Skrevet 16-10-2015 15:03 - Redigeret 23-01-2017 14:44
#1171 - Skrevet 06-02-2017 12:22
Det kommer selvfølgeligt an på ens holdning til tingene.#1172 - Skrevet 06-02-2017 13:56 - Redigeret 06-02-2017 14:08
Mike JezZ skrev:
O-Train, din kommentar er utroligt lang, men skal se om jeg kan få svaret på det hele
Jeg kan godt se hvad du mener, men jeg er ikke enig. Som forbruger, er der værdi i at have et abonnement hos de andre tjenester, da jeg her får spil. Udvikleren giver jo ikke spillene gratis ud til tjenesterne, de får jo et beløb af Sony eller Microsoft for at udgive deres spil på tjenesten...
Selvfølgelig ser du værdi i det som forbruger. Det er jo et spørgsmål om mere for pengene.
I din første besked skrev du, at du sandsynligvis ikke ville spille Xbox, hvis du ikke fik gratis spil. Nu skriver du, at du ser en værdi i spillene - hvilke værdi? Du vil ikke betale for dem i første omgang, men du ser værdi i dem, når du får dem som en gave for at abonnere på Live, som har en fast værdi og altid har haft det; altså spillenes objektive værdi er lig med 0. Bare fordi du pludselig tænker: "ej det her ville jeg gerne have købt for 100 kroner", så tjener de jo ikke pludselig 100 kroner. Du har betalt 0 kroner for det.
Sony og Microsoft betaler sandsynligvis et beløb, og ja det kan lade sig gøre fordi du og andre abonnere, men lad være med at lade som om, at du har betalt igennem dem; De ville ikke føre et program, som der ikke kunne betale sig (som du selv påpeger), om du forblev abonnent eller sprang fra, det ville være irrelevant. Sagens kerne er, at du betaler 0 kroner, og du virker helt igennem cool med det senere hen i din besked.
Mike JezZ skrev:
Udvikleren har formentligt vurderet, at salgstallene for deres spil har peaket, og derfor vælger de at give grundspillet ud på tjenesterne, men det tjener de jo stadig penge på. Et, fra at sælge det til Sony og MS, så de kan smide det ud på tjenesten, og to, så er der potentielt flere der har spillet, og dermed er chancen større for at de får solgt eventuelt DLC.
Yes. Du beskriver et scenarie, som er en konsekvens af den ændring som er undergået industrien mht. salg. En konsekvens som underminerer værdien af spillet på hylden, for hvorfor betale så lidt som 100 kroner for noget, som jeg kan få gratis i en service?
Mike JezZ skrev:
Som forbruger bliver jeg glad, når jeg får disse gode spil, og jeg er også tilbøjelig til at købe udvidelser til dem, hvis jeg nyder spillene. Med Switch så får jeg lov til at låne et spil, og hvis jeg gerne vil fortsætte med at spille det, skal jeg købe det selv. Hvis der er en høj rabat på spillet, er det til dels acceptabelt, men jeg tror nu stadig at vi skal smide fuld mønt efter spillene.
There you go. Prøv rent faktisk at tænk over, hvad du sidder og skriver - lad være med at kaste regningen videre på Sony og Microsoft, når du får noget gratis; alle som producerer noget, skal tjene på det igen, og jeg siger ikke, at PSN eller Live har fair priser - de ville ikke køre denne service, som de gør, hvis ikke de havde råd - men tænk på de udviklere, hvis spil er so-so, og folk rent faktisk har et mindset som hedder "jeg venter til det er gratis" - fordi vi kan forvente det i dag!
JOEP skriver faktisk noget lig i sin næste besked:
JOEP skrev:
^Kan det ikke sammenlignes med film-industrien på fysisk medie? Jeg har MEGET tit undladt at købe en film fysisk, fordi jeg tænker, at den godt kan vente, til den kommer på Netflix. Selv hvis det er en helt ny film.
Mht. salg af det fysiske medie, så kan det sammenlignes. Men det er også helt accepteret nu, i filmindustrien, at det er i biografen, at man hiver salg hjem. Det er et kæmpe problem, men det er også et privilegie for store filmproducenter, at de fortsat kan formå at sælge på det niveau, for der er ingen lignende instans for producenter af spil. Der lander det på hylden, og derfra er det en succes eller en fiasko.
Men i sidste ende er konsekvensen af forbrugerens mindset det samme: færre penge tjenes.
Mindre profit = dårligere kvalitet, færre produkter, mindre udvikling.
Jeg kan godt acceptere, at tingene har ændret sig. Men forbrugermentaliteten er irrationel, og den må unægtelig forværre vores potentiale for bedre produkter og oplevelser.
Der må være en grund til, at samtlige AAA-spil er så homogene.
Der må være en grund til, at Nintendo har svært ved at konkurrere uden disse oplevelser.
Jeg forsøger ikke at give nogen dårlig samvittighed, og jeg har da akkurat samme holdning som dig, som forbruger, men jeg synes bare det er tamt at ignorere, at tingene har ændret sig, og de har ændret sig så markant, at man er nød til at finde kilder for indtægt, som er så desperate, at man giver ting gratis. Det er jo ikke kun pga. et tab af salg, men også fordi omkostninger er større end nogensinde før
#1173 - Skrevet 06-02-2017 15:32
Men spillene gives jo ikke gratis væk. Du betaler for en onlinetjeneste, og får en stak tilfældige spil i hånden hver måned.#1174 - Skrevet 06-02-2017 16:42 - Redigeret 06-02-2017 16:44
Mike JezZ skrev:
Men spillene gives jo ikke gratis væk. Du betaler for en onlinetjeneste, og får en stak tilfældige spil i hånden hver måned.
Du betaler reelt for at leje dem, da, når dit abonnement ophører, så ophører muligheden også for at spille spillene, medmindre du abonnerer igen.
Udviklerne vælger jo selv, om de vil være på tjenesten eller ej. Der er stadig mange der køber spillene på udgivelsesdagen.
Du betalte det samme for tjenesten, før de implementerede muligheden for at "låne" spillene. Derfor er der nogen i processen som taber penge, og det er jo ikke forbrugeren. Man kan så diskutere, om det har tiltrukket flere til deres service - det har det jo sandsynligvis, og som du påpeger, så vækker det nok interessen for spillene og studiet, som forbrugeren ellers ikke havde. Det skal jo gå op i en højere enhed, ellers fortsatte det ikke, men jeg snakker også kun fra et striks, logisk synspunkt, uden at have kendskab til de egentlige tal.
Jeg ved godt, at der er mange som køber på udgivelsesdagen, og det er jo pointen med det hele; De fleste spil skal sælge godt indenfor en vis periode, inden den generelle opfattelse er, at man alligevel bare kan vente, indtil de går ned i pris.
Et eksempel kunne være FF XV, som jeg har øje efter. Jeg ved jo godt, at spillet ikke ville koste 499-549 kr efter lidt tid, og allerede i januar var det at finde til 349. Nu kan det findes til omkring 319. Hvis 1 eller 2 millioner mennesker venter med at købe det nu, så kan du nok se, hvor mange penge der går "tabt".
Jeg mener hele årsagen til, at der bruges uhørte summer på marketing, årsagen til at der skæres indhold, implementeres microtransactions, bygges udvidelser, fokuseres på multiplayer og spil generelt er blevet en "service", det er jo netop fordi, at der bare ikke er penge at hente hjem, hvis man blot udviklede et single-player spil; Risikoen for fiasko er i hvert fald så gigantisk i dag. Én eller to kontroversielle elementer, og så er medierne efter dig, core-gamere gør en dyd ud af at hetze, og så er dit spil nærmest garanteret at floppe (se bare Street Fighter 5, som er et rigtig godt spil, men det blev sandsynligvis udgivet for hurtigt).
Jeg mener, hvorfor tror du Microsoft og EA har forsøgt at begrænse folks mulighed for at låne eller købe spil brugt? Hvorfor tror du Sony angiveligt havde det i ærmet, før de så hvordan det gav bagslag for Microsoft? Hvorfor tror du Nintendo har været så uvillige - og nu stadigvæk er - ift. til at give spil væk?
Det er altsammen en kombination af et marked som er i så hård konkurrence, og omkostninger for spil som er så høje, at der sættes nogle initiativer i gang, som vi slet ikke tænker over. Jeg har været entusiastisk omkring spil, siden jeg kan huske, og du kan sikkert godt huske, hvordan mange af de her ting slet ikke var aktuelle for blot 2 generationer siden.
Det positive er, at der samtidig er blevet banet vej for indieudviklere, som der er. Hvis det ikke var tilfældet, så turde ingen tage chancer. Små studier med relativ billige værktøjer tilgængeligt, de kan med nød og næppe overleve, hvis de bare får solgt nogle tusinder eksemplarer. Men selv dét kræver en platform, som har tilstrækkeligt med brugere (Jools Watsham gav jo op mht. Nintendo, selvom ham og Renegade Kid var notoriske for kun at lave spil til Nintendo-konsoller).
Det er, hvad det er. Det kan også retfærdiggøres, når man ser en industri som er relativ sund og tjener tilstrækkeligt med penge. Men årsagen til, at jeg bliver så grebet af det du sagde, det er, at mentaliteten er - og jeg undskylder på forhånd, hvis det støder - enorm absurd; Man kan være utilfreds med det, som man modtager, men utaknemmeligheden går mig på, især når man så slet ikke tænker på tingene i det store billede.
Og ja, jeg er en hykler. Jeg køber aldrig på udgivelsesdatoen. Jeg låner spil af venner. Jeg køber spil brugte. Jeg har sågar emuleret spil i tons. Jeg er ikke bedre end den næste, men jeg vil sgu ikke lade som om, at det ikke er penge som bør have gået til producenten for deres arbejde, og når man bare vifter det væk som værende "naturens gang", så bør man også affinde sig med, at firmaer ikke tør tage chancer, at CoD og Assassin's Creed er det samme hvert år, at Nintendo ikke tør udvikle F-Zero eller WaveRace osv. Det er altsammen konsekvensen af en industri som er så risikabel, hvor efterspørgslen er så dominerende, fordi millionbeløb går tabt uden videre.
#1175 - Skrevet 06-02-2017 16:51
Jeg forstår godt hvad du mener, og jeg er enig langt hen ad vejen.#1176 - Skrevet 06-02-2017 18:32
Nogle flere informationer om Arms#1177 - Skrevet 08-02-2017 10:55 - Redigeret 08-02-2017 14:57
Et par japanske reklamer:#1178 - Skrevet 09-02-2017 16:48
Er der nogen i Københavnsområdet som har bestilt Switch?#1179 - Skrevet 09-02-2017 16:55 - Redigeret 09-02-2017 16:59
Nu må nogen altså fortælle dig det, Oliver. Det nytter ikke noget at oversætte engelske udtryk direkte til dansk. Der er intet, der hedder "i person" på dansk. Der er "i egen høje person", men det betyder noget andet.#1180 - Skrevet 09-02-2017 17:28
O-train skrev:
Udover det, så håber jeg da også, at I vil forsøge at lave en stream eller noget, hvor I viser funktioner og deler meninger - jeg ved godt, at der er lavet ét fra jeres besøg, men jeg tænker nu mere med henblik på en uddybet holdning, som tager udgangspunkt i erfaringer over længere tid.
God idé, det tager jeg op med de andre i forhold til, hvordan vi gør det
#1181 - Skrevet 09-02-2017 23:29 - Redigeret 09-02-2017 23:30
JOEP skrev:
Nu må nogen altså fortælle dig det, Oliver. Det nytter ikke noget at oversætte engelske udtryk direkte til dansk. Der er intet, der hedder "i person" på dansk. Der er "i egen høje person", men det betyder noget andet.
Må hellere lige huske smiley'en, så du ved, at jeg bare tager gas på dig.
"Personligt" så. Begår mig for meget på engelsk til hverdag, så mit dansk bliver værre og værre
#1182 - Skrevet 12-02-2017 02:04
Hvor svært tror i det bliver at få en Switch i fx Elgiganten osv? Min kæreste har ikke forudbestilt, da hun ikke vidste om hun havde råd. Og hun kunne meget godt tænke sig den på release. Vi frygter måske bare, at den bliver revet væk fra alle hylder#1183 - Skrevet 12-02-2017 10:10
Den er stadig på lager alle steder? Jeg har derudover kun set tal fra en enkelt dansk forhandler og de har ikke solgt i nærheden af deres reserveringer, så forestiller mig at den er til at få fingre i alle steder på release.#1184 - Skrevet 12-02-2017 10:27 - Redigeret 12-02-2017 11:31
Meldte Gamestop ikke udoslgt for noget tid siden? Eller var det bare en and? Men i hvert fald, Coolshop har ikke meld tnoget ud endnu, og de er de billigste. Hvis de melder udsolgt, kan vi begynde at frygte noget.We’re also happy to report that Splatoon 2 will be compatible with Splatoon series amiibo figures and, for the first time in the series, with an upcoming Nintendo Switch app for smart devices that enhances online play. This app will connect to the game and <b>allow players to set play appointments</b> with friends and teammates who have been added to their Nintendo Switch friend list or via their social media accounts. <b>It also allows players to match up with those friends directly in the game or voice chat with them via their smart device.</b> For example, during a Private Battle, players can voice chat with all of their connected friends when they divide into teams, but <b>once teams are set, voice chat is switched to communication only between teammates on the same team.</b>
In order to use this app, players need to link their Nintendo Account to their Nintendo Switch system and have a smart device capable of in-game voice chat. Online features will require a paid subscription. Data fees may apply. More details will be announced at a later date.”
#1185 - Skrevet 12-02-2017 12:36
Wow. Skelsættende funktionalitet (for den første Xbox). Det bliver garanteret også P2P, så hvad er det egentlig vi skal betale for?