvad afholder en spiller fra at bruge den? Det tæller som en gennemført bane. Så kommer modargumentet ganske rigtigt om at man ikke kan prøve den sidste bane uden at klare dem uden hvid tanooki (og for at gøre det ekstra pligt-agtigt skal det gøres med hver af de forskellige figurer bare for at låses op) men så er spørgsmålet bare: hvorfor overhovedet have White Tanooki? Hvem er det lavet til? Dem der vil igennem spillet uden rigtig at komme igennem spillet? Og det er jo ikke kun det med at man går glip af den sidste bane. Som White Tanooki spilles spillet fundamentalt anderledes. Power-ups og evnen til at glide er i sig selv store game changers mekanisk set, men det er en diskussion om power-ups generelt. Udødelighed i ubegrænset tid ændrer til gengæld på så meget, at nu er det kun banen, der er fjenden/udfordringen, altså fjenderne kunne lige så fjernes og så var det et ræs om at kende platforme og vægplaceringer.


O-train
O-train

326
Offline
Level: 35 (Lakitu)

0
1ups givet

#34 - Skrevet 28-03-2014 16:35

Jeg vil til dels unde Nintendo for netop det med White Tanooki, mest fordi at platform segmenterne stadigvæk kan være voldsomt udfordrende. Det er jo heldigvis også kun et valg, og jeg holder mig konsekvent fra den, da jeg synes det er snyd ifølge mine egne opfunde regler.


KJ85
KJ85

21475
Offline
Level: 58 (Tektite)

0
1ups givet

#35 - Skrevet 28-03-2014 16:52

Fuldstændig enig med OliverAdam - jeg lader konsekvent være med at bruge deres hjælpefunktioner, som efterhånden findes i alle de nye spil. Hvis man ikke gennemfører med gyldne stjerner i Mario er det ikke gjort ordentligt Smiley


AND
AND

593
Online
Level: 35 (Lakitu)

0
1ups givet

#36 - Skrevet 28-03-2014 16:54

Lige i tråd med de sidste par indlæg; man kan jo bare lade være? Altså, problemet i Skyward Sword er jo netop at man ikke kan slippe for Fi - havde man bare kunnet det, så var der jo intet problem.


O-train
O-train

326
Offline
Level: 35 (Lakitu)

0
1ups givet

#37 - Skrevet 28-03-2014 17:46

Jeg tror godt Nintendo var klar over, at det var åndssvagt. Det virker i hvert fald som om, at A Link Between Worlds har fundet en bedre formular, hvorpå veteraner såvel som nykommende fans af serien har en chance. Er ikke selv GIGANT Zelda fan såå... (har Ocarina of Time, Skyward Sword, Minish Cap og Twilight Princess - har aldrig gennemført andre end Twilight Princess, og det er sådan 6 år siden sååå hehehe, er pænt ligeglad efterhånden) - vil gerne se et spil som er lettere tilgængeligt, men hvor pacing ikke skal slås i stykker, fordi Nintendo ønsker at 5-årige skal have en chance ift. voksne, eller i hvert fald dem som kan sproget og forstår sig på gåderne sådan da. Har det fint med at Mario skal appellerer til alle, det er deres maskot, men det er kedeligt at de går på kompromis med Zelda fx, når det før i tiden var deres "grand adventure", selv for de voksne, og om det har været direkte reserveret til de voksne, det vil jeg ikke påstå, men alligevel... det burde være til det ældre crowd, hvis du spørger mig, kunne i hvert fald nå nye højder, hvis de turde give fingeren til børn. Det ville nok også have samme effekt så, da yngre børn ville prøve det af, og tvinges igennem slid og slæb for at besejre fjenderne og dermed bliv bedre gamere... ikke bare tage en hvid tanooki suit på


Fawful
Fawful

2363
Offline
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#38 - Skrevet 29-03-2014 00:23

Jeg må indrømme, jeg ikke tænker så meget over de her hjælpemidler. Ligesom andre nævner, har jeg aldrig brugt White Tanooki, og hvad der ellers har været i nyere spil. Jeg synes det vil være kedeligt, at klare banerne med dette, og synes bestemt heller ikke at de skal være med i spillet, men kan jo også bare ignorere det, hvilket jeg også gør.


AND
AND

593
Online
Level: 35 (Lakitu)

0
1ups givet

#39 - Skrevet 29-03-2014 00:26

^ Snakker du om Zelda eller Mario? Zelda skal ikke være mere 'voksent' end det er - og Mario skal da slet ikke!

Jeg synes ikke at Nintendo er gået på kompromis med Zelda, for at ramme en bredere målgruppe. Jeg synes ikke at Zelda er blevet for barnligt. Derimod er Fi pisse irriterende - det har ikke noget med målgruppe at gøre - det har noget at gøre med, at folkene bag Skyward Sword ikke har fattet en skid af, hvordan man kommunikere i spil.