N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Tre nye spil til SNES Onl...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Animal Crossing: New Leaf (3DS)

Skrevet af Grynch - 20-06-2013 23:03

Her kommer så min første anmeldelse, og mit første møde med et spil i Animal Crossing serien, og det afspejler sig også i anmeldelsen. Håber I tager godt imod den.


Introduktion


Søger man et spil med vild action og store mængder vold, så bør man nok vende om nu. I Animal Crossing New Leaf står den på råhygge, tempoet er skruet helt ned.
På vej til byen møder man Katten Rover, som er kendt fra de tidligere spil i serien. Her bliver man spurgt om en række spørgsmål, for at få styr på ens køn, navn og navnet på byen, hvor man kommer til at tilbringe meget af ens fritid.

Spillet ligger roligt ud med begrænsede muligheder. Man bliver som det første udnævnt som borgermester på grund af en mindre misforståelse, herefter står den på fejring af ens nye title og et træ som skal plantes i bedste borgermester stil. Dernæst placering af ens hus, eller rettere ens telt, for inden man kan leve som herre/frue i eget hus, må man tag sig et lån hos Tom Nook. Han er udover at være ejendomsmægler, også står for at bygge og renovere spillerens huse.
Lånet betaler man af ved blandt andet at samle frugt, fiske og plukke blomster som man kan sælge til hos Reese’s genbrugs butik Re-tail

Når lånet er betalt ud, og du har fået en popularitet på 100, blandet andet ved tilfældig snik-snak, en hjælpene hånd, eller en donation til det lokale museum. Her tager spillet ”fart” og der åbner sig yderligere muligheder i den lille by. Man kan blandt andet bygge nye projekter i byen, ny lovgivning og adgang til ferie øen, hvor der er mulighed for at fange eksotiske insekter og fisk.


Førstehåndsindtrykket


Animal Crossing: New Leaf er let at gå til, og det bliver hurtigt en tidsrøver, når man liiiiggge skal bruge en halv time til på ferieøen, så man kan få råd til det byggeprojekt man lige har sat i gang, så man kan være klar til et nyt næste dag.
Det er i hvert fald det, jeg kom ud for. Jeg skal bare lige nå det hér… Og det hér, og så gik den time. En ægte tidsrøver, heldigvis er der en begrænsning på et byggeri per dag, og netop dét giver spillet en enorm holdbarhedstid.

Nærmest hver dag, når man tænder for Animal Crossing er der sket noget. Måske har man fået en ny nabo, som har valgt at plante sit hus midt i den nye frugtplantage man plantede dagen forinden! eller også er der en event på torvet, eller måske et nybyggeri i gang på Main Street.




Fællesskab der rykker!


Multiplayer-delen giver spillet en ekstra mulighed for skaffe netop det møbel sæt, man virkelig går og mangler, eller de frugter som man endnu ikke har plantet i sin egen by. Så kan man tag på besøg i en vens by, og se om man kunne være så heldig at finde det eftersøgte dér.
Her er det nærmest et must at være del af et fællesskab som eksempelvis N-Club, så man kan bytte ting og frugter indbyrdes.



Ferieøen har også en ekstra multiplayer feature, dér kan man nemlig købe et medlemskab. Dette giver adgang til country island og international island, hér kan spille med folk fra samme land, eller fra hele verden, selvom de ikke er på vennelisten.
På ferie øen har man også mulighed for 13 forskellige minigames også kaldet Tours som bliver låst op efterhånden. Blandt andet kan tage på fisketur, lege gemmeleg, eller spille vendespil. Disse tours kan spilles alene eller op til fire spiller, og alt efter hvor godt man klare sig, får man medaljer som kan bruges i øens butik, som kun kan fås på ferie øen.




Det gode


Jeg tror ikke jeg har spillet mange spil, som jeg ville kalde hyggelige, uden samtidig at løbe tør for noget at lave relativt hurtigt.
Grafik stilen passer til alle aldre, borgerne i byen er varieret og man får hurtigt sine egne favoritter.
Dialogen er rar og venlig (med mindre man glemmer at gemme, Så kommer Mr. Resseti)
Holdbarheden er lang, jeg tror sagtens at jeg kan komme til at spille videre på min by til det næste spil i serien kommer. Dog ikke i samme grad som jeg gør nu, men det er nok også bedst.


Det dårlige


Minesurne er få, og nærmest ligegyldige. Men noget skal jeg vel brokke mig lidt over, og det er gentagelsen af dialog, som når man skal snakke med kaptajnen på vej ud til ferie øen, eller når man skal åbne op for ens gate på tog stationen så ens venner kan komme på besøg.
Derudover kunne jeg godt ønske mig en chatlog, det man hurtigt kan over se en besked hvis man spiller flere sammen, eller man lige bliver forstyret på den anden side af skærmen.


Konklusion


Man finder hurtigt ud af om man er til et spil som Animal Crossing eller ej. Og det er med garanti ikke noget for alle. Men hvis det fanger er det uden tvivl alle pengene værd når man sætter holdbarhed op mod spillets pris.
Det er et gennemført spil ingen tvivl om det, dialog er varieret, og som skrevet tidligere, sker der nye ting hele tiden. I hvert fald i den uge jeg har spillet det, og intet tyder på at det skulle ændre sig lige foreløbigt

Animal Crossing: New Leaf er simpelthen et venligt spil, med flere måneders underholdning.

5
1ups givet

4/5


Essentiel multiplayerdel

Forbeholdt niche gamere

Nemt at gå til

Kommentarer:

#1 - Badstue

Level: 15 (Geega)

21-06-2013 21:18

Det lyder spændende og meget vanedannende!
For os uindviede; Hvilket andet spil kan det bedst sammenlignes med? Sim City? Hay Day? Harvest Moon?
0
1ups givet

#2 - Grynch

Level: 14 (Inkling)

21-06-2013 21:38

Det er svært at sige, men af de spil jeg har prøvet er det nok Sims det ligger mest op af, og alligevel ret langt fra.
0
1ups givet

#3 - Bota

Level: 20 (Moblin)

21-06-2013 22:04

Fin anmeldelse, jeg er enig i stort set alt, du skriver. Den lider dog af ret mange grammatiske fejl og lidt halvunderlige formuleringer hist og her, men fred være med det.
Hvorfor har du sat 'forbeholdt niche-gamere' på? AC:NL har allerede solgt næsten 4 millioner i Japan alene (har ikke lige tallene for Vesten, men det kommer sikkert til at blive det bedstsælgende 3DS-spil om lidt tid.)
0
1ups givet

#4 - Tjuu

Level: 4 (Stalkid)

22-06-2013 10:42

Selvom et spil sælger godt i japan ændrer det vel ikke på den niche status det har i EU of US..? Spil som Dragon Quest, Monster Hunter og Yakuza serierne kan vel også godt kategoriseres som niche serier på trods af at de nærmest er garanteret et stort salg i Japan...
1
1ups givet

#5 - Grynch

Level: 14 (Inkling)

22-06-2013 11:19

Beklager fejlene, er ikke den store skriver, men det måtte prøves, ved ikke om jeg tør begive mig ud i sådan en anmeldelse igen.

Men hvad angår niche-gamer stemplet er det netop som Tjuu skriver.

Jeg tænker det som et niche spil i netop EU.Smiley
Vi har en helt anden kultur her i EU. Men jeg kan godt forstå du undre dig lidt, fordi mange Nintendo fans er jo ret henrykt over japanske spil. Men set i det store hele så tænker jeg det er et niche spil her i EU. Jeg har da også set en del her som har skrevet at de skriver over Animal Crossing fordi det ikke er deres kop te.
0
1ups givet

#6 - Bota

Level: 20 (Moblin)

22-06-2013 12:45

Det er klart Animal Crossing er mere populær i Japan, men synes ikke man kan sige det har niche-status i Vesten. AC:WW har solgt ca. 7 millioner kopier uden for Japan, hvilket må siges at være ret meget. Der skal noget mindre salgstal til at kalde det en niche-serie, vil jeg mene.
0
1ups givet

#7 - Grynch

Level: 14 (Inkling)

22-06-2013 13:23

Jeg skal ikke sige, at jeg ikke har taget fejl, men det er min opfattelse.

Jeg har ikke været i Nintendo miljøet så længe, så jeg ser det med det med andre "briller" på. Men bortset fra det er det som sagt et gennemført spil, så det skulle overraske mig hvis salgs tallene ikke ser godt ud, har dog ikke kunne finde nogen som dækker EU.
0
1ups givet

#8 - Iampsimon II

Level: 10 (Bomchu)

22-06-2013 16:38

God anmeldelse Smiley
0
1ups givet

#9 - M60dk

Level: 18 (Twhomp)

22-06-2013 17:03

Animal Crossing er ligeså forbeholdt niche gamere som farmville. Det bizarre og overdrevne design kan måske skræmme nogle væk, især i vesten men ellers er det virkelig bredtfavnende. Inden for gaming-kulturen er det måske lidt nichepræget i form af at der ikke er fjender eller noget mål, men inden mainstream/casual gaming er det jo totalt ordinært - og så slipper man endda for at skulle spamme sine facebook venner.
Ellers god anmeldelse. Det er ærgerligt du ikke havde det lidt længere tid i forvejen, for der er jo en masse ting som først åbnes op for når man har gjort x antal ting og har spillet i x antal dage osv.
2
1ups givet

#10 - Grynch

Level: 14 (Inkling)

23-06-2013 22:34

Ja der var hurtigt gået 8 dage, også fik jeg sgu travlt med at skrive Smiley men ja M60dk, det har du nok ret i. Men jeg var sgu også lidt i tvivl om jeg skulle sætte niche mærket på.
1
1ups givet

#11 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

25-06-2013 13:30

M60dk skrev:
Det bizarre og overdrevne design kan måske skræmme nogle væk, især i vesten

Netop årsagen til at det ikke kommer helt op at ringe som det kunne (eller som Farmville, tror jeg).
Jeg kan godt forstå logikken ved at kalde det niche. Om det så sælger 10 millioner, så føler jeg at det stadig er skræddersyet til en bestemt type gamer.

0
1ups givet

#12 - Michael

Level: 18 (Twhomp)

25-06-2013 14:15

#11:
Bestemt ikke enig, jeg synes nærmest jeg ser alle og enhver poste noget AC-relateret på Twitter. Folk jeg på ingen måde havde regnet med ville være interesseret i serien. Jeg er heller ikke på nogen måde interesseret i den type spil - normalt - men AC rammer bare et ømt punkt, og så er det bare ekstremt nemt at gå til.

Det er ikke niche, blot fordi det ikke er et skydespil.
0
1ups givet

#13 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

25-06-2013 19:14

Hvem snakker om skydespil? Jeg vil 'skyde' på at 'alle og enhver' på Twitter dog stadig er et særligt segment. Spillene kunne brede endnu mere ud.

Jeg snakker om, at AC kunne være et spil for flere end det er.
Det skal blot udnytte genren og droppe de "bizarre" designvalg, der skræmmer folk væk.
1
1ups givet

#14 - Michael

Level: 18 (Twhomp)

25-06-2013 19:59

Hvor kommer idéen om at 10,5KK solgte spil IKKE er OK tal fra? Hvordan 'udnytter' man ikke genren med knap 11 millioner salg? Hvor kommer de "bizarre" designvalg fra? Spillet er ekstremt åbent for rigtig mange spillere.

Igen er du totalt ude på et sidespor. Er det her endnu en af dine "hvad nu hvis?????" segmenter, hvor du leger at spillet har nogle fejl og mangler? Jeg har set dig lege med den idé før, og lad mig sige med det samme, at det ikke gik godt for dig.
2
1ups givet

#15 - Grynch

Level: 14 (Inkling)

26-06-2013 19:57

Sikke en debat sådan et fint lille stempel kan give. Men det viser vel også at det ihvertfald ligger på grænsen, og der er gode augmenter for hver side af sagen.

Jeg synes ikke man kan dømme et spils niche værdi på salgstal alene.

Life simulations er der jo ikke ligefrem mange af, og da slet ikke særlig mange gode, så vidt jeg ved.

Så når man laver et gennemført i den genre. og har Nintendo's gode ry i ryggen, er det næsten dømt til at sælge godt.

Nu kom der lidt mere benzin på bålet.Smiley
1
1ups givet

#16 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

26-06-2013 23:49

Michael skrev:
Hvor kommer idéen om at 10,5KK solgte spil IKKE er OK tal fra? Hvordan 'udnytter' man ikke genren med knap 11 millioner salg? Hvor kommer de "bizarre" designvalg fra? Spillet er ekstremt åbent for rigtig mange spillere.

Igen er du totalt ude på et sidespor. Er det her endnu en af dine "hvad nu hvis?????" segmenter, hvor du leger at spillet har nogle fejl og mangler? Jeg har set dig lege med den idé før, og lad mig sige med det samme, at det ikke gik godt for dig.

Wauw, hvorfor så offensiv? Du lader til at lade dig provokere enormt nemt. Jeg søger altid en interessant diskussion, men det har nogle Nintendo fans åbenbart svært ved uden at lade følelsern Smiley At mine argumentationer ikke er 'gået godt før' er da blot din opfattelse? Jeg tror bare ikke du læser hvad jeg skriver eller tolker det galt.

"Åbent over for rigtig mange spillere"? Det er da lige så vagt som det jeg skriver. Det siger da heller intet? Når jeg kigger på internettet og i den virkelige verden, ser jeg kun Nintendo-fans (dog pigesegmentet) der spiller det - ikke normale gamere, kald dem casuals, hvis du vil.
Det er da flot at sådan en bizart spil kan sælge så meget (og nej, jeg gider ikke forklare hvorfor det er bizart, men det var heller ikke mig der bragte det op). Men med så gode salgstal, tænker jeg bare hvor meget spillet kunne sælge UDEN alt det. Og det er så åbenbart den måde at ønske bedre for Nintendos serier, du ikke kan lide jeg lægger op til. Fair nok.

Jeg leger ikke at spillet har fejl og mangler, for det har serien længe haft. Det er kedeligt, at betale lån af, plukke blomster og tale med NPC'er. Men der er også potentiale i kalendersystemet: jeg gad godt spille fx et Zelda-spil, hvor der var særlige events og årstider der havde betydning for et større eventyr.

Jeg kritiserer ikke bare for at kritisere. Jeg ser hvad der fungerer såvel som det, der ikke gør.
Jeg tror 'sidesporet' kom da du nævnte shooters. Smiley
Jeg vil indrømme, at jeg ikke orker at forklare i detaljer, hvad jeg mener med "at brede genren ud" og hvad der ellers kunne forbedres, så hvad det angår, ved jeg godt at jeg selv er uklar i min definition (for på det niveau af diskurs vil jeg hellere diskutere talt end skrevet, men det er der ikke mange gamers, der gider (men du skal være velkommen til at add'e mig på Skype, så er jeg frisk på at tage en koncentreret diskussion))

1
1ups givet

#17 - Michael

Level: 18 (Twhomp)

27-06-2013 16:10

Peblisko skrev:
Jeg leger ikke at spillet har fejl og mangler, for det har serien længe haft. Det er kedeligt, at betale lån af, plukke blomster og tale med NPC'er. Men der er også potentiale i kalendersystemet: jeg gad godt spille fx et Zelda-spil, hvor der var særlige events og årstider der havde betydning for et større eventyr.



Jeg finder det meget besynderligt, at dette er dit store problem med spillet. At betale et lån af er netop spillets tutorial, der skal sætte dig i gang med at lære bl.a. hvilke metoder du har at tjene bells på. Der er en grund til galskaben.

Det er også meget pudsigt, at du nævner et hav af spillets features som en irritation, når de allesammen bliver kærtegnet af spillets mange købere. Har du været en tur forbi N-clubs egen Animal Crossing tråd? For jeg har set op til flere mennesker gå helt bananas over nogle bestemte blomster og frugter de mangler.

Det lyder som noget du umiddelbart på ingen måde ville kunne finde sjovt, men der findes nu engang et bredere segment end lige din type spillere - og her vil jeg ikke lade som om jeg ved hvem du er, og hvad du kan lide.

Peblisko skrev:
"Åbent over for rigtig mange spillere"? Det er da lige så vagt som det jeg skriver. Det siger da heller intet?

Og her siger jeg det gerne igen: 11 millioner salg. Dét er til at føle på. Så nemt er det at gå til.

1
1ups givet

#18 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

27-06-2013 17:43

Jamen det er fint. Smiley
0
1ups givet

#19 - Tjuu

Level: 4 (Stalkid)

01-07-2013 19:42

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=niche

Så ka i jo tolke lidt på den også. Smiley god fornøjelse!
0
1ups givet

#20 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

27-07-2013 15:17


1
1ups givet