Animal Well ude nu - se l...

Nintendo World Championsh...

Endless Ocean Luminous (S...

Nintendo Switch-efterføl...

Salgstal for perioden mar...

Prøv Star Wars: Knights ...

SteamWorld Heist II annon...

N-cast #217: En eksplosio...

LEGO afslører tre nye LE...

N-cast #216: Microsoft br...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Switch - spilrygter og sp...

Super Mario 3D World + Bo...

Switch 2 - rygter og disk...

Nintendo Switch

Annonceringer af annoncer...

Tetris 99

Amiibo!

Luigi's Mansion 2

Fortnite

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Unavngivet

kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

Skrevet 25-10-2011 23:18 - Redigeret 11-05-2012 18:36



stelzig
stelzig

4805
Offline
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#61 - Skrevet 26-10-2011 14:34 - Redigeret 26-10-2011 14:43

Hej.

Zelda er helt sikkert ikke et high-score spil, nu må i holde op, lol.

Thomas Dyregaard skrev:
Kunne man sige at Legend of Zelda, er et highscore-spil placeret i en sandbox?


Nej, det kunne man ikke.

Togbis skrev:
Noget jeg finder lidt interessant ved Super Mario Bros. er at der er en tidscounter i hjørnet, der tæller ned.


Ja. Dette spil er der også meget mere high-score over end zelda.

Det er jo ikke fordi det er forkert at der ikke var flere spil der havde high-score elementer tidligere, men zelda er bare ikke et af dem.

ps. Dette kommer fra en som har gået rigtig meget op i high-scoring og stadigvæk til tider gør det forresten. Og jeg kan sagtens anerkende speedruns af diverse spil, men det er bare stadigvæk ikke fokus i de givne spil, specielt ikke hvis spillene ikke engang selv gemmer din tid (hvilket zelda ikke gør svjv). Det er 100% noget spillerne selv prøver at smide ind over spillet og noget som man nemlig kan gøre med ALLE spil - som Jonas også fik sagt. Jeg er ret sikker på at uanset hvilket spil du giver mig, så skal jeg nok kunne finde på et eller andet som kan speedrunnes og laves high-scores i selvom spillet ikke selv foreslår det.


Jonas
Jonas

204
Offline
Level: 15 (Geega)

0
1ups givet

#62 - Skrevet 26-10-2011 15:05 - Redigeret 26-10-2011 15:06

Hvis man tror på deskriptive genrebetegnelser, så må et highscore-spil vel være et spil, der går ud på at få så høj en score som muligt (eller i hvert fald et spil, der gemmer den højeste score).


stelzig
stelzig

4805
Offline
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#63 - Skrevet 26-10-2011 15:09

Ja, jeg vil sågar argumentere for at der er mere high score over nyere zelda (ja, også wind waker) fordi der da bliver gemt lidt high scores i diverse mini-games. Eksempelvis for wind waker er der sværkampene med den gamle mand i den by man starter i. Det er ren high scoring.

Nu har jeg dog ikke spillet særlig meget af det originale zelda så ret mig gerne hvis det i det mindste har sådanne mini-games som faktisk er fokuseret på high-scores.


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#64 - Skrevet 26-10-2011 15:10

Jeg snakker stadigvæk om struktur.

Nej, Zelda I har ikke en tæller nede i bunden af skærmen, men spillets struktur minder til dels om andre high-score spil.

NoA markedsførte det som en hybrid af et arkade (highscore) / rpg-spil i sin tid.


Jonas
Jonas

204
Offline
Level: 15 (Geega)

0
1ups givet

#65 - Skrevet 26-10-2011 15:12

Snakker du om arkade-gameplay, bare under et nyt navn?


stelzig
stelzig

4805
Offline
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#66 - Skrevet 26-10-2011 15:13 - Redigeret 26-10-2011 15:16

Det er meget fint at du mener at de har en struktur der minder om highscore spil, men jeg synes bare at den er helt gal at sammenligne med dem på nogen måde.
Der er slet ikke incitament for at gå efter high scores i samme grad som i spil som tetris, breakout og ja selv mario.

Edit: Det er citater som nedenstående jeg synes er helt henne i vejret:
"Zelda var et high-score spil - jf. spillets arkaderødder - det startede jo bare forfra, når man "kom igennem det". Der kom jo en ny quest, som egentligt bare var et "level up"."

Nej zelda var ikke et highscore spil. Du skal være velkommen til at synes at det har struktur som et highscore spil (hvilket jeg så heller ikke er heelt enig i og de fleste spil har bare high-score modes - som time trial i racing), men det er ikke et highscore spil. tsk tsk.


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#67 - Skrevet 26-10-2011 15:15

Jeg tror ikke, vi kommer videre i denne diskusion.

Jeg har forklaret, hvad jeg mener i forhold til strukturen. Det er I så uenige i, fordi I mener det udelukkende handler om, hvorvidt der er en high score-tæller i bunden. Dvs. at hvis Nintendo fjerner tælleren i det næste 2D Mario-spil så er det ikke længere en high score struktur. Og hvis Heavy Rain havde haft en tæller, så var det et high score-spil.


stelzig
stelzig

4805
Offline
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#68 - Skrevet 26-10-2011 15:18 - Redigeret 26-10-2011 15:21

Jeg mener ikke at du kan snakke om highscore spil når det er i spil hvor stort set ingen bortset fra dedikerede speedrunners som elsker at speedrunne alt rent faktisk bekymrer sig om high scores. Det er ikke ligesom arkaden i diverse spil som viser en top5 eller lignende hver gang du bliver game over.

Edit: Og det giver virkelig ikke meget mening at snakke om HIGHSCORE struktur i en sammenhæng hvor ingen bekymrer sig om HIGHSCORES.


Jonas
Jonas

204
Offline
Level: 15 (Geega)

0
1ups givet

#69 - Skrevet 26-10-2011 15:22

Alexander Brock Petersen skrev:
Jeg tror ikke, vi kommer videre i denne diskusion.

Jeg har forklaret, hvad jeg mener i forhold til strukturen. Det er I så uenige i, fordi I mener det udelukkende handler om, hvorvidt der er en high score-tæller i bunden. Dvs. at hvis Nintendo fjerner tælleren i det næste 2D Mario-spil så er det ikke længere en high score struktur. Og hvis Heavy Rain havde haft en tæller, så var det et high score-spil.


Du har bare sagt "highscore-struktur" uden at komme ind på, hvad det er. Det er da klart, at du ikke kan få folk til at blive enige med dig, når du bare opfinder dine egne begreber og regner med, at betydningen af dem er indforstået.


stelzig
stelzig

4805
Offline
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#70 - Skrevet 26-10-2011 15:26 - Redigeret 26-10-2011 15:43

^Jeg mener... For at man kan tegne en lighed med spil der har fokus på high scoring så må der da også være en interesse for at prøve at optimere ens måde at gå igennem spillet på. Zelda passer meget bedre ind i sandbox, som du så selv er imod betegner det, hvor man egentlig bare pjatter rundt og (som du selv har snakket om mange gange) skaber sit eget lille eventyr. Du går ikke tilbage til et område med decideret henblik på at gøre det bedre end forrige gang, du skal bare klare det og så er det godt nok. Det har intet med highscore gaming at gøre.

Og selvom du vil det eller ej, så betyder sådan en timer eller andet der rent faktisk gemmer og gør dig opmærksom på hvordan du gjorde altså meget for denne interesse og er en ret vigtig del af sådan en type spil. Og selv hvis det gamle zelda fik sådan en timer så ville den nok ikke engang vække særlig meget interesse da det spil IKKE er opbygget synderlig godt til den type gaming - deathcounteren som er i oot kan muligvis få folk til at have den der OCD med ikke at ville have en død på sin savefile, men det er sgu også begrænset hvor stor lighed du kan sætte med highscoring der.

Edit: Vær velkommen til stadigvæk at finde en måde at tegne en linje mellem dem og sige at de gamle highscore spil havde fælles træk med eksempelvis det gamle zelda... Det er bare ikke en highscore struktur.

Edit: Ved du hvad jeg hellere så ville tegne en linje til hvis jeg skulle snakke om highscore gaming? Multiplayer gaming (ikke co-op) hvor der er også er en decideret interesse i at forsøge at blive bedre og optimere sit spil.