Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Switch 2 - rygter og disk...

Amiibo!

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Valg 2011

powerfull499
powerfull499

182
Offline
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

Skrevet 26-08-2011 19:06 - Redigeret 26-08-2011 19:09

Så skete det. Lars Lykke trykkede på valgknappen klokken 11.00 i dag. Der er valg i Danmark, og det sker d. 15 september 2011.

Nu vil jeg så spørge jer på N-club: Hvem (eller hvilket parti) stemmer I på, og hvorfor? (Hvis I er under 18 ligesom mig, kan I stadig deltage i diskussionen).

Hvis jeg kunne stemme, ville jeg helt klart stemme Venstre. Jeg synes, at den politik, de fører er realistisk. Det jeg kan lide er, at de vil fjerne SU'en for hjemmeboende, hvilket jeg synes er en god ting på mange måder. Jeg skal snart til at have SU, og jeg må indrømme, at jeg ikke ville bruge pengene på skolerelaterede ting, nej tværtimod! Jeg ville nærmere bruge det på nye spil, tøj osv.

Jeg vil dog understrege, at jeg synes, at SU'en skal beholdes for dem, der ikke bor hjemme, eller for dem, der er afhængige af at betale transport til ens uddannelsessted. Desuden synes jeg, at efterløn-justeringen er en god idé. Vi bliver nødt til at være længere tid på arbejdsmarkedet for at vores samfund kan køre rundt, da ældrebyrden bliver større og større. Dette synes jeg, er en god løsning. Desuden bliver dem, der er helt slidt op ikke efterladt. De får nemlig noget, der kaldes en senior-pension. Skatterne bliver heller ikke sat op, men bliver hvor de er.

Jeg stemmer ikke rød, fordi de vil bevare alt vores velfærd, hvilket kan vise sig umuligt. De vil løse pengeproblemerne med at sætte skatterne op for dem, der tjener mest samt for dem, der er millionære. Det er jo virkelig dumt, da det ikke giver incitament for at tage en høj uddannelse. Hvorfor blive læge, hvis man tjener lige så meget som en lastbilchauffør i sidste ende? Hjernekraften er Danmarks vigtigste resource, og det er også derfor, at vi skal give folk lyst til at forske og tage høje uddannelser. De vil desuden bevare SU'en for hjemmeboende hvilke er unødvendige udgifter samt bevare efterlønnen.

De røde vil desuden have at alle skal arbejde længere (12 minutter længere om dagen). Jeg synes ideen er rigtig god, og jeg var også tilhænger af den indtil at jeg fand ud af, at de egentlig ikke ved, hvordan de vil føre den ud i livet. Det er meget svært, at aftale med hele Danmark, at alle skal arbejde længere. Det er ikke noget 'man bare lige gør', og jeg tror desværre ikke, at det bliver en realitet hvis de kommer til magten.

Hvad er jeres tanker?

Navn
Navn

38
Offline
Level: 19 (Bullet Bill)

0
1ups givet

#16 - Skrevet 26-08-2011 22:42

Stemmer nok Venstre eller Konservative, men jeg skal lige have lavet noget mere research inden valget. Det er begrænset hvad man kan finde ud af ved at glo på valgplakater.


Lukas Skywalker
Lukas Skywalker

2193
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#17 - Skrevet 26-08-2011 22:45

Det er rigtigt, at det også er et valg at lade være. Men mht. spejlet lader jeg personligt være, fordi jeg mener at det er den klogeste beslutning - ikke fordi jeg er ligeglad med om det bliver smadret eller ej. Vi undgår, både bevidst og ubevidst, at gøre mange ting i vores dagligdag, som vi rent faktisk burde gøre hvis vi ville have den indflydelse som vi, måske, burde have Smiley Dette ses i mange tilfælde, f.eks. med elevråd på skoler, hvor medlemmerne oftest ser sig uforståede over hvorfor der er så få der har lyst til at have indflydelse på beslutninger, der betyder noget for dem (jeg tænker faktisk her på et konkret eksempel jeg læste på en online blog, med en elevrådsformand der var meget frustreret over de få medlemmer der skulle bestemme over rigtigt mange, hvilket blandt andet betød at der kun dukkede omkring 1 % op af de inviterede, til at deltage i et møde/en forsamling af en art. Og de var endda blevet fritaget for undervisning, blot for at kunne deltage i det) Smiley


Moysen
Moysen

40
Offline
Level: 16 (Space Pirate)

0
1ups givet

#18 - Skrevet 26-08-2011 23:04 - Redigeret 26-08-2011 23:07

Hvis jeg kunne stemme ville jeg bare stemme blå-blok. Smiley Jeg er lidt lige glad med politik, så længe Helle Thorning ikke bliver vores statsminister. :< Hun er dårlig. :< Men hun bliver sku nok valgt.. Mere skat </3 ;-( Danmark går under. :<

Edit; Jeg bliver sku nok også en sofavælger som Eagle. Politik siger mig bjælle. Det er bare ærgeligt at landet med verdens højeste skatteprocent skal have en højere? Smiley Wut, niggahz? Fejl i opdragelsen Helle. x]


Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#19 - Skrevet 26-08-2011 23:24 - Redigeret 26-08-2011 23:27

powerfull499 skrev:
@Oni Nick
Hvorfor vil du stemme på Enhedslisten? De vil jo bevare alt, hvad der hedder efterløn og alle andre ydelser, samt afskatte tvangsaktiveringen. Enhedslisten er nok det parti, som jeg sidst ville stemme på. Jeg ser ingen hovede og hale i deres politik. Desuden vil de bare have indvandrere ind. De vil ikke have noget pointsystem. Jeg er ikke racist, men vi kan ikke blive ved med, at få folk ind, som der lever af vores skattekroner. Hvis nogen skal ind i vores land, skal de kunne bidrage til samfundet. Det sørger pointsystemet for.



Vi ser bare tingene fra to synspunkter, hvor du har hæftet dig i den liberale tankegang. Jeg har ikke sat mig ind i partierne endnu overhovedet, udover de debatter, jeg har iagttaget idag. Jeg har ikke lært så meget nyt, men det ville også være mærkværdigt, hvis det var tilfældet. Det, der forvirrer folk, er nok det med, at alle taler om krisen, og det er svært at sige hvordan man skal komme ud af den. Jeg læner mere mod rød blok, alene af den grund at jeg synes vi har sparet nok, kan man sige. Kan godt lide deres initiativ om at sætte gang i samfundet, ved at investere, fremfor at nedlægge og centralisere ting som sygehuse. Det sagt er det fint nok, at man vil have kvalificerede læger, der kan arbejde sammen, men at totalt nedprioritere al behandling i udkantsområderne, er efter min mening meget ansvarsløst. Der skal være behandling mindst til at man kan overleve meget alvorlige tilstande, om den så er af kvalitet eller ej.

Jeg er ikke så bekymret for, at danske virksomheder vil forlade landet, og vi derfor vil miste al vores vækst og alt hvad der hører dertil. Danmark er et drevent servicesamfund, der ALDRIG vil kunne konkurrere med lande med lave virksomhedsskatter alligevel. Vi bør fokusere på vores velfærd, som er noget af det, der har spillet en væsentlig rolle for det samfund, jeg er stolt af vi har idag. Der har været skattelettelser under den nuværende regering, og det har gavnet rige mere end de fattige. Det ses meget tydeligt, og noget, som jeg synes politikerne totalt ignorerer, med undtagelse af Kristendemokraterne, er vigtigheden i at få udkantsområderne med, så Danmark så at sige ikke knækker, selvom vi er på randen til det. Skrev min studieretningsopgave vedrørende dette sidste år, og det er absurd så stor forskel der er på service, sundhed og uddannelse mellem kommuner som Lolland og Guldborgsund sammenlignet med kommunerne omkring hovedstadsområdet... Det ville være oplagt at fokusere på vækst i disse områder, fremfor at gøre det endnu sværere for dem, der allerede er udsatte.

Tror bare jeg mere generelt er enig i, at de velhavende skal beskattes mere, og der skal være mere solidaritet. Tvangsaktivering og pointsystemer mht. indvandring er jeg stærk modstander af. Og tror ikke at en højere beskatning ville skabe så katastrofale følger for landet, som mange måske ville argumentere for. Der er desuden nogle enkelte småting, som jeg finder attraktivt ved Enhedslisten, nemlig deres fokus på, at tandlægerne ikke skal være så dyre, og at den offentlige transport skal være bedre og billigere for at skåne klimaet. Jeg tror ikke jeg er enig med dem i, hvorfor klimaet skal skånes, men det kan være det samme, så længe jeg får glæde af en billigere offentlig transport.

Men har som sagt ikke læst partiernes valgløfter and so, og tror jeg får meget analyse at arbejde med i skolen her under valget, så tager det som det kommer. Jeg tror dog ikke jeg stemmer blåt, omend jeg synes Helles idé om, at man skal betale for at køre i storbyerne er retarderet. Can't win it all.


Abild
Abild

7
Offline
Level: 9 (Bob-omb)

0
1ups givet

#20 - Skrevet 26-08-2011 23:30 - Redigeret 26-08-2011 23:35

Hmm... Som fattig studerende vælger jeg nok at sætte min kryds i den såkaldte "røde" blok. Mest fordi jeg der føler, at min SU er mindst truet. Jeg gruer for, hvad de andre monstro kunne finde på at gøre ved den. Gys.

Jeg er dog indædt modstander af at opføre en betalingsring rundt om Kbh. Som tidligere pendler tror jeg på ingen måde på, at vi er blot tæt på at kunne håndtere flere pendlere i det offentlige. Det kører ret dårligt i forvejen, og der er truffet alt for mange dyre og dårlige beslutninger igennem årene, der nu gør, at der ingen penge er. Så jeg tror ikke den løser noget. Det bliver bare en ekstra skat (ih hvor smart!), og en irriterende og sinkende forhindring, for al trafikken. Og det griber sikkert om sig, hvis først vi får en i Kbh. Det ender vel med at ligne det franske motorvejssystem. Der er en grund til, at jeg foretrækker at køre i Tyskland Smiley

Desuden kunne man jo passende behandle sygdommen istedet for symptomerne. Kom med nogle konstruktive forslag til, hvordan vi får virksomhederne ud af København og ud i "Udkants-Danmark". Det ville skabe vækst og fremgang i de områder, og samtidg fjerne det for store tryk på hovedstadens vejnet. Det er naturligvis en kompliceret sag, men man kan sikkert finde nogle brugbare pressionsmidler, for at gøre en sådan decentralisering mere attraktiv.

Men jeg vil bare have min SU sikret.

En anden ting jeg lige vil bemærke er dog, at jeg er enig med Dingler i, at folk skal passe på med at kigge for meget på slutløn og intet andet, når de vælger uddannelse. Personligt var jeg så priviligeret, at mit gennemsnit tillod mig at vælge stort set frit - med få undtagelser. Jeg valgte dog historie, fordi det altid har været mit store interesseområde. Pengene for enden er ikke ret gode - jeg kunne have tjent langt mere andre steder - men det er nu engang det jeg helst vil. Mit sidefag bliver så japansk, igen valgt efter interesse, og jeg har pt. ingen idé om, hvad jeg skal bruge min uddannelse til i den sidste ende. Men jeg læser det jeg gerne vil, og hvis folk har den mulighed (for mange er det svært i disse år pga. gennemsnittet), så håber jeg at de også har det med i overvejelserne. Det er fedt at tjene penge, men det er også fedt at beskæftige sig med noget, der virkelig betyder noget for en. Både under og efter uddannelsen. Et liv er lang tid, hvis ens job er intetsigende. For visse falder tingene sammen, og det er bare fedt.

For en god ordens skyld må jeg vel lige nævne, at ovenstående naturligvis bare er min holdning, og ikke en evigtgyldig sandhed. Jeg har før taget fejl, og det vil jeg med usvigelig sikkerhed gøre igen mange gange.


Ossipoff
Ossipoff

11
Offline
Level: 6 (Cucco)

0
1ups givet

#21 - Skrevet 26-08-2011 23:53

Abild, hvornår var din SU som studerende reelt set truet (medmindre du altså er hjemmeboende og (højst sandsynligt) har mindre brug for den alligevel)? Smiley


Togbis
Togbis

0
Offline
Level: 16 (Space Pirate)

0
1ups givet

#22 - Skrevet 27-08-2011 00:19

@Oni Nick
Det er vidst en S-SF'er du parodere, dér. Smiley
Størstedelen af Enhedslistens vælgere er akademikere og går ikke ind for at vi skal ændre i markedet ved hjælp af afgifter og beskatninger. De mener at markedet helt skal afskaffes.

@Dingler og Abild

Så længe vi har et samfund med begrænsede ressourcer, så skal de jobs, der er højtlønnede, selvfølgeligt fortsætte med at være det. At sige at folk lever et fattigt liv, fordi de ikke har mange penge er tåbeligt. Penge er ikke alt i livet.

Jobs måles ikke alene ud fra hvor meget man tjener. Men også ud fra hvor meget fritid de giver og hvor sjovt jobbet er.

Et job som direktør giver mange penge.
Men arbejdet er generelt kedeligt og når man skal bruge 18 år på at uddanne sig og derefter arbejde 60 timer om ugen, så er der altså ikke tid til at opfostre fem børn ved siden af.

Et job som kommunearbejder giver få penge og er kedeligt.
Men da man kun arbejde 38 timer om ugen, ikke skal bekymre sig om risikoen for at miste sit job og ikke behøver at bruge flere år af sit liv på at studere, får man en masse ekstra fritid til at feste, møde søde piger, blive gift og stifte familie.

Et job som spiludvikler giver få penge og ingen fritid, men til gengæld er jobbet enormt sjovt og spændende. Det gør ikke så meget, at man ikke tjener mange penge, for man har alligevel ikke tid til at bruge dem.

Man kan måske sige at et job som direktør giver flere penge eller at et job som spiludvikler er sjovere. Men det er ikke nødvendigvis det samme som at sige at deres liv er bedre.

Fjerner man lønnen er der ingen der gider at tage de højtlønnede jobs. De er netop højtlønnede, fordi der er mangel på folk der udfører dem, da befolkningen ikke synes at de er sjove nok eller giver nok fritid.

At de højtlønnede skal betale mere er fint nok, det ordner vi ved at vi sætter en procentrate på istedet for et specifikt beløb og derudover hjælper de allersvageste, der ikke kan selv, på den måde sikre vi at vi udligner den værste forskel.
Men procenten skal ikke være højere for de højtlønnede end ved de laveste. For så fjernes hele fordelen ved at have en høj løn og det vigtigste i øjeblikket er at give flere mennesker lyst til at tage et højtlønnet job i Danmark, for det er de højtlønnede risikofyldte jobs, der skaber flere jobs til os andre.

(Dog skal man nyde sit job, ellers får man aldrig kræfter nok til at nå toppen og blive rig)

@Abild
Svjv er der ingen af partierne der vil fjerne SU'en for de udeboende eller de hjemmeboende, som virkeligt har brug for den. Så det tror jeg ikke du skal bekymre dig om.
Som ung ville jeg være mere nervøs for at jeg de næste 50 år skal betale af på den nuværende generations efterløn, da de ikke selv har råd og derfor mener det er fair bare at låne pengene fra Kina. Så os, der er unge i dag, kan betale gælden af, når de ældre er døde og borte. Hvis vi da stadigt kan finde arbejde og har råd til at bo i Danmark til den tid.
Hvilket kan blive svært, når man skal kunne lave tingene for samme løn som amerikanerne, på trods af at man skal betale langt mere i skat og alting desuden skal købes for dobbelt så meget på grund af afgifter, regler og forbud.
Godt nok er vi kloge, kreative, selvstændige og selvfede i Danmark sammenlignet resten af Vesten.
Men hvor mange gange bedre er det arbejde vi udføre, lige?
Hvis vores spiludvikling er et eksempel på vores overlegene industri, så ser det sgu ikke for godt ud.


Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#23 - Skrevet 27-08-2011 00:44 - Redigeret 27-08-2011 00:52

Togbis skrev:
@Oni Nick
Det er vidst en S-SF'er du parodere, dér. Smiley
Størstedelen af Enhedslistens vælgere er akademikere og går ikke ind for at vi skal ændre i markedet ved hjælp af afgifter og beskatninger. De mener at markedet helt skal afskaffes.



Interessant, hvor står det?

Edit: Ok, kan læse at de er stærkt imod det kapitalistiske samfund. Jeg må lige læse resten af deres principprogram på et tidspunkt, orker det ikke lige nu.


powerfull499
powerfull499

182
Offline
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#24 - Skrevet 27-08-2011 00:54 - Redigeret 27-08-2011 00:55

@Giluc
Jeg forstod dig også første gang, men det du snakker om er, at stemme blankt. Man går altså ned og stemmer, men man skriver bare ikke noget. På den måde siger man til samfundet, hey, jeg interesserer mig for politik (eller spejlet), men jeg vil bare ikke stemme.

@Oni Nick
Fair nok, men hvorfor skal de rige beskattes mere? Det er jo komplet åndsvagt. Det ødelægger incitamentet. Hørte også debatten i dag. Helle snakker om "millionær-skatten", - ja, fin nok idé, men det gik altså kun 1 milliard ud af det 30 milliarder, - så kan man jo lige så godt lade være! Du siger desuden, at vi skal bevare velfærden. Hvorfor skal vi beholde noget, som vi ikke har behov for. Fx SU for hjemmeboende, som bruger deres penge på fester? Kan du svare på det? Hvad med efterlønnen. Vi lever i gennemsnit længere i dag, - hvorfor skal vi så ikke arbejde længere? Vi bliver flere og flere ældre og færre unge til at tage os af dem. Dette problem kan vi ikke løse med rød bloks politik.

@Abild
Interessant holdning Smiley.
Hvorfor vil du dog have din SU-sikret? Jeg tror, at du er en af de vælgere, som tænker på sig selv, og ikke samfundet som helhed. Fordi hvis du bruger din SU til alt andet end det det ska bruges til, så gør det jo ikke andet gavn end for dig selv. EDIT: Det lød lidt hårdt. Det kan også være, at du bruger din SU til gode ting xD. Så er det selvfølgelig okay.

Det med penge i uddannelse: Ja, man skal vælge efter interesser, men det er altså ikke alle mennesker der gør det. Hvis vi ser i stort perspektiv, er der mange, der gerne vil tjene meget. Derfor vælger de højere uddannelser.


Abild
Abild

7
Offline
Level: 9 (Bob-omb)

0
1ups givet

#25 - Skrevet 27-08-2011 00:56 - Redigeret 27-08-2011 02:19

Togbis:
Jeg forstår ikke, hvad du mener? Tror ikke nogen af os, har argumenteret for, at ens liv var fattigere fordi man ikke har mange penge. Vi skrev begge, at det er vigtigere at vælge det man vil. Min pointe var, at jeg kunne have valgt en uddannelse, der i sidste ende ville give mig langt flere penge, men jeg undlod at gøre det.

Med hensyn til SU'en, så er det sikkert bare mig, der er paranoid. Jeg husker nok også forkert, men dengang debatten startede, synes jeg at kunne huske en smule snak om, hvorvidt man ikke også kunne restrukturere SU'en på de længere videregående uddannelser, så den ikke dækkede hele studieforløbet. Mener dog også, at den snak hurtigt forstummede. Men efter et valg, hvor partierne ikke er så pressede af snart at skulle vælges ind, kunne jeg godt forestille mig, at sådanne ting kan komme op igen. Ren spekulation naturligvis, men jeg synes det meste af det er totalt uhåndgribeligt alligevel.

Jeg er som sådan også nervøs nok for fremtiden. Men jeg ved ikke, hvad der er det bedste at gøre. Jeg køber dog ikke argumentet med de højtlønnede hundrede procent. Der er for fede gager alt for mange steder, og dermangler i mine øjne ikke folk til at overtage posterne. Dem tror jeg, især om en 5-10 år, nok der skal være mere end rigeligt af. Såvidt jeg ved,er uligheden pt. ret stor i Danmark, og den tendens er jeg ikke tilfreds med. Igen er det her mit eget gætværk, men hvis alle så ens på tingene var moderne politik også ret overflødigt haha Smiley

Desuden finder jeg hele problematikken med, at vi skal "arbejde længere" dybt komisk. Hvis der virkelig er så stor mangel på arbejdskraft, hvorfor er har vi så store mængder arbejdsløse, som vi ikke kan bruge til noget? Naturligvis kræver forskellige job forskellige kvalifikationer, men jeg tænker, at efteruddannelse på ingen måde kan være dyrere end det nuværende bureaukratiske system, hvor folk bliver skudt rundt som pin-ball kugler mellem offentlige instanser.

powerfull:
Min umiddelbare vurdering, og jeg er næppe den rette til at vurdere mig selv, er, at du tager ganske grueligt fejl i din antagelse. Jeg tror ikke du finder mange, der bruger deres SU mere fornuftigt end mig. Der er mange, som bruger den lige så fornuftigt, men få der bruger den bedre. Og nu refererer jeg til det, som jeg antager du taler om. Altså at bruge den på skolebøger, mad, husleje, strøm, vand og mad mm. Hvis du nærlæser mit indlæg igen, vil du også se, at en af grundene til jeg overvejer ikke at stemme til venstre for midten er, at jeg er imod betalingsringen. Den rammer ikke rigtig mig, men jeg bryder mig ikke om idéen.

Oh, grunden til at jeg vil have SU'en sikret er, at jeg ellers måske må droppe min uddannelse. Og det ville jeg være lidt ked af, og staten ville have spildt en del penge på mig i så fald.


Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#26 - Skrevet 27-08-2011 01:03 - Redigeret 27-08-2011 01:06

powerfull499 skrev:
@Oni Nick
Fair nok, men hvorfor skal de rige beskattes mere? Det er jo komplet åndsvagt. Det ødelægger incitamentet. Hørte også debatten i dag. Helle snakker om "millionær-skatten", - ja, fin nok idé, men det gik altså kun 1 milliard ud af det 30 milliarder, - så kan man jo lige så godt lade være! Du siger desuden, at vi skal bevare velfærden. Hvorfor skal vi beholde noget, som vi ikke har behov for. Fx SU for hjemmeboende, som bruger deres penge på fester? Kan du svare på det? Hvad med efterlønnen. Vi lever i gennemsnit længere i dag, - hvorfor skal vi så ikke arbejde længere? Vi bliver flere og flere ældre og færre unge til at tage os af dem. Dette problem kan vi ikke løse med rød bloks politik.



Jeg siger ikke de rige skal bestjæles, for alt hvad de ejer. Jeg er også godt klar over, at man som regel for at tjene mange penge, må gøre det på bekostninger af andre ting. Derfor skal rige også tjene mere, men i kraft af, at de tjener mere, har de også et større overskud til at kunne betale mere i skat. Det er elementært i mine øjne. Desuden kan jeg ikke se, hvorfor velhavende ældre også skal have folkepension oveni. Der er mange steder at spare penge, og ved at fratage de unges SU og spare dér, ved jeg ikke hvordan man skal starte økonomien op. Forbrug er vel nøgleordet her? Efterlønnen er et sikkerhedsnet, der skal bruges af de folk, der har behov for det, så de også får en god pension, ligesom de rige, der ikke har knoklet hele deres liv. Det handler om omfordeling.


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#27 - Skrevet 27-08-2011 01:13 - Redigeret 27-08-2011 01:15

Jeg har lige to kommentarer:

Selvom vi fik en flad skat på 40 %, så ville dem med høje lønninger stadig betale meget mere i skat. 40 % af 1.000.000 er trods alt en del mere end 40 % af 400.000. Det skal man lige huske på. Så man kan risikere at få færre penge til velfærd ved at have en høj progressiv skat, hvis bare få af de højtlønnede flytter på grund af den høje skat. Det bliver aldrig nævnt i debatten, men det bør man huske på.

Og så et spørgsmål: Hvor stor en del, tror I, at skatteindtægterne fra topskatten udgør af stattens samlede budget?


Lukas Skywalker
Lukas Skywalker

2193
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#28 - Skrevet 27-08-2011 01:14

powerfull499 skrev:
@Giluc
Jeg forstod dig også første gang, men det du snakker om er, at stemme blankt. Man går altså ned og stemmer, men man skriver bare ikke noget. På den måde siger man til samfundet, hey, jeg interesserer mig for politik (eller spejlet), men jeg vil bare ikke stemme.

At stemme blankt eller ikke at stemme overhovedet, går næsten ud i et. Den eneste forskel der er, er at du eventuelt møder nogen du kender ved valgstedet, og de vil så se at du er politisk aktiv. Men du har forstået det, så ingen grund til at diskutere det videre Smiley


Dingler_
Dingler_

21
Offline
Level: 3 (Koopa-Troopa)

0
1ups givet

#29 - Skrevet 27-08-2011 01:17 - Redigeret 27-08-2011 01:29

@Togbis
Jeg er rimelig sikker på at min pointé blot var, at uddannelsesvalg, og senere job-valg, bør være baseret på interesse indenfor området fremfor penge og status.

Generelt havde indlægget om jobs et hint af 'crazy-talk' og jeg havde pænt svært ved at følge logikken i det. Der bliver ihvertfald antaget så rigeligt; både om hvilke jobs der giver frihed, hvilke jobs der er kedelige/spændende, og sågar også hvilke jobs der leder til familiestiftelse og masser børn - good times!

Vi er meget forskellige mennesker, du kan ikke bare antage og generelisere i så voldsom en grad som du gør der. Tro mig, der findes jobs som du og jeg ville finde uendeligt kedelige, der kan gøre den rette til verdens gladeste person - og nej det er ikke fordi det betaler godt.
Jeg er sikker på at man kan nå de mål man sætter sig i livet, lige meget hvilket job man har, nøgleordene er engegament og prioritering.

Nu kan jeg huske hvorfor jeg aldrig rigtig har gidet politik...I'm out!



Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#30 - Skrevet 27-08-2011 01:19 - Redigeret 27-08-2011 01:19

^@brock Det ved jeg ikke, jeg tror også det er det, der gør, at folk ikke ved hvad de skal stemme... Alle siger, at de har planer til at dække gælden, og de ved hvor de skal hive pengene fra, men jeg ved det da stadig ikke... Og det er klart, at en højtlønnet person, der tjener meget, også bidrager med meget, per default, men denne sum kunne jo godt gøres større, ved at sætte procentsatsen lidt op. Mange højtlønnede jobs er vel næppe hårdere end så mange arbejderjobs, så hvor hårdt ville det tære på dem? De har stadig flere penge end middeklassen.

Selvfølgelig, alting med måde, ekstremerne skal man passe på. Derfor Enhedslisten aldrig vil få 90 mandater, lige foreløbig.