Prøv Star Wars: Knights ...

SteamWorld Heist II annon...

N-cast #217: En eksplosio...

LEGO afslører tre nye LE...

N-cast #216: Microsoft br...

N-club Streams: Uge 18

LEGO annoncerer nye LEGO ...

Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

Luigi's Mansion 2

Switch - spilrygter og sp...

Fortnite

Spil på vej til Switch

Amiibo!

Switch 2 - rygter og disk...

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Super Retro Challenge 2

Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

Skrevet 03-08-2012 13:19 - Redigeret 10-08-2012 23:59

Og nu... afsløringen af Super Retro Challenge 2!

Hvor Super Mario Bros. markerede indtoget af den ikoniske og revolutionerende spilserie, fulgte Nintendo op på successen med 2 meget distinkte efterfølgere ligeledes på Nintendo Entertainment System. Nummer 3 i serien viste sig at blive en hellig perle i spilhistorien, hvis mangfoldige og klassiske indhold nærmest gik hen og blev en slags synonym med Super Mario-serien. Se bare på Tanooki-halens tilbagetog på 3DS’en i Super Mario 3D Land og i New Super Mario Bros. 2.

I mellem den arkaiske 1’er og den berømte 3’er udkom der i 1988 et Super Mario Bros.-spil der nok må siges at være det sorte får i flokken. Spillet er kendt som Yume K?j?: Doki Doki Panic, Super Mario USA og ikke mindst som Super Mario Bros. 2.



Super Mario Bros. 2 er også kendt som Shigeru Miyamotos(Marios faders) favoritspil i Super Mario-serien, hvilket er noget af en ære med klassikere som Super Mario World, Super Mario Galaxy, Super Mario 64 og Super Mario Bros. 3 med i løbet.

Den mærkværdige efterfølger til spillet der startede det hele er et unikt tilfælde uden lige. Mange af skurkene ligner ikke hvem Mario plejer at være oppe i mod: Efterfølgende masker, fugle på flyvende tæpper, bombekastende mus, ægspyttende søheste, klatrende krabber og ildspydende hydraer. Mest mærkværdigt af alt er det dog at ingen af disse fjender dør når Mario hopper på dem!

Dette er dog langt fra det eneste punkt, hvor spillet skiller sig ud fra de andre: Hovedvåbnet er at kaste i stedet for at hoppe, mønter findes i jorden fremfor i luften, de fleste hemmeligheder findes i en parallelverden og ikke i det åbenlyse, de fleste ekstra liv vindes hos en enarmet tyveknægt og er ikke i selve banerne og sidst men ikke mindst er mange af banerne sammensat som labyrinter fremfor lineære udfordringer... *dyb vejrtrækning*. Der er ikke for sjov det kan kaldes det sorte får i serien...

Trods disse specielle tiltag er det et helt igennem underholdende spil, der holder langt bedre i dag end Super Mario Bros. 1. Der er masser af muligheder for at gøre hvert gennemspilning til noget særligt med fire forskellige karakterer med kendetegnende egenskaber, warp zones, hemmelige opgraderinger og de mange muligheder det giver at kaste med planter såvel som fjender.
Banedesignet er kreativt og det er tydeligt at udviklerne har haft det sjovt med at finde på nye idéer og udfordringer. Jeg tror mest af alt at det er dét der gør det til Miyamotos favoritspil i Super Mario-serien.

Selvom mange elementer kun er at finde i Super Mario Bros. 2 er der også meget fra spillet der er forblevet i serien til den dag i dag. Shy Guys for eksempel, som er de små fjender med hvide masker. De høje kaktusvæsener stammer også fra Super Mario Bros. 2. Evnen til at samle op og kaste er også forblevet i serien i et vis omfang lige siden. Hvis man i øvrigt har set Super Mario Bros. Super Show som barn vil man også kunne genkende at indholdet i enorm grad er hentet fra Super Mario Bros. 2.

Grunden til at jeg aldrig selv har spillet det indtil nu er at det ikke ligner Mario-spil som jeg kender dem. Der er ingen power ups eller Yoshi og gameplayet ligner heller ikke hvad det plejer at være, men nu hvor jeg har snigspillet mig igennem en del baner op til Super Retro Challenge 2 er jeg betaget af spillet på måder jeg på ingen måde kunne have forudset. Lidt ligesom Yoshi’s Island er Super Mario Bros. 2 et Mario-spil med sit eget unikke regelsæt, der formår at sætte rammrne for en helt enestående spiloplevelse.



Den kommende spiludfordring - ladies and gentlemen – der ganske passende skal føre faklen videre fra Super Mario Bros. i Super Retro Challenge er intet mindre end efterfølgeren, Super Mario Bros. 2!



Det originale spil kan hentes for 500 points på Wii’ens Virtual Console og er endnu ikke at finde på 3DS’en.
Spillet er også at finde til Game Boy Advance med overtitlen, Super Mario Advance, og til SNES samt Wii som del af spilsamlingen, Super Mario All-Stars.
Da jeg ikke ved om muligheden for at gemme er blevet tilføjet til disse udgaver, vil jeg som det eneste understrege at save files som altid ikke er tilladt i Super Retro Challenge, da formålet er at skabe en så autentisk som muligt oldschool gennemspilning af et klassisk spil. Når du er løbet tør for continues er det tilbage til bane 1-1 ligesom alle andre Smiley

- Formålet med gruppen er at skabe rammerne for en underholdende gennemspilning af udvalgte klassiske spil især for folk der endnu ikke har gennemført dem, af forskellige årsager. Gruppen vil være en form for mildt socialt eksperiment, der muliggør at indgå i nogle af de tidstypiske kendetegn gaming havde i midtfirserne. Alle i gruppen er stillet den samme udfordring i det samme klassiske spil. Det er meningen at man i Super Retro Challenge 2-tråden kan dele sine spiloplevelser og evt. diskutere iagtagelser(jeg har ingen idé om hvor kort eller lang tid det vil tage at gennemføre det). Anden hjælp via internettet er imidlertid strengt forbudt.
- Nogen har SMB 2 på deres Wii og andre på GBA, SNES, NES eller via andre midler. I alle tilfælde er det ikke tilladt at gemme spillet, med undtagelse af når ens position i spillet eksempelvist står stand-by når VC-udgaven lukkes ned.
- Brug af internet walkthroughs og video playthroughs er som sagt strengt forbudt. Får man brug for hjælp må man spørge andre i tråden til råds eller blive ved med at prøve(eller kigge i Nintendo Power, hvis man er så heldig at have et eksemplar liggende Smiley). Idéen er at skabe en klassisk ramme at opleve spillet i, der tilnærmelsesvis kan minde om hvad gaming var i midtfirserne.
- Hvis du formår at klare spillet skrives dit brugernavn på en "K.O."-liste i tråden.
- Muligheden holdes åben for at inkludere andre spil i Super Retro Challenge på et senere tidspunkt. Det er selvfølgelig betinget af om nogen ønsker at deltage. Forslag til fremtidige spil i tråden er velkomne.

[i]Se Super Retro Challenge 2 som en mulighed for at give dig motivation og lejlighed
til at gennemføre en ægte klassiker![/i]




Til slut, til alle deltagere af Super Retro Challenge 2, er her den eneste Super Mario Bros. 2-relateret video det er tilladt at se mens udfordringen er i gang. James, kendt som The Angry Video Game Nerd, som dreng i 1988 giver hints og kommentarer til Super Mario Bros. 2 mens han spiller:




Jeg vil selv give spillet et forsøg nu og se hvor langt jeg kan komme Smiley Held og lykke!


Now you're playing with Power






Super Retro Challenge(1)'s
Super Player-liste:
(Super Mario Bros.)



SUPER RETRO CHALLENGE 2's
K.O.-LISTE:

(Super Mario Bros. 2)





[i]Which best describes your opinion about games
I. Mountain Climbing-beyond the hardships lies accomplishment
II. Hiking-the destination can be reached rather comfortably[/i]
KJ85
KJ85

21495
Offline
Level: 58 (Tektite)

0
1ups givet

#1 - Skrevet 03-08-2012 14:45

Endnu et spil, som jeg aldrig har gennemspillet, så må da se om jeg ikke kan gentage successen fra første runde og kæmpe mig igennem dette her også Smiley

Kan godt lide din lange og detaljerede beskrivelse af spillet. Det er sq i orden, og håber da det giver flere lyst til at tage udfordringen op Smiley


Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#2 - Skrevet 03-08-2012 15:02 - Redigeret 03-08-2012 15:11

Jeg har allerede givet spillet en del forsøg i ferien på VC, så er efterhånden ved at have lært en god portion nyttige strategier og hemmeligheder. F.eks. ved jeg nu hvordan jeg hurtigt kommer til World 6 via warp zones(Spoiler: Warp Zones fungerer ikke på samme måde som i Super Mario Bros.) Smiley

Lige nu er jeg i gang med bane 7-1 som skulle være nær slutningen af spillet. Jeg kan rigtig godt lide hvor intimt et forhold man danner sig til banerne og deres mange hemmeligheder. Noget andet er de varierede miljøer, hvor man går fra at ride på en fugl, stå på en hval og flyve i en raket. Det er også ret fedt hvordan man kan kaste en fjende på en fjende, der så ryger ind i en anden fjende, der så ryger ind i en tredjefjende, osv. For mig har det i det hele taget været en spiloplevelse, der er større end summen af dens dele.

Forresten, hvis nogen ved præcist hvad systemet med den enarmede tyveknægt er, er jeg meget interesseret. Som jeg forstår det er det noget lignende:
3 ens = 1 liv
1 par kirsebær i første slot = 1 liv
Jeg tror ikke jeg har prøvet at få kirsebær i første og andet slot før så ved ikke helt hvad jeg går glip af dér.
Noget andet er om nogen har en teknik til at de bestemte symboler. Jeg har givet op med at prøve og får derfor kun tilfældige resultater. Så ja, jeg er lutter ører Smiley


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#3 - Skrevet 03-08-2012 16:03

Jeg ved at jeg har klaret SMA-udgaven. Ved ikke om jeg ejer spillet længere. Har heller ikke meget lyst til at genspille lige netop det spil, det er ikke specielt underholdende.


Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#4 - Skrevet 03-08-2012 16:30

@KJ85: Det var da heldigt Smiley Og tak. Jeg håber som altid på deltagelse fra så mange interesserede som muligt. Oplevelsen vil kun blive bedre af at flere er med. Jo flere jo bedre.

@Eagle: K.O.-listen er desværre kun forbeholdt folk, der gennemfører spillet i forbindelse med Super Retro Challenge 2.
Jeg synes det er et underholdende spil, men kan godt leve mig ind i hvorfor du måske ikke sætter det lige højt som andre Mario-spil, da det er så særpræget som det er.
Du er selvfølgelig velkommen til at foreslå et nyt spil i forbindelse med Super Retro Challenge 3.


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#5 - Skrevet 03-08-2012 18:06

Jeg svarede skam heller ikke for at komme på listen, jeg ville bare dele mine tanker omkring spillet.


Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#6 - Skrevet 03-08-2012 18:33 - Redigeret 03-08-2012 18:33

@Eagle: Alright Smiley

Jeg er pt. i bane 7-2. Jeg ved ikke hvor svamp nummer 2 gemmer sig så jeg kan møde bossen med maximalt hp og jeg ved ligeledes heller ikke hvordan man besejrer ham. Well, game on...


Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#7 - Skrevet 03-08-2012 19:15

Angående den enarmede tyveknægt, er jeg langt om længe kommet frem til følgende:
3 ens(ikke kirsebær) = 1 liv
Kirsebær i slot 1 = 1 liv
Kirsebær i slot 1 og 2 = 2 liv
Kirsebær i slot 1, 2 og 3 = 5 liv


Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#8 - Skrevet 10-08-2012 19:15 - Redigeret 10-08-2012 19:16

Så lykkedes det mig endelig at få tævet den grimme frø til sidst i spillet og nået den sagnomspundne twist-slutning!! Jeg tillader mig hermed at skrive mig på K.O.-listen Smiley

Skulle nogen mangle råd i spillet vil jeg stadig holde øje med tråden og dele erfaringer så godt jeg kan. Husk: K.O.-listen er der stadig for N-club-brugere, der vil prøve kræfter med en ret enestående klassiker.


Togbis
Togbis

0
Offline
Level: 16 (Space Pirate)

0
1ups givet

#9 - Skrevet 10-08-2012 23:15 - Redigeret 10-08-2012 23:16

Har du seriøst klaret SMB2? Smiley Jeg tror aldrig jeg er nået længere end verden 2- og det var endda Super Mario Allstars-udgaven. Smiley Det spil er jo sygt svært! Respekt! Smiley


Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#10 - Skrevet 10-08-2012 23:39

Tak! Når bare man ved hvor warp zones er og hvordan man bedst skaffer sig liv og power ups er det ikke så slemt Smiley Hint: Man behøver ikke engang spille verden 2.

Hvis du får brug får noget coaching til det må du sige til.


Neffets
Neffets

68
Offline
Level: 15 (Geega)

0
1ups givet

#11 - Skrevet 11-08-2012 11:45

Der er da ikke meget "Super" over, at gennemføre et spil ved at bruge warps... Smiley


Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#12 - Skrevet 11-08-2012 20:52

Alligevel er det tilsyneladende Super nok til at jeg indtil videre er enemand på K.O.-listen Smiley


Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#13 - Skrevet 16-01-2013 00:19 - Redigeret 16-01-2013 00:22

Først gennemførte jeg spillet udelukkende med Mario og nu er jeg gået i gang med at genspille med Luigi. Han holder sig meget svævende i luften i forhold til Mario ligesom i Super Mario World, hvilket er godt hvis man f.eks. vil hoppe over afgrunde, men knapt så godt i World 4, hvor man skal undgå en masse fjender der kommer flyvende og løbende imod en -__-
Ellers et rigtig hyggeligt spil. Det er lidt ærgerligt jeg er den eneste i denne omgang på K.O.-listen synes jeg.


aidbit
aidbit

1626
Offline
Level: 27 (Beetle)

0
1ups givet

#14 - Skrevet 18-01-2013 00:45

Jeg kunne forestille mig at det er en udfordring at gennemføre med Luigi, for hans bevægelser virker bare ikke intuitive, når man har spillet det en del med de andre figurer. Mon ikke det er nemmest at gennemføre med Peach? Hun er næsten ligeså agil som Mario og kan flyve gennem det meste Smiley


Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#15 - Skrevet 18-01-2013 16:19

Jeg kom til sidste boss i dag med Luigi, dog med 1, hp, 1 liv og på sidste continue så der var ikke specielt gode odds. Håbet lever dog Smiley