Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Switch 2 - rygter og disk...

Amiibo!

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Fokus på Nintendo Land

Skrevet af KJ85 - 12-06-2012 23:00

Efter at have behandlet tre af de mest ventede spil til Nintendo 3DS er det nu blevet tid til også at tage et kig nærmere på nogle af de spil, der udgives til Nintendo Wii U engang efter dens lancering senere i år. Jeg starter ud med Nintendo Land, spillet der afslutningsvis blev præsenteret på Nintendos E3-konference, og som har fået en meget blandet modtagelse af Nintendofans verden over.

Vi var nok alle klar over, at Nintendo ville forsøge sig at skabe et spil der, som Wii Sports gjorde det på Wii, introducerer publikum for den nye konsol og de muligheder den nye Wii U GamePad tilfører spilleverdenen. At det skulle ske gennem en et spil indeholdende en forlystelsespark med aktiviteter baseret på 12 forskellige Nintendo franchises, var der nok derimod ingen der havde regnet ud, men det er altså, hvad Nintendo forsøger med Nintendo Land. Målet med spillet er således først om fremmest at introducere asymmetrisk gameplay for os spillere ligesom man med Wii Sports blev introduceret for bevægelsesstyret kontrol.


Hver af de 12 attraktioner i Nintendo Land har deres egen unikke måde hvorpå Wii U GamePad anvendes, hvad enten der er tale om single player- eller multiplayer-oplevelser. Med tilføjelsen af denne controller kan udvalgte forlystelser spilles af helt op til fem spillere, hvor personen med GamePad’en vil opleve noget andet end de resterende spillere, der altså kan anvende de almindelige Wiimotes (Plus). Dette er hovedelementet i asymmetrisk gameplay, og kigger vi nærmere på de fem forlystelser i spillet fremvist ved E3, bliver det mere klart helt præcist, hvad dette udtryk dækker over.

The Legend of Zelda: Battle Quest:
I denne forlystelse skal spillerne samarbejde i kampen mod en række fjender i en verden, der ligner en stofversion af et tidligere spil i Zelda-serien. Som det kan ses i videoen herunder spiller man som sine Mii-karakterer, hvilke er påklædt alt efter forlystelse.


Spilleren med GamePad er bueskytte og anvender denne til at kigge rundt, alt imens han/hun sender pile af sted mod fjenderne på afstand. Op til tre andre kan være med i dette spil, hvor de i modsætning til bueskytten, udstyret med skjold og Wii Remote Plus som sværd, står for nærkampsdelen. Målet med spillet er at nå til enden af de forskellige baner, klare bosserne og få fat i Triforce’en. Spillerne deles om en fælles health-bar bestående af seks hjerter - mister man dem alle er spillet slut, men der kan undervejs indsamles nye.

Luigi’s Ghost Mansion:
I dette spil er spilleren med GamePad, i modsætning til i Zelda-spillet, imod de andre spillere i spillet. Han/hun styrer et usynligt spøgelse rundt på skærmen, og skal forsøge at fange dem alle, alt imens op til fire spillere med Wii Remotes skal arbejde sammen og besejre spøgelset. Dette foregår selvfølgelig som i Luigi’s Mansion med en lommelygte, hvilket du kan se i videoen herunder.


Spillet foregår på tid, og man har her fem minutter til at fange sine modstandere. Spøgelset starter ud med 100 HP og mister noget, hver gang modspillerne lyser på ham/hende, mens disse besvimer, hvis de fanges af spøgelset. Besvimede spillere kan vækkes af de andres lommelygter, men formår spøgelset at fange dem alle inden dette sker, er spillet slut. Ligeledes er spillet slut, hvis spillerne med Wii Remotes får spøgelsets HP ned til 0 - men for, at det ikke er alt for let har man selvfølgelig indført nogle gameplay-elementer, der gør spillet mere interessant.

Spillernes lommelygter vil blandt andet gradvist løbe tør for strøm, hvorfor de alt imens de jagter spøgelset må indsamle nye batterier til lygterne. Dette er selvfølgelig en ting, som spøgelset taktisk kan udnytte til sin fordel, men der er også elementer, der hjælper de øvrige spillere. Det viser sig nemlig at spøgelset bliver momentant synligt for de andre, når et lyn slår ned udenfor spøgelsesslottet, ligesom det også bliver synligt, hvis han/hun benytter sig af en dash-funktion. Generelt set handler det dog for spillerne med Wiimotes om at kommunikere med hinanden under spillet, for når spøgelset kommer indenfor en bestemt radius af dem vil deres controller begynde at ryste som en advarsel.

Animal Crossing: Sweet Day:
Ligesom forlystelsen baseret på Luigi’s Mansion er Animal Crossing-attraktionen også udtænkt med konkurrencepræget gameplay i tankerne. Igen er det spilleren med GamePad mod de andre op til fire spillere med Wii Remotes, men opgaven er her lidt anderledes, som det fremgår af videoen herunder.


Spillerne med Wii Remotes skal forsøge at samarbejde om at indsamle 50 stykker slik, alt imens de jagtes af spilleren med GamePad. Fra spillets start får de 10 sekunder til at fordele sig i banen, hvorefter spillet påbegyndes. Nogle steder i banen kræves det, at de sammen aktiverer nogle kontakter for at få adgang til slikket, som indsamles ved at trykke på 2. Efterhånden som den enkelte spiller indsamler slik vil han/hun kunne bevæge sig langsommere, men kan vælge at smide slik bag sig med et tryk på 1, hvis spilleren med GamePad kommer nærmere. Lykkes det at indsamle de 50 stykker er spillet slut med holdet som vinder.

Spilleren med GamePad kontrollerer derimod to vagter, der udstyret med henholdsvis kniv og gaffel skal forsøge at takle de øvrige spillere. Sker dette tre gange inden de formår at indsamle de 50 stykker slik, er det ham/hende, der vinder spillet. Det specielle ved denne forlystelse er, at de to vagter kontrolleres med hver sin analoge styrepind simultant, hvorfor man med GamePad’en skal have et godt overblikfor at fange sine modstandere.

Donkey Kong’s Crash Course:
Som nævnt tidligere er det ikke alle forlystelser i Nintendo Land, der kan spilles af flere spillere og dette er en af disse. I Donkey Kong’s Crash Course er det GamePad’ens bevægelseskontrol, der er i fokus, og det er spillerens opgave, at kontrolleret vippe controlleren for at styre en skrøbelig triangulær vogn gennem en større forhindringsbane, der minder om det originale Donkey Kong arkadespil. Banen vil også være fyldt med kontakter der skal aktiveres med skulderknapperne for at komme videre.


Som man kan se, er det muligt at følge med i spillets gang bade på controlleren og på tv’et. På controlleren vil man dog kun være i stand til at se et mindre udsnit af banen, hvorimod man på tv’et kan se en større del eller det hele. Til trods for, at dette er en single-player-oplevelse har spillet flere elementer, der gør spillet konkurrencepræget. Man kan eksempelvis forsøge at nå gennem banen så hurtigt som muligt, men kan også gå efter en så høj score som muligt ved at indsamle bananer undervejs. Banen er inddelt i områder med checkpoints hvorfra man starter når man mister et af sine fem liv. Mister man dem alle er spillet selvfølgelig slut, og det samme gælder, hvis man når banens slutpunkt.

Takamaru’s Ninja Castle:
Denne single-player-attraktion er sådan set videreudviklingen af en tech-demo præsenteret ved sidste års E3. Det er baseret på et tidligt Famicom-spil, hvilket udelukkende udkom i Japan, og transformerer GamePad’en til en affyringsrampe for kastestjerner.


Spillet kan betragtes som en on-rail shooter, hvor man med controllerens bevægelsesfølsomme skærm skal sende ninjastjerner mod modstanderne på skærmen. Derfor gør dette spil selvfølgelig også brug af GamePad’ens indbyggede bevægelsessensorer, hvilket til tider kan være problematisk – sigtekornet kan simpelthen komme ud af fokus, men dette kan nemt nulstillet med et enkelt tryk på en knap. For at gøre spillet interessant kan man selvfølgelig opnå flere point ved at opbygge comboer – dvs. ved at undlade at kaste forbi modstanderne på skærmen. Modstanderne er selvfølgelig også udstyret med våben, og rammer de dig tre gange er spillet slut.

De øvrige forlystelser:
Med 12 attraktioner i alt indeholder Nintendo Land selvfølgelig endnu flere spil, der skal demonstrere den nye controller. Et af disse blev fremvist i forbindelse med et ”developers round table”møde, og er baseret på den futuristiske racer F-Zero. Flere detaljer kendes sådan set ikke om denne forlystelse, men IGN har fået et lille indblik, som kan ses herunder.


Dette efterlader halvdelen af forlystelserne ukendt på nuværende tidspunkt, men som en teaser har Nintendo frigivet følgende billede med symboler for samtlige attraktioner.


Nogle af symbolerne er slet ikke til at tage fejl af, hvorfor gode bud på de resterende vil være forlystelser baseret på Pikmin, Metroid, Super Mario Bros., Yoshi’s Island, Octupus Game & Watch samt Balloon Fight.

Nintendo har endnu ikke besluttet om Nintendo Land skal udgives sammen med konsollen ligesom Wii Sports blev det i Europa og USA, men det er i hvert fald klar til konsollens lancering. Inden jeg runder af vil jeg nævne nogle enkelte oplysninger som endnu ikke har været nævnt.

Nintendo kan blandt andet berette, at spillets sværhedsgrad kan ændres lige såvel som nogle baner ændres afhængigt af antallet af spillere. Ligeledes indeholder Nintendo Land en række udfordringer som det kendes fra Wii Sports Resort, og gennemføres disse vil man blive belønnet med gyldne discs, som kan bruges til at købe adgang til nyt indhold i forlystelsesparken. Sidst men ikke mindst bliver parken fyldt med mennesker fra hele verden, som man kan se forskellige informationer om i spillet.

Dette blev en meget lang smøre, men hvad synes I om det hele? Er der elementer i spillet som I finder interessante, og ville I købe det, hvis det ikke udgives sammen med konsollen?

2
1ups givet

Kommentarer:

#1 - Bo130

Level: 38 (Tatori)

13-06-2012 08:20

Jeg håber VIRKELIG at dette bliver en pack-in, ellers forstår jeg ikke konceptet. Ved stadig ikke helt hvad jeg synes om konceptet med at de bruger deres succesfulde IPs, men spillene er generelt en del mere detaljerede end jeg havde frygtet. Underholdningsmæssigt når det dog overhovedet ikke op i nærheden af Wii Sports ser det ud til.

Zelda-spillet skal nok blive sjovt, men tvivler på det er noget man spiller mere end én gang med den samme venneflok.

Luigi ser ret sjovt ud, meget Pac-Man agtigt. Igen synes jeg dog det ser ud som om spillet mangler indhold, fx kunne items være en velkommen feature. Desuden får jeg jo SÅ sjældent samlet 4 af mine venner (som samtidig vil spille dette spil)

animal Crossing ser ret sjovt ud, især det med at man løber langsommere jo mere man samler. Igen tror jeg dog ikke det er noget man har lyst til at spille mere end én gang med de samme venner.

Takamaru skiller sig ud, men det virker som om de har fundet en gimmick de kunne lave med kontrolleren og så har lavet et spil ud af det, uden videre. Er ikke imponeret, det er Wii Play-niveau.

F-Zero ser heller ikke imponerende ud, giv os nu bare et rigtigt spil med det, det der teaser!

Donkey Kong's spil er klart det der siger mig mest indtil videre. Håber de gemmer ens tider og håber de rer mange baner, så kunne dette blive det nye Tanks fra Wii Play. Jeg har dog min frygt for at det ikke bliver tilfældet.

Glæder mig til at se resten af spillene..
0
1ups givet

#2 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

13-06-2012 08:42

NintendoLife har faktisk en interessant artikel vedrørende spillets potentiale..

De kommer med nogle ret gode forslag til hvordan dette spil aktivt kan anvendes af Nintendo til at introducere især det yngre publikum for nogle af deres elskede spilserier, sådan at de er mere kendt når Nintendo sender nye spil på gaden.

Et forslag går blandt andet på, at Nintendo via gratis DLC kan afprøvenogle ideer engang imellem, og gennem de nye Message Boards få en indikator for,hvorledes det er noget de bør arbejdere videre med i et komplet retail-spil.

Personligt tror jeg ikke ovenstående kommer til at ske, men Nintendo har mange muligheder for at gøre dette spil til en succes.
0
1ups givet

#3 - Jaksen

Level: 10 (Bomchu)

13-06-2012 09:05

Ikke nogen dårlig idé at introducere dem til figurer og så videre.
0
1ups givet

#4 - Dead-Cheese

Level: 25 (Kokiri)

13-06-2012 13:53

Det ligner en Mii version af Playstation home. Det er ikke ligefrem lovende :/
Minigamesne ser okay ud, så det har potentiale Smiley
1
1ups givet

#5 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

13-06-2012 17:01

Zelda-delen ligner Four Swords on-rails.
Men hvorfor SKAL de have det der forlystelses-look? Det er slemt nok at man spiller som Miis i stedet for rigtige karakterer, men kunne de i det mindste ikke få kulisserne til at se mere troværdige ud? Det hele er dumb down udgaver af de rigtige scenarier; alle vil da hellere spille noget, der fx ligner, at det faktisk kunne være taget ud fra et fuldblodigt Zelda-spil.

Kan dog godt lide referencen til det tidlige Ocarina Of Time med at man rent faktisk FÅR Triforcen, omend det gør den som genstand mindre guddommelig.
1
1ups givet

#6 - Mic

Level: 16 (Space Pirate)

13-06-2012 17:49

Jeg er ret sikker på, at Metroid-spillet bliver en udvidet version af den demo man så sidste E3 - og det så superfedt ud!!
0
1ups givet

#7 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

13-06-2012 20:52

^ Den tror jeg ikke jeg kan huske.. Noget du kan finde et klip fra?

Havde personligt tanken, at Mario-forlystelsen har noget at gøre med Chase Mii-spillet, der blev fremvist sidste år, men med to Pacman-lignende spil allerede er jeg ikke så sikker.
0
1ups givet

#8 - Mic

Level: 16 (Space Pirate)

13-06-2012 21:47

Jeg tror du har ret angående Chase Mii.

Her er et link til en video af Battle Mii: http://www.youtube.com/watch?v=I8_noxQ4k6o

Begge spil ser superfede ud!
0
1ups givet

#9 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

13-06-2012 21:58

Den havde jeg faktisk ikke set sidste år, og som du siger ser det ganske lovende ud Smiley
0
1ups givet

#10 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

13-09-2012 10:15

Prøv, at kig nederst på det nyligt afslørede boxart:



Det er vist hermed officielt, at én af attraktionerne bliver Chase Mii.


0
1ups givet

#11 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

16-11-2012 11:00

Lidt gameplay fra Captain Falcon's Twister Race og Yoshi's Fruit Cart:




0
1ups givet