Skrevet af Lukas Skywalker - 14-06-2011 13:33
Under E3 2011 blev det afsløret, at der ville komme et Smash Bros.-spil til Wii U og Nintendo 3DS. Mere blev der dog ikke i den omgang sagt om spillet, men nu er en række nye detaljer dukket op, som følge af et interview med Sakurai.
Snakken om at lave et nyt Smash Bros. startede et stykke tid efter udgivelsen af Super Smash Bros. Brawl i 2008. Oplyste Nintendofans vil vide at allerede dengang var Nintendo 3DS i tankerne, og Iwata vidste at fans ville have et Smash Bros. til 3DS. Han spurgte derfor forsigtigt Sakurai om han ville være intereseret. Senere, da Sakurai fik nys om Wii U, vidste han at de blev nødt til at lave spillet til begge platforme.
Dette stemte halvvejs overens med Iwatas intentioner, da han havde tænkt sig at spørge Sakurai om spillet skulle udvikles til 3DS eller Wii U.
Sakurai følte at det ville være for nemt bare at lave en større og bedre udgave af Melee eller Brawl. Det ville ikke være rigtigt bare at tilføje 50 karakterer eller gøre banerne dobbelt så store, ligesom det heller ikke ville være nok bare at forbedre det visuelle. Til at lave noget nyt og mere banebrydende hjalp 3DS en del - med en håndholdt konsol bliver oplevelsen mere individuel, og det at samle trofæer og få andre belønninger betyder meget mere når man har hele hardwaren på sig.
Sakurai understreger at Smash Bros. aldrig har været ensbetydende med belønninger, samle penge sammen, eller få din karakter til at stige i level. Dette med at tilføje "experience" altså et levelsystem, vil skabe et dilemma, mener Sakurai. Nogle vil elske det, og andre vil hade det, men som Iwata siger, så vil det mest af alt tabe sin "jump in and play"-følelse.
Sakurai planlægger at man i 3DS-versionen kan opbygge sin karakter vedhjælp af kampe og belønninger, for så derefter tage sin karakter til Wii U-versionen og kæmpe mod alle andre. Med andre ord vil han gerne have at det personlige og det offentlige fra den håndholdte konsol og den stationære, bliver fusioneret.
Iwata forklarede det lidt mere håndgribeligt: spillere ville kunne bruge tid på 3DS-versionen ved at opbygge deres karakter, og samle ting sammen, for derefter at vise dem frem på Wii U.
Sakurai fortalte også, at eftersom Wii U er et HD-system, ville spillet køre i 60 frames per second, have højkvalitetsgrafik, dynamiske effekter, og bløde karakter-bevægelser.
Selvom det er vigtigt at begge versioner kan være sjove hver for sig, mener Sakurai at kombineringen skal være endnu sjovere. Sakurai fortalte til sidst at hans mål med 3DS-versionen er at tilbyde en lidt anderledes Smash Bros.-oplevelse.
Smash Bros. har endnu ikke fået nogen udgivelsesdato til Wii U eller Nintendo 3DS, og har ej heller fået noget navn (medmindre navnet er Smash Bros.).
Tak til Dennis OpBakker, der tippede os om nyheden.
#1 - Jonas
Level: 15 (Geega)
14-06-2011 14:05
"Sakurai understreger at Smash Bros. aldrig har været ensbetydende med belønninger, samle penge sammen, eller få din karakter til at stige i level."Level: 1 (Goomba)
14-06-2011 14:14
jeg kan rigtig godt lide tanken om at man kan udvikle en karakter på sin 3DS og så kæmpe med vennerne på wiiu'en#3 - Lukas Skywalker
Level: 25 (Kokiri)
14-06-2011 14:16
Jonas - Hvad er det du ikke forstår ? Han siger at det aldrig er noget det har været ensbetydende med før, og selvom det så kommer i 3DS-versionen, så er det ikke dét der udelukkende skal lægges vægt på#4 - Bota
Level: 20 (Moblin)
14-06-2011 14:17
Synes 3DS-versionen lyder meget overflødig, hvis det blot er "opbyg din karakter og vis den på Wii U". Det lyder da næsten som om Smash Bros. er ved at blive RPG ud fra de udtalelser.#5 - Jonas
Level: 15 (Geega)
14-06-2011 14:19
Synes bare det er en paradoksal udtalelse, fordi de også et eller andet sted siger, at grinding og levels ville ødelægge oplevelsen.#6 - Togbis
Level: 16 (Space Pirate)
14-06-2011 14:19
50 nye figurer ville ellers have været fedt.#7 - Lukas Skywalker
Level: 25 (Kokiri)
14-06-2011 14:31
Jonas - Ja jeg ved det faktisk heller ikke. Mon ikke vi får mere at vide senere#8 - Dingler_
Level: 3 (Koopa-Troopa)
14-06-2011 15:06
D'oh! Jeg postede interviewet i 'Alternative nyheder'-tråden for 5 dage siden >_<#9 - stelzig
Level: 24 (Whomp)
14-06-2011 15:07
"Sakurai følte at det ville være for nemt bare at lave en større og bedre udgave af Melee eller Brawl. Det ville ikke være rigtigt bare at tilføje 50 karakterer eller gøre banerne dobbelt så store, ligesom det heller ikke ville være nok bare at forbedre det visuelle."#10 - Shajita
Level: 28 (Skeeter)
14-06-2011 17:32
Come to think of it, Wii U vil ikke være i stand til at spille Gamecube spil, så den kommer ligeledes nok heller ikke til at kunne understøtte Gamecube controlleren. Hvad fa'en gør vi så med Wii U versionen? D: Classic Controller?#11 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
14-06-2011 17:38
"Fundamentals, fundamentals, fundamenls!" Smash er et lettilgængeligt, fast-paced arkade-fighting-spil. Glem alt om RPG-elementer, eller hvad det er Sakurai har gang i, og fokuser i stedet på at gør den fundamentale spiloplevelse bedre. Dvs. fokus på balancen mellem karakterne, nyt indhold og ikke mindst bedre multiplayer, herunder online.#12 - Dead-Cheese
Level: 25 (Kokiri)
14-06-2011 17:50
^Det lyder da meget fedt. Hvis alt andet er som i brawl, bare forbedret, fint med mig.Level: 1 (Goomba)
14-06-2011 18:07
Alexander lad nu være med at være så bange for alt hvad du ikke kender fuldstændig i forvejen, nintendo har da gang på gang vist at de kan lave noget nyt og få det til at fungere godt. jeg synes det er lidt trist at vi endelig ikke må bevæge os nogle vegne fordi vi har fundet ud af at der i hvert fald er en bestemt ting vi synes godt om. hvad end de laver skal de nok beholde "core gameplay" som i de gamle ssb'er men der kommer nok også noget nyt som der tilføjer noget til spillet.#14 - Togbis
Level: 16 (Space Pirate)
14-06-2011 18:20
En del af Modern Warfare's succes kunne stamme fra de nyligt tilføjede RPG-elementer, tror jeg.#15 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
14-06-2011 18:21
Dennis >> Jeg er ikke bange for innovation, tværtimod. Men jeg er heller ikke tilhænger af innovation bare for innovationens skyld. Jeg er først og fremmest tilhænger af kvalitet og sjov. Og for mig er kvaliteten ved og det sjove i et Super Smash Bros.-spil multiplayer kampe og ikke alt muligt andet.#16 - Shajita
Level: 28 (Skeeter)
14-06-2011 18:48
"Modern Warfare 2 sælger godt, fordi det har den bedste FPS multiplayer-del på markedet."#17 - Dead-Cheese
Level: 25 (Kokiri)
14-06-2011 18:48
Alexander: man har set før hvor to versioner af samme spil kan kombineres for extras og det virker fint. Band Hero ds eller sonic colors. Bege til wii og ds.Level: 1 (Goomba)
14-06-2011 19:25
Alexander, jeg kan se hvad du mener vedr brawl, men er ikke desto mindre uenig, jeg synes da netop at det hele er blevet væsentligt bedre siden melee, altså, ja der er lidt ubalance, men ikke på en dårlig måde. der vil altid være ubalance da folk er forskællige og kan spille karaktere forskælligt, og at prøve at få alle karakterene til at være præsis lige stærke på alle punkter synes jeg bare ville være trist. jeg tror på at nintendo nok skal få lavet et godt next gen smash brothers, og jeg håber virkelig ikke at det bare bliver en malkning af de tidligere spil, sådan som jeg synes at RIGTIG mange spil firmaer gør i dag. fx infamous to, er sådan set bare infamous 1 med kolde fingre, altså, det havde ikke noget nyt at byde på. det samme ser jeg med ALLE skyde spil der har en efterfølger, det er bare det samme med lidt bedre grafik og så en ny voice actor, jeg kan rigtig godt lide nintendo fordi de formår at forsøge sig med noget nyt hele tiden, det lod de være med ved wii'en fordi den solgte så godt da de skulle tale til mængden, og mængden er konsærvativ.#19 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
14-06-2011 19:33
Du siger, at masserne er konservative? Så vidt jeg ved var det masserne, der tog Wii Sports og Wii Fit til sig, som måske er de to mest nyskabende spil de seneste år. Wii Sports tog skridtet fuldt ud og var et spil, der udelukkende understøttede motion controls fremfor at trykke på knapper, mens Wii Fit var et spil om motion, balance og vægt - hvor innovativt er det ikke lige?#20 - stelzig
Level: 24 (Whomp)
14-06-2011 20:17
Fun fact: Snakes angreb/hitboxes i brawl er alt for store/disjointed fordi de ikke lige kunne nå at ændre dem da de gjorde hans figur mindre. De havde åbenbart for travlt med de ting som Alexander nævnte for jer (bedste eksempel er snakes uptilt: http://www.youtube.com/watch?v=NDWKpP1U1ok)Level: 1 (Goomba)
14-06-2011 20:47
er ikke rigtig med når du siger at spillet er gjort lættere, det er et multiplayer spil i versus, hvis der er noget gjort lettere så er det på bægge sider af fronten og noget man kan bruge strategisk, og det kan godt være at der blev brugt mere tid på balancing i melee men det er jo ikke fordi de har startet fra scratch når de har lavet brawl, så på en måde har de jo sådan set brugt lige så lang tid på balancing i brawl, da den tid brugte i melee, blev viddereført i brawl. vedr wave dashing og L- cancelling, bare fordi udviklerne kendte til tingende betyder det ikke at det ikke var glitches, og hvis det var andet end glitches så ville det være lavet på en måde så det ikke så retarderet ud mens man udførte det. på samme tid vil jeg da også sige at der er kommet en masse nye ting i brawl, rent triks mæssigt, det er i orden at du bedre kan lide de gamle triks da det er dem du har vendet dig til, men at sige at brawl ikke har noget at byde på, synes jeg ikke helt er fair.#22 - Dead-Cheese
Level: 25 (Kokiri)
14-06-2011 20:49
Jeg foretrækker brawl. Meelee er ikke svært. Easy to learn, hard to master, som Team17 siger om worms. Hvor brawl var easy to learn, easy'er to master. Jeg spillede vist melee udelukede pga. det var nintendo karakterer, og blev aldrig total færdig med det. Til gengæld spillede jeg brawl fordi det var underholdende og jeg syntes det var meget forfriskede med en adventure mode, hvor man kunne spille en story, med jump and run elementer. Jeg kan ikke se nogen grund hvorfor jeg skulle hive melee frem når jeg har brawl. Og ikke mindst coin modden var sjovere i brawl, før put mønt i, vind. Nu skyd! vind Og klistermærkerene var egentlig også meget sjove.#23 - Jonas
Level: 15 (Geega)
14-06-2011 21:10
Brawl er et helt andet "miljø" end Melee, og figurerne er helt anderledes. Animationer og angreb osv. ligner godt nok hinanden, men det er tydeligt, at man er startet helt forfra med alle figurerne og blot brugt Melee som reference for at få animationerne på plads.#24 - stelzig
Level: 24 (Whomp)
14-06-2011 21:25
Dennis: Det fra melee er jo netop knapt videreført fordi de har lavet alt forfra. Visse angreb ser måske ens ud, men de virker langt forskelligt og fysikken i spillet er også anderledes så selv hvis de havde samme virkning ville de være forskellige. (note: "kloner" i melee er også ret forskellige selvom deres angreb måske ser ens ud. Og i brawl snakker vi om langt størrere forskelle end dette)#25 - Togbis
Level: 16 (Space Pirate)
14-06-2011 21:26
Det at Melee var mere nyskabende og afbalanceret i forhold til andre figthers i sin tid, og Brawl i dag, skyldes måske også at Sakurai arbejdede sig og sine medarbejdere halvt ihjel da de lavede Melee."On a personal level, Melee had an extremely grueling development cycle. Some of my other games did, too, but Melee sticks out far ahead of the pack in my mind. I worked on that game for 13 months straight, after all, without a single Sunday or holiday off that whole time. During parts of it, I was living a really destructive lifestyle -- I'd work for over 40 hours in a row, then go back home to sleep for four."
Mens Brawl var en smule mere afslappet.
#26 - stelzig
Level: 24 (Whomp)
14-06-2011 21:29
Bestemt togbis. Det er helt fantastisk så meget arbejde de lagde i melee. Lidt synd at vi nok ikke rigtig får det at se igen.#27 - Jonas
Level: 15 (Geega)
14-06-2011 21:33
Bemærk at Brawl var under udvikling i ca. dobbelt så lang tid. Sakurai var tydeligvis presset af at skulle have Melee ude i GC'ens launch window.