LEGO afslører tre nye LE...

N-cast #216: Microsoft br...

N-club Streams: Uge 18

LEGO annoncerer nye LEGO ...

Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Spil på vej til Switch

Amiibo!

Switch 2 - rygter og disk...

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Virtual Console klar til at indtage Wii U

Skrevet af KJ85 - 27-01-2013 21:58

I forbindelse med denne uges Nintendo Direct kunne Nintendo endelig løfte sløret for deres planer vedrørende Virtual Console-servicen på Wii U. Officielt lanceres den efter en systemopdatering i foråret, men allerede nu er det første spil klar til download på konsollen, og det til en yderst favorabel pris de første fire uger. Der er således flere ting at kigge nærmere på her i nyheden, men lad os starte med det overordnede.

Når Virtual Console-servicen lanceres bliver det med en række udvalgte NES- og SNES-spil tilgængelige, mens man senere vil tilføje et udvalg af andre platforme, heriblandt GBA-titler. Ifølge Satoru Iwata bliver spillene nyudviklet til Wii U, hvilket giver os mulighed for at benytte save states som på Nintendo 3DS, spille spillene direkte på Wii U Gamepad uden brug af tv’et og sidst men ikke mindst gøre brug af Miiverse-funktioner. Dette betyder til gengæld også at servicen ikke lanceres med samtlige spil udgivet på Wii’ens VC-tjeneste fra start. Virtual Console-spillene kommer desuden til at have support for hele to Gamepads ligesom man også kan gøre brug af Wii U Pro Controller samt Classic Controller (Pro) og i nogle tilfælde den almindelige Wii Remote (Plus).


Men hvad kommer spillene så til at koste? Ja, det kommer an på om, du tidligere har købt dem på Wii Shop Channel og overført spillene til din Wii U. Som udgangspunkt bliver prisen nemlig den samme som på Wii (hvis man da kan direkte sammenligne Nintendo Points med en reel valuta) – NES-spil; 37,50 kr. og SNES-spil; 60 kr., men har du allerede Wii-versionen på din konsol reduceres prisen til henholdsvis 7,5 kr. og 11,25 kr.

I anledning af, at 2013 er 30-års jubilæet for udgivelsen af Famicom i Japan kan man dog i den kommende tid erhverve sig syv forskellige spil til en nedsat pris på 2,25 kr. (0,30 £/€) via kampagnen Wii U Virtual Console Trial Campaign, og dette gælder både kunder, der tidligere har købt spillene på Wii og kunder, der ikke har. Hvilke spil der er tale om, kan ses herunder, sammen med en specificering af, hvornår de er på tilbud:

  • Balloon Fight (NES) – 23. januar til 21. februar

  • F-Zero (SNES) – 20. februar til 21. marts

  • Punch Out!! Featuring Mr. Dream (NES) – 21. marts til 18. april

  • Kirby’s Adventure (NES) – 17. april til16. maj

  • Super Metroid (SNES) – 15. maj til 13. juni

  • Mario & Yoshi (NES) – 12. juni til 11. juli

  • Donkey Kong (NES) – 15. juli til 13. August


I stedet for F-Zero og Punch Out kan japanerne erhverve sig Fire Emblem: Monsh? no Nazo og Mother 2.

Med dette initiativ har Nintendo altså allerede med udgivelsen af Balloon Fight lanceret en smagsprøve på konsollens VC-tjeneste, men som det kan læses flere steder rundt omkring på nettet er der på europæiske konsoller stadig tale om en langsommere 50Hz-version –præcis som der var det, da spillet oprindeligt lanceredes til NES. Dette viser mange Wii U-brugere allerede deres utilfredshed med gennem spillets Miiverse Community, så nu må tiden vise om det er noget Nintendo retter op på med fremtidige udgivelser.

Hvad synes I om Nintendo måde at håndtere lanceringen af Virtual Console-tjenesten på Wii U?

1
1ups givet

Kommentarer:

#1 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

27-01-2013 22:09

Ser meget frem til at kunne hente Super Metroid, men ender nok med at købe dem alle til den her pris Smiley

Har allerede købt Balloon Fight, og det kan jeg jo se nogle af I andre også har..
0
1ups givet

#2 - Shajita

Level: 28 (Skeeter)

27-01-2013 22:21

Så mangler vi bare at man skal kunne smide mindre end 100 kroner på af gangen,
0
1ups givet

#3 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

27-01-2013 22:24

^Det kan du så sagtens. Du vælger, ligesom på 3DS'en, blot at overføre det manglende beløb Smiley
0
1ups givet

#4 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

28-01-2013 01:44


0
1ups givet

#5 - Eagle

Level: 21 (Paragoomba)

28-01-2013 05:33

Balloon Fighter er en af de værre tilfælde, hvor selv lyden kører langsommere. Det forekommer dog, så vidt jeg ved, mest hos NES-spil.

Det er dog stadig en tragedie, at vi må spises af med 50Hz, når 60hz slet ikke er et problem længere. Det ville også være en rigtig god grund til at købe spillene igen, hvis 60Hz-udgaver blev tilgængelige, så der er da lidt motiv der for Nintendo.

Så vidt jeg har forstået, så kører 3DSens Virtual Console med modificerede udgaver af de europæiske NES-spil, sådan at de kører i 60hz. Hvorfor de ikke også kan gøre det på Wii U er svært at forstå.

At sætte hastigheden ned på spil har jo også visse rigtig slemme konsekvenser: nemlig at spillene ofte bliver balanceret på en hel anden måde, fordi du som regel har mere tid til at reagere på alting. Sværhedsgradsmæssigt betyder det altså ret meget, om spillet kører 17% langsommere.
0
1ups givet

#6 - Kylar Saissore

Level: 12 (Fire Keese)

28-01-2013 08:27

køber helt sikkert alle under tilbudet. nu ville jeg så bare ønske at man kunne lave en mappe i Wii u menuen så man kunne lægge alle disse nye spil sammen så de ikke kom til at fylde så meget i menuen.
0
1ups givet

#7 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

28-01-2013 10:35

Jeg prøvede selv lige at tage 3DS-versionen op efter at have prøvet den på Wii U. Selv om forskellen ser stor ud er det egentlig ikke så slemt, da der også reageres hurtigere på input i 60Hz. Efter nogle få forsøg var jeg ihvertfald fuldt ud ligeså god på 3DS, som på Wii U. Det mest markante er i mine øjne lyden..
0
1ups givet

#8 - Slettet

Level: 1 (Goomba)

28-01-2013 11:58

Har jeg forstået det rigtigt, at man skal betale for spil man allerede har købt tidligere på Wii'en?
0
1ups givet

#9 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

28-01-2013 12:06

^Du skal kun betale, hvis du vil have de nye funktioner. De spil du har købt kan fortsat spilles via Wii-applikationen.
1
1ups givet

#10 - Slettet

Level: 1 (Goomba)

28-01-2013 12:11

Okay, det gjorde mig mere rolig Smiley
Det er fair nok, at man skal betale lidt for de nye funktioner. Men dejligt at det ikke er påtvunget.
0
1ups givet

#11 - Dennis Høj-Suhr

Level: 26 (Octopi)

28-01-2013 12:12

køber også helt klart alle med dette tilbud der er jo også langt i mellem
0
1ups givet

#12 - stelzig

Level: 24 (Whomp)

28-01-2013 12:42

KJ85 skrev:
.Selv om forskellen ser stor ud er det egentlig ikke så slemt, da der også reageres hurtigere på input i 60Hz.

Det burde ikke være tilfældet (hvorfor skulle der være input delay i en af dem? Hvis det er en af nintendos tossede måder at løse 50hz på... LOL), men hvis det er så burde det da kun være en yderligere fordel for 60hz. =/

Edit: Ah. Du spiller nok på en laggy fladskærm. Det forklarer det nok bedre. Smiley

0
1ups givet

#13 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

28-01-2013 12:58

Jeg spillede nu blot på Gamepad og det med input er bare noget jeg har set andre nævne rundt omkring - kan godt være den er hel gal..

Jeg tænkte bare, hvis det i Balloon Fight er en fordel, at spillet er langsomt (50Hz), men spillet er mere responsivt i 60Hz, at det går ind og opvejer hinanden. Jeg kan sagtens se forskel på hastigheden og så videre, men synes ikke det påvirker mit spil synderligt..
0
1ups givet

#14 - stelzig

Level: 24 (Whomp)

28-01-2013 13:26

Altså hvis den er mindre responsiv så burde det bare få folk til at hade 50hz mere IMO, men har aldrig hørt om det før så hvis det er tilfældet må det næsten kun være for dette specifikke spil.

At spillene er langsommere gør heller ikke lige stor forskel i alle spil (omend det imo altid er irriterende), kender ikke umiddelbart balloon fight så måske er det mindre betydeligt.
Men som eagle nævnte så øderlægger det til tider hele balancen i spil og gør ret mange betydeligt nemmere (se f-zero video i hans link i "alternative nyheder" ).

Uden at vide med sikkerhed at mario party 2 er langsommere i 50hz (det er det sgu nok), så er jeg også kommet frem til at det sgu nok er grunden til at spil som shy guy says er alt for nemt (smasherne har været nødsaget til at slukke for skærmen og bare gætte for at komme forbi dette mini-game før. For naturligvis gider ingen bare give op Smiley).
0
1ups givet

#15 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

28-01-2013 14:00

Jeg kan sagtens se problemet for kompetetive gamere, der med forskellige versioner ikke rigtig kan sammenligne highscores og tider i spil, men for den mere almindelige gamer er problemet vel egentlig ikke så stort som mange gør det til.

Med det her spil kan jeg ihvertfald ikke sige, at jeg foretrækker den ene version over den anden. Med Mario Party ville jeg da helt klart foretrække en 60Hz-version bare fordi ventetiden mellem alle ture osv. vil blive kortere Smiley
0
1ups givet

#16 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

29-01-2013 21:36

I forhold til save games er det nu også kommet frem, at disse ikke bliver overført fra Wii-versionen til Wii U, hvis man køber de nye funktioner. Folk må pænt starte forfra i de tilfælde..
0
1ups givet