Skrevet 25-10-2011 23:18 - Redigeret 11-05-2012 18:36
#61 - Skrevet 26-10-2011 14:34 - Redigeret 26-10-2011 14:43
Hej.Thomas Dyregaard skrev:
Kunne man sige at Legend of Zelda, er et highscore-spil placeret i en sandbox?
Nej, det kunne man ikke.
Togbis skrev:
Noget jeg finder lidt interessant ved Super Mario Bros. er at der er en tidscounter i hjørnet, der tæller ned.
Ja. Dette spil er der også meget mere high-score over end zelda.
Det er jo ikke fordi det er forkert at der ikke var flere spil der havde high-score elementer tidligere, men zelda er bare ikke et af dem.
ps. Dette kommer fra en som har gået rigtig meget op i high-scoring og stadigvæk til tider gør det forresten. Og jeg kan sagtens anerkende speedruns af diverse spil, men det er bare stadigvæk ikke fokus i de givne spil, specielt ikke hvis spillene ikke engang selv gemmer din tid (hvilket zelda ikke gør svjv). Det er 100% noget spillerne selv prøver at smide ind over spillet og noget som man nemlig kan gøre med ALLE spil - som Jonas også fik sagt. Jeg er ret sikker på at uanset hvilket spil du giver mig, så skal jeg nok kunne finde på et eller andet som kan speedrunnes og laves high-scores i selvom spillet ikke selv foreslår det.
#62 - Skrevet 26-10-2011 15:05 - Redigeret 26-10-2011 15:06
Hvis man tror på deskriptive genrebetegnelser, så må et highscore-spil vel være et spil, der går ud på at få så høj en score som muligt (eller i hvert fald et spil, der gemmer den højeste score).#63 - Skrevet 26-10-2011 15:09
Ja, jeg vil sågar argumentere for at der er mere high score over nyere zelda (ja, også wind waker) fordi der da bliver gemt lidt high scores i diverse mini-games. Eksempelvis for wind waker er der sværkampene med den gamle mand i den by man starter i. Det er ren high scoring.#64 - Skrevet 26-10-2011 15:10
Jeg snakker stadigvæk om struktur.#65 - Skrevet 26-10-2011 15:12
Snakker du om arkade-gameplay, bare under et nyt navn?#66 - Skrevet 26-10-2011 15:13 - Redigeret 26-10-2011 15:16
Det er meget fint at du mener at de har en struktur der minder om highscore spil, men jeg synes bare at den er helt gal at sammenligne med dem på nogen måde.#67 - Skrevet 26-10-2011 15:15
Jeg tror ikke, vi kommer videre i denne diskusion.#68 - Skrevet 26-10-2011 15:18 - Redigeret 26-10-2011 15:21
Jeg mener ikke at du kan snakke om highscore spil når det er i spil hvor stort set ingen bortset fra dedikerede speedrunners som elsker at speedrunne alt rent faktisk bekymrer sig om high scores. Det er ikke ligesom arkaden i diverse spil som viser en top5 eller lignende hver gang du bliver game over.#69 - Skrevet 26-10-2011 15:22
Alexander Brock Petersen skrev:
Jeg tror ikke, vi kommer videre i denne diskusion.
Jeg har forklaret, hvad jeg mener i forhold til strukturen. Det er I så uenige i, fordi I mener det udelukkende handler om, hvorvidt der er en high score-tæller i bunden. Dvs. at hvis Nintendo fjerner tælleren i det næste 2D Mario-spil så er det ikke længere en high score struktur. Og hvis Heavy Rain havde haft en tæller, så var det et high score-spil.
Du har bare sagt "highscore-struktur" uden at komme ind på, hvad det er. Det er da klart, at du ikke kan få folk til at blive enige med dig, når du bare opfinder dine egne begreber og regner med, at betydningen af dem er indforstået.
#70 - Skrevet 26-10-2011 15:26 - Redigeret 26-10-2011 15:43
^Jeg mener... For at man kan tegne en lighed med spil der har fokus på high scoring så må der da også være en interesse for at prøve at optimere ens måde at gå igennem spillet på. Zelda passer meget bedre ind i sandbox, som du så selv er imod betegner det, hvor man egentlig bare pjatter rundt og (som du selv har snakket om mange gange) skaber sit eget lille eventyr. Du går ikke tilbage til et område med decideret henblik på at gøre det bedre end forrige gang, du skal bare klare det og så er det godt nok. Det har intet med highscore gaming at gøre.