Salgstal for perioden mar...

Nintendo Switch-efterføl...

N-cast #218: Endelig tale...

Animal Well ude nu - se l...

Nintendo World Championsh...

Endless Ocean Luminous (S...

Prøv Star Wars: Knights ...

SteamWorld Heist II annon...

N-cast #217: En eksplosio...

LEGO afslører tre nye LE...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Switch - spilrygter og sp...

Super Mario 3D World + Bo...

Switch 2 - rygter og disk...

Nintendo Switch

Annonceringer af annoncer...

Tetris 99

Amiibo!

Luigi's Mansion 2

Fortnite

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Valg 2011

powerfull499
powerfull499

0
Offline
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

Skrevet 26-08-2011 19:06 - Redigeret 26-08-2011 19:09

Så skete det. Lars Lykke trykkede på valgknappen klokken 11.00 i dag. Der er valg i Danmark, og det sker d. 15 september 2011.

Nu vil jeg så spørge jer på N-club: Hvem (eller hvilket parti) stemmer I på, og hvorfor? (Hvis I er under 18 ligesom mig, kan I stadig deltage i diskussionen).

Hvis jeg kunne stemme, ville jeg helt klart stemme Venstre. Jeg synes, at den politik, de fører er realistisk. Det jeg kan lide er, at de vil fjerne SU'en for hjemmeboende, hvilket jeg synes er en god ting på mange måder. Jeg skal snart til at have SU, og jeg må indrømme, at jeg ikke ville bruge pengene på skolerelaterede ting, nej tværtimod! Jeg ville nærmere bruge det på nye spil, tøj osv.

Jeg vil dog understrege, at jeg synes, at SU'en skal beholdes for dem, der ikke bor hjemme, eller for dem, der er afhængige af at betale transport til ens uddannelsessted. Desuden synes jeg, at efterløn-justeringen er en god idé. Vi bliver nødt til at være længere tid på arbejdsmarkedet for at vores samfund kan køre rundt, da ældrebyrden bliver større og større. Dette synes jeg, er en god løsning. Desuden bliver dem, der er helt slidt op ikke efterladt. De får nemlig noget, der kaldes en senior-pension. Skatterne bliver heller ikke sat op, men bliver hvor de er.

Jeg stemmer ikke rød, fordi de vil bevare alt vores velfærd, hvilket kan vise sig umuligt. De vil løse pengeproblemerne med at sætte skatterne op for dem, der tjener mest samt for dem, der er millionære. Det er jo virkelig dumt, da det ikke giver incitament for at tage en høj uddannelse. Hvorfor blive læge, hvis man tjener lige så meget som en lastbilchauffør i sidste ende? Hjernekraften er Danmarks vigtigste resource, og det er også derfor, at vi skal give folk lyst til at forske og tage høje uddannelser. De vil desuden bevare SU'en for hjemmeboende hvilke er unødvendige udgifter samt bevare efterlønnen.

De røde vil desuden have at alle skal arbejde længere (12 minutter længere om dagen). Jeg synes ideen er rigtig god, og jeg var også tilhænger af den indtil at jeg fand ud af, at de egentlig ikke ved, hvordan de vil føre den ud i livet. Det er meget svært, at aftale med hele Danmark, at alle skal arbejde længere. Det er ikke noget 'man bare lige gør', og jeg tror desværre ikke, at det bliver en realitet hvis de kommer til magten.

Hvad er jeres tanker?

yasw
yasw

0
Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

#46 - Skrevet 27-08-2011 13:30

Oni Nick skrev:
^Det er sagens kerne, ja, men hvis der er forsvundet arbejdspladser de sidste ti år og under krisen, hvilket jeg går ud fra der har, mens regeringen har ført en nedskærende velfærdspolitik, hvordan vil de så sørge for, at Danmark bliver attraktivt?



Problemet er desværre at VKs politk også har været ødelæggende på det område de sidste 10 år. Desværre vil oppositionen stort set det samme, bare endnu mere.
Man burde i stedet tage og kigge på Socialdemokraternes 20 år gamle program "Gang i 90'erne", en politik som LA sjovt nok fører i dag. Sjovt som socialdemokratisk politik kan blive ultraliberalt på bare 20 år.


For mig at se er nøglen at bevare velfærden, styrke skolerne, og så er spørgsmålet dog bare, hvordan vi genvinder de tabte arbejdspladser. For et andet problem lige nu er, at der rigtigt nok ikke er arbejde for de veluddannede unge. Jeg ved bare ikke hvordan Danmark skulle kunne konkurrere med USA og Storbritannien, der har meget, meget lavere marginalskatter og offentlig beskæftigelse...



Uddannelse gør det jo ikke alene, og sammenlignet med andre lande i EU, er vi allerede rimelig højt uddannede, men når rammevilkårerne for at drive virksomhed i Danmark er så dårlige, så kommer der ingen arbejdspladser i Danmark til alle dem vi uddanner.

Vi behøver skam heller ikke direkte konkurrere med lande der har markant lavere lønninger, men der skal være balance i tingene også. Måske er vores arbejdskraft 5 gange så dyr, men kun 4 gange bedre - sådan lidt groft sagt.
Det hænger jo ikke sammen at de danske lønninger er steget langt mere end produktiviteten de sidste mange år. At vi har en af de højeste lønninger i OECD, men kun en middelmådig produktivitet.

Der hersker en eller anden form for selvbenægtelse i Danmark, hvor mange tror vi er verdens rigeste, verdens dygtigste og verdens bedste. Det er vi bare ikke - ikke længere i hvert fald. Vi er røget fra at ligge nr 2-3 stykker af verdens rigeste til nr. 13 eller sådan noget. Vi er ikke specielt dygtige, vores produktivitet ligger i midten af OECD gennemsnittet.
Politikerne bliver ved med at tale som om at alle de smarte og interassante "vidensjobs" vil være i Danmark, og resten af verden vil åbenbart glædeligt tage sig af de kedelige og hårde produktions og industrijobs. Sådan hænger verden ikke sammen. Resten af verden kan sagtens følge med hvad angår såkaldte "vidensjobs". De kan også finde ud af at satse på fremtidens teknologier og brancher.


Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#47 - Skrevet 27-08-2011 13:37

Ja, det er rigtigt at LA hylder Nyrup-regeringens økonomiske politik. Hmm...

Det bliver et svært valg.


Sillyyy
Sillyyy

3051
Offline
Level: 17 (Deku Baba)

0
1ups givet

#48 - Skrevet 27-08-2011 13:41


Smiley Min stemme går til Helle.


Togbis
Togbis

0
Offline
Level: 16 (Space Pirate)

0
1ups givet

#49 - Skrevet 27-08-2011 17:12

Kan det passe at man kun kan stemme på folk, der stiller op i ens egen valgkreds? Dvs. at det faktisk kun er en lille del af befolkningen, der kan stemme på f.eks. statsminister kandidaterne?

Jeg sidder lige og kigger Vestjyllands valgkreds igennem og jeg genkender nærmest ingen af navnene Smiley

Oh well, jeg kender jo de forskellige partier, så resten er nok bare research.


Lukas Skywalker
Lukas Skywalker

2193
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#50 - Skrevet 27-08-2011 17:30

Du kan stemme på en bestemt person, eller du kan stemme på et parti. Men bor du i f.eks. Vestjylland, så kan du ikke stemme direkte på Lars Løkke, nej Smiley Det mener jeg i hvert fald!


HGC
HGC

7051
Offline
Level: 16 (Space Pirate)

0
1ups givet

#51 - Skrevet 27-08-2011 19:01

Hvis jeg havde stemmeret, ville min stemme enten gå til Borgerligt Centrum, Naser Khader eller Villy Søvndal. Villy Søvndal er dog sejest, så ham hepper jeg på.


Lukas Skywalker
Lukas Skywalker

2193
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#52 - Skrevet 28-08-2011 03:24

Citat fra George Carlin, der nærmest slet ikke var et citat pga. det ukorrekthed, kan høres her, for de eventuelt interesserede. Gotta love George Carlin Smiley


M60dk
M60dk

0
Offline
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#53 - Skrevet 28-08-2011 04:10 - Redigeret 28-08-2011 04:11

Jeg overvejer at stemme blankt.
Jeg er stærkt utilfreds med den måde politik fungerer på i Danmark. Stort set alt vigtigt drukner i småting og personsager. Politikere kan ikke sige noget, fordi hvis de kommer til at træde nogen over tæerne rammer de meningsmålingerne eller udvikler sig til endnu en dagligavis-fueled personsag.
Alle snakker hinanden i munden på hinanden, og ingen styr på noget. Hold kæft, hvor er det dog ringe.

Jeg synes man burde indføre minus stemmer. Så man kunne stemme på de partier der opfører sig allermest inkompetent.


Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#54 - Skrevet 28-08-2011 08:52

Lukas Pedersen skrev:
Citat fra George Carlin, der nærmest slet ikke var et citat pga. det ukorrekthed, kan høres her, for de eventuelt interesserede. Gotta love George Carlin Smiley



OT: Det er godt at blive mindet om at der er danskere, der nyder andre komikere end Mick Øgendahl Smiley


Grauling
Grauling

410
Offline
Level: 23 (Skree)

0
1ups givet

#55 - Skrevet 28-08-2011 11:30

Min stemme går til Liberal Alliance - Danmarks eneste liberale parti.


Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#56 - Skrevet 28-08-2011 12:03 - Redigeret 28-08-2011 12:04

M60dk skrev:
Jeg overvejer at stemme blankt.
Jeg er stærkt utilfreds med den måde politik fungerer på i Danmark. Stort set alt vigtigt drukner i småting og personsager. Politikere kan ikke sige noget, fordi hvis de kommer til at træde nogen over tæerne rammer de meningsmålingerne eller udvikler sig til endnu en dagligavis-fueled personsag.
Alle snakker hinanden i munden på hinanden, og ingen styr på noget. Hold kæft, hvor er det dog ringe.



Det er helt korrekt, jeg har også mere end svært ved at se mange af ideologierne skinne igennem (på nær med Ø og Liberal Alliance måske). Alle de store partier går jo efter medianvælgeren, der står på midten og ikke rigtig kan beslutte sig. Men sådan har udviklingen nu engang været - vel også derfor man taler om, at blokpolitikken er ved at forsvinde?


martin31
martin31

3
Offline
Level: 9 (Bob-omb)

0
1ups givet

#57 - Skrevet 28-08-2011 12:10 - Redigeret 28-08-2011 12:21

Min stemme går til De radikale venstre. Det er et af de eneste partier som står ved deres holdninger uanset hvordan vinden lige nu vender. Kernepunkter for mig er:

---Afskaf efterlønnen
---Afskaf monarkiet
---Afskaf værnepligten
---Afskaf 24-års-reglen
---Reformér vores skattesystem
---Fleksible dagpengeperioder (konjunkturbestemt)
---Sats endnu mere på uddannelse

Mit håb er at den nye regering bliver V+K+R , men det er ikke videre reaslistisk, men en VK regering med støtte fra Liberal Alliance, men med de Radikale med i de store forlig er heller ikke værst. Bare vi får holdt den kære Pia K. udenfor.


Det var så mit bidrag til den demokratiske debat.......





Mic
Mic

292
Offline
Level: 16 (Space Pirate)

0
1ups givet

#58 - Skrevet 28-08-2011 20:26 - Redigeret 28-08-2011 20:30

Jeg stemte Konservativt sidste valg i 08 (ok, det var ikke 08? hvornår var det? omg everything is falling apart), men jeg overvejer også kraftigt at stemme blankt. Jeg synes alle partier særligt det sidste år, har opført sig åndssvagt. Ingen siger mig noget. Fuck.

Lortepartier og deres lorte partiledere.


Lukas Skywalker
Lukas Skywalker

2193
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#59 - Skrevet 28-08-2011 20:34

Nogle der ser valgdebatten på DR1/TV2? Partilederne for hvert parti debatterer. Indtil videre virker debatten rigtig god - meget bedre end de der Løkke vs. Thorning dueller, hvor det hele munder ud i at den ene ikke har styr på sine tal, og den anden glemmer at nævne et eller andet. Med andre ord: Kedelige debatter hvor de ikke svarer på noget som helst. Tror da også det hjælper på det, at der her er ni debattører i stedet for to.


Mic
Mic

292
Offline
Level: 16 (Space Pirate)

0
1ups givet

#60 - Skrevet 28-08-2011 20:36

Jeg ser den også og synes de er latterlige at høre på. 90% går på at Barfoed og Vestager snakker om bredt samarbejde og uha, det går ikke, og det ødelægger blokpolitiken og blablabla.

Kan mærke at jeg er supernegativ overfor dansk politik Smiley