Skrevet af KJ85 - 30-12-2013 20:06
Sakurai holder i øjeblikket nogle velfortjente fridage, men I et interview i det kommende Famitsu-magasin fortæller han om vigtigheden i at balancere karaktererne i spil som Super Smash Bros. og vigtigheden i at gøre det på den helt rigtige måde, da en forkert balance hurtigt kan tage morskaben væk.
Netop denne del af udviklingen har altid betydet meget for Sakurai, og i øjeblikket er det da også balancering af karakternes forskellige angreb han arbejder med. Om Bowser fortæller han, at fans af serien nok aldrig har set karakteren være så stærk som tilfældet er i øjeblikket, for denne gang vil han virkelig kunne slå andre ud. Smash-angreb, special-angreb og luftangreb er alle gode midler til at sende modstanderne på en lufttur – ifølge Sakurai føles det fantastisk, og netop sådanne følelser er noget, der vil blive lagt større vægt på end nogensinde.
Har man stærke angreb kræves det dog naturligvis at disse ikke er unfair og alt for stærke i forhold til andre karakterer, og derfor er angrebsstyrken blevet justeret frem og tilbage ved flere lejligheder, så Sakurai og holdet kan se hvad der fungerer bedst. Som han siger, er det dog ikke altid en løsning at tage al kraften ud af et angreb, hvis det medfører at morskaben forsvinder, og at helt fjerne fordele og ulemper fra alle karakterer kan let gøre spillet til et middelmådigt et af slagsen uden nogen reel udfordring.
I stedet for at balancere spillet ved at gøre stærke angreb svagere fokuserer Sakurai og de øvrige udviklere i stedet på at tilføje svagheder til dem. Det kan være ting som, at placere en angrebsåbning i det stærke angrebs indledende fase eller at straffe karakterens mobilitet efterfølgende. Det er et sted, hvor der virkelig bliver lagt stor vægt og vi kommer til at se justeringer for selv dele, som virker fuldstændig irrelevante.
Sakurai fortæller også, at det nogle gange kan være meget svært at ramme den rette balance når man også skal tage højde for antallet af kombattanter. Eksempelvis er der stor sandsynlighed for aldrig at ramme med Captain Falcons ”Falcon Punch” i 1-on-1 mens det samme træk kan virke fortræffeligt med flere spillere. Sådanne ting må man acceptere og det er svært at undgå når man netop har forskellige slags kampe.
Om balanceringen i Super Smash Bros. Brawl fortæller Sakurai, at det hele startede hele seks år inden spillets udvikling (eller endnu tidligere), og slår sig på, at den aldrig er blevet ændret efterfølgende, som så mange andre fighters har for ry at gøre i løbende opdateringer. Det skal være ordenligt fra starten, og det satser Sakurai også på at det bliver når spillet udgives en gang i 2014.
Hvordan synes du Sakurai har klaret opgaven med balancering af karaktererne i de tidligere spil, og hvad forventer du dig af de kommende udgivelser til Wii U og 3DS?
#1 - stelzig
Level: 24 (Whomp)
30-12-2013 20:45
Det ville da være fint at se bowser blive bedre end i tidligere spil, men jeg har svært ved at se det ske hehe.#2 - BamBamthePyro
Level: 17 (Deku Baba)
31-12-2013 15:11
Jeg håber, at Bowser bliver som han er i Project M.#3 - Zalman
Level: 28 (Skeeter)
01-01-2014 12:39
Det er ret interessant at følge med i spillets udvikling. Jeg mener også, der tidligere blev sagt, at Donkey Kong var ret stærk på et tidspunkt.#4 - Kylar Saissore
Level: 12 (Fire Keese)
10-01-2014 04:28
Er glad for at udviklerne er meget opmærksomme på dette emne da bare en ubalanceret figur i et fighting game kan være alt ødelæggende hvis man som mig godt kan lide at holde små tuneringer med sine venner.