Minecraft fejrer 15 års ...

Suika Game får ny multip...

N-club Streams: Uge 21

Nintendo World Championsh...

Tre nye Game Boy-titler l...

N-cast #218: Endelig tale...

Salgstal for perioden mar...

Nintendo Switch-efterføl...

Animal Well ude nu - se l...

Endless Ocean Luminous (S...

Paper Mario: The Thousand...

Amiibo!

Spil på vej til Switch

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Switch - spilrygter og sp...

Super Mario 3D World + Bo...

Switch 2 - rygter og disk...

Nintendo Switch

Annonceringer af annoncer...

Tetris 99

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Unavngivet

kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

Skrevet 25-10-2011 23:18 - Redigeret 11-05-2012 18:36



Kragh
Kragh

17
Offline
Level: 3 (Koopa-Troopa)

0
1ups givet

#31 - Skrevet 26-10-2011 00:35

Det her går hurtigt. Tror jeg vil hoppe i seng.


Kanin
Kanin

641
Offline
Level: 23 (Skree)

0
1ups givet

#32 - Skrevet 26-10-2011 00:35 - Redigeret 26-10-2011 00:36

Det kan du vel også i Minecraft? Eller Little Big Planet... Hvem laver det højeste tårn?

Men det var ikke min pointe med mine 3 begreber. Mine begreber kom fra spil designeren. Laver han et spil med et klart mål? Laver han et spil hvor der er en vinder og en taber? Eller laver han en sandkasse hvor udfordringen ikke er defineret?

tvivler på formålet med Legend of Zelda, var at designeren ønskede du skulle konkurrere med dine mates om at komme længst...


Jonas
Jonas

204
Offline
Level: 15 (Geega)

0
1ups givet

#33 - Skrevet 26-10-2011 00:35 - Redigeret 26-10-2011 00:38

Oni Nick skrev:
Du kunne da konkurrere med dine venner om at komme længst. Eller du kunne tage tid. Bare fordi det ikke er indbygget i spillet, besidder spillet stadigvæk highscore-elementerne.


QED: Alle singleplayer-spil er highscore-spil.

Togbis skrev:
Får man ikke at vide i starten af spillet at man skal besejre Ganon?


Ikke med mindre man læser den tekst, der kommer frem, når man lader titelskærmen stå i noget tid.


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#34 - Skrevet 26-10-2011 00:36 - Redigeret 26-10-2011 00:36

Kragh >> Nu forholdte jeg mig til videospil (altså konsolspil), som i øvrigt kom før PC-spil.

Jonas >> Det er da stadig en highscore struktur, vil jeg mene, selvom der ikke er deciderede high scores.


Kragh
Kragh

17
Offline
Level: 3 (Koopa-Troopa)

0
1ups givet

#35 - Skrevet 26-10-2011 00:39 - Redigeret 26-10-2011 00:40

Ahh. Modtaget, det går bare så hurtigt, at man ikke kan følge med. Men pointen med Paint var, at Minecraft heller ikke har noget eksplicit formål ud over at bygge. Det samme kan man sige om Paint, der skal man bare tegne, hvorfor mit argument er, at Juuls definition ikke er rammende. Selvom jeg har diskuteret med folk, som ikke ser Minecraft som et spil, men måske som leg - ligesom i en sandkasse.

PS. tror det er en rimeligt god tråd du har fundet på her Alexander...


Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#36 - Skrevet 26-10-2011 00:39

Thomas Dyregaard skrev:
tvivler på formålet med Legend of Zelda, var at designeren ønskede du skulle konkurrere med dine mates om at komme længst...



Det tror jeg faktisk lige netop det var. "Yo, dude, I just found out that if you burn this bush, a DUNGEON APPEARS!"

"No way, dog! Smiley Imma beat it first!"

and so on

true story.


Jonas
Jonas

204
Offline
Level: 15 (Geega)

0
1ups givet

#37 - Skrevet 26-10-2011 00:41

Ej, nu må I holde. Hvad gør LoZ til et highscore-spil, som ikke gør alle mulige andre spil til highscore-spil?


Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#38 - Skrevet 26-10-2011 00:42 - Redigeret 26-10-2011 00:43

Det som vi har sagt. Alle spil, der kan speedrunnes er highscore spil.

GTA kan også "highscores", men det har stadigvæk sandboxelementer. Det har Zelda også, men der er highscore i "hvem kan få fleste heart containers hurtigst" osv.


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#39 - Skrevet 26-10-2011 00:43 - Redigeret 26-10-2011 00:45

Jeg er fuldstændig uenig i jeres definition af Minecraft. Og jeg tror det skyldes jeres manglende arkadebaggrund. Det er jo fordi, I definerer spil ud fra, hvordan de har set ud de sidste 15 år. Men videospilshistorien er altså noget længere.

Udover at du kan bygge og der ikke er en stor boss, der resulterer i 20 sekunders tekst, inden spillet restarter, så har jeg svært ved at se de store forskelle mellem Minecraft of The Legend of Zelda.

Begge spil handler om at udforske, samle ting, blive stærkere, kæmpe og overleve.


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#40 - Skrevet 26-10-2011 00:44

Jonas skrev:
Ej, nu må I holde. Hvad gør LoZ til et highscore-spil, som ikke gør alle mulige andre spil til highscore-spil?


high score-STRUKTUR.

Nintendo of America markedsførte det i øvrigt selv som en ARCADE/RPG hybrid.


Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#41 - Skrevet 26-10-2011 00:44

Jeg er enig. Minecraft er sådan set bare Zelda - groft sagt - uden en slutning, der lige varer 20 sekunder.


Kanin
Kanin

641
Offline
Level: 23 (Skree)

0
1ups givet

#42 - Skrevet 26-10-2011 00:45

Så vidt jeg ved, handlede det for Mr Miamoto om at gengive følelsen af at gå på opdagelse i skoven som barn. Ikke om at give dig endnu en mulighed for "at komme først".

Jovist. I en sandkasse kan du OGSÅ lave en racer bane, ligesom du også kan lave to slotte med en kammerat også se hvem der først kan ødelægge den andens slot.
Definitionen på Sandbox spil er vel, at de tillader alle typer spil... Men disse spil er ikke definerede af designeren, men af spilleren.

I Halo 3 har du alle tre typer spil. Single player med et klart mål. Red universet som Master Chief!
Vedsiden af har du FFA og Team kampe i Multiplayer.
Tilsidst har du Forge, hvor du kan opbygge dine egne versioner af banen, eller bare lege med spillets fysik og genstande. (Derfor er Halo 3 awesome!)


Jonas
Jonas

204
Offline
Level: 15 (Geega)

0
1ups givet

#43 - Skrevet 26-10-2011 00:46 - Redigeret 26-10-2011 00:49

Oni Nick skrev:
Det som vi har sagt. Alle spil, der kan speedrunnes er highscore spil.


Hvor? Her?

Oni Nick skrev:
Du kunne da konkurrere med dine venner om at komme længst. Eller du kunne tage tid. Bare fordi det ikke er indbygget i spillet, besidder spillet stadigvæk highscore-elementerne.


Eller her?

Alexander Brock Petersen skrev:
Zelda var et high-score spil - jf. spillets arkaderødder - det startede jo bare forfra, når man "kom igennem det". Der kom jo en ny quest, som egentligt bare var et "level up".


Alle spil kan speedrunnes, og alle spil kan man starte forfra i. Nogle af dem har også et "new game+", ligesom Zelda.
Jeres (eller i hvert fald din) definition favner meget bredt og ekskluderer ikke rigtigt noget spil.


Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#44 - Skrevet 26-10-2011 00:47

Jeg vil også personligt mene, at de fleste spil er highscorebaserede. Nogle er bare mere interesserede i at fortælle en lam historie imens.


Kragh
Kragh

17
Offline
Level: 3 (Koopa-Troopa)

0
1ups givet

#45 - Skrevet 26-10-2011 00:51 - Redigeret 26-10-2011 00:52

Alexander kan du ikke præcisere hvem 'I' er? Taler du om Juuls definition eller om nogle af brugerne eller hvilke? Men en adækvat definition skal selvfølgelig dække alle spil, og det er præcis i grænsetilfældene at definitionerne bliver testet.

I Halo 3 har du alle tre typer spil. Single player med et klart mål. Red universet som Master Chief!
Vedsiden af har du FFA og Team kampe i Multiplayer.
Tilsidst har du Forge, hvor du kan opbygge dine egne versioner af banen, eller bare lege med spillets fysik og genstande. (Derfor er Halo 3 awesome!)



Korrekt! Selvom forge var lidt kluntet udført.