Prøv Star Wars: Knights ...

SteamWorld Heist II annon...

N-cast #217: En eksplosio...

LEGO afslører tre nye LE...

N-cast #216: Microsoft br...

N-club Streams: Uge 18

LEGO annoncerer nye LEGO ...

Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

Tetris 99

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Amiibo!

Luigi's Mansion 2

Switch - spilrygter og sp...

Fortnite

Spil på vej til Switch

Switch 2 - rygter og disk...

Pokémon GO

Pokémon Unite

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

IMDb's Top 250

Bo130
Bo130

110
Offline
Level: 38 (Tatori)

0
1ups givet

Skrevet 06-04-2012 10:01

Jeg ved godt vi allerede har en filmtråd herinde, men det er min opfattelse at den primært er til nyere film. Jeg er for nylig blevet lidt besat af at se alle de film der findes som er klassikere eller man af anden grund burde have set. Det startede ud med at jeg ikke havde set The Matrix og Star Wars-filmene, hvilket kom meget bag på mine venner, og så er det lidt bare eskaleret derfra.

På nuværende tidspunkt har jeg set omkring 175 film på listen, og der har været film af meget svingende kvalitet på den indtil videre. Et par af de film jeg har set for nylig, som jeg virkelig godt kunne lide var

- Det er herligt at leve
- Dr. Strangelove
- Dykkerklokken og Sommerfuglen
- Livet er smukt
- Mary & Max
- Mig og annie
- Oldboy

Hvilke film har I set derpå, eller andre klassikere, som I kan enten anbefale eller fraråde folk at se? Smiley

Navnet på denne tråd er ikke helt passende, idet jeg generelt vil snakke om klassiske film som folk har set og hvad de synes om dem, blot med udgangspunkt i IMDb's liste.

Peblisko
Peblisko

58
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#31 - Skrevet 07-04-2012 21:32 - Redigeret 07-04-2012 21:35

Bestemt, men du kan ikke overbevist mig om at det gyldne snit er skyld i at billederne af henholdsvis Kimba og Simba der står på en klippe har så store ligheder. Meget kan tilfældigheder gøre, men ikke så meget.

Og så er det med at de ikke engang har taget det gode budskab fra Kimba, men i stedet har fjernet alt der ligner et plot (måske overdriver jeg) i Disneys udgave.

Men det er da fint, at de selv nævner Hamlet. Så kan de spore opmærksomheden hen på noget andet. De har da sikkert OGSÅ hentet inspiration fra andre ting, men det er slet ikke min pointe. Forskellen er hvilke kilder de står ved og hvilke de ikke gør.
Det er lidt ærgerligt for sådan et stort firma. Men ja, kapitalisme, I guess, kan undskylde mange etiske såvel som juridiske uretheder.


Lukas Skywalker
Lukas Skywalker

2193
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#32 - Skrevet 07-04-2012 22:26

Måske det med klippen er et eller andet symbolsk? Det behøves jo ikke bare være det gyldne snit.


Pieyanthikos
Pieyanthikos

2723
Online
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#33 - Skrevet 07-04-2012 22:54 - Redigeret 07-04-2012 23:02

Lighederne er da slående, men det ændrer ikke mit forhold til The Lion King - nostalgien overstiger klart forargelsen over mulig plagiering. Jeg elskede filmen som barn, og gør det stadig i dag. Måske forargelsen rammer hårdere for dem, der ikke har samme romantiske forhold til filmen? Vi er vist ovre i noget følelser vs. rationalitet her Smiley


Kanin
Kanin

641
Offline
Level: 23 (Skree)

0
1ups givet

#34 - Skrevet 07-04-2012 23:28 - Redigeret 07-04-2012 23:33

Pebling skrev:

Og så er det med at de ikke engang har taget det gode budskab fra Kimba, men i stedet har fjernet alt der ligner et plot (måske overdriver jeg) i Disneys udgave..



Løvernes konge er hamlet i forklædning. Jeg kender ikke historien eller "det gode budskab" i Kimba. Kan du forklare denne?

Wikipedia
Prins Hamlet møder et spøgelse, hans far kongens. Det fortæller, at han er myrdet, og han afkræver prinsen et løfte om hævn.

Den skyldige er den døde konges broder, prins Hamlets onkel Claudius, der nu deler tronen med den gamle konges dronning, Hamlets mor Gertrud.

Dilemmaerne er endeløse: Hamlet skal finde ud af, om han overhovedet tror på historien; han får den fortalt af et gespenst, der giver sig ud for at være hans fars genfærd.

Oven i det smedes der rænker på alle planer, og hele stykket er en lang eskalation i kompleksitet frem mod slutningen, der stort set lader alle død, bortset fra Hamlets edsvorne (og ordholdende) ven Horatio og den norske prins Fortinbras, der til sidst overtager tronen og genindfører den kosmiske orden.



Grunden til dens succes er de mange lag af intertekstuelle referencer. En stærk reference i Løvernes Konge, er scenen hvor Simba møder hans fars spørgelse. Hele klippet er som taget ud af Alice i Eventyrland. Love it Smiley
Denne reference er først noget jeg satte pris på, her mange år efter. Min forståelse af hvad Løvernes Konge har af lag og hvordan filmen appellere til så mange forskellige aldre. Måden filmen snakker til os alle sammen. Som Togbis skrev "urgamle arketyper dybt boret ind i menneskelig psykologi".

Edit: Fun fact: Shakespears Hamlet var tydeligvis inspireret af en endnu ÆLDRE HERRES VÆRK: Amlet. (Alt i Caps er et Link - men det vises ikke korrekt pt xD)


Peblisko
Peblisko

58
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#35 - Skrevet 08-04-2012 00:25

Argumentet om at det ikke er det samme fordi det ene er en serie og det andet en film er fuldstændig tåbeligt. På den måde kan man jo iklæde alle gode film som en serie og kalde det noget andet og omvendt.

Pieyanthikos skrev:
Vi er vist ovre i noget følelser vs. rationalitet her Smiley

Lige netop. Så længe folk godt selv ved at de er blændet af nostalgi, så kan jeg sagtens tolerere, at nogen synes om filmen. Den gjorde da også et stort indtryk på mig i sin tid, men set bort fra personlige oplevelser og bredt ud i det store perspektiv, så er det stadig lavt af Disney.

Lukas Pedersen skrev:
Måske det med klippen er et eller andet symbolsk? Det behøves jo ikke bare være det gyldne snit.

Det tror jeg også, men nu var det bare fordi Togbis nævnte det gyldne snit som en fællesfaktor, der tilfældigvis gjorde at 2 forskellige studier rammer noget så ens.

@Dyregaard
Plottet i Kimba handler først og fremmest (på det fysiske plan) om forholdet mellem dyr og mennesker. Derudover er der mange moralske budskaber om retfærdighed, respekt og sammenhold; nogle lidt dybere emner for en børneserie, som man kan diskutere mangler i mere moderne, letsindede tegnefilm.

Denne hjemmeside forklarer sagen meget godt.
Og som han til sidst nævner, så kan man positivt set til gengæld håbe, at Kimba kan få mere opmærksomhed pga. Løvernes Konge.

Kimba The White Lion can exist in the 21st century as The Lion King taken to the next level.




M60dk
M60dk

0
Offline
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#36 - Skrevet 08-04-2012 00:27

Scenen hvor Simba taler med sin døde far er også med i Kimba. Jeg mindes at der i et afsnit er en scene hvor Kimba taler med sin døde far som dukker op på månen. Faren overbeviser så sønnen om at han skal gøre det rigtige eller noget i den stil.


Kanin
Kanin

641
Offline
Level: 23 (Skree)

0
1ups givet

#37 - Skrevet 08-04-2012 00:46

Well. Jeg ønsker ikke at forsvare Lion King - men at skyde Disney ned for noget de altid har gjort med stor succes, synes jeg er misforstået.

Hvis holdet decideret har troet de var ved at lave den nye Kimba, så er det ikke så tilfældigt at de to ting ligger så tæt på hinanden. Hvad nu hvis skaberne af Kimba, midt i processen besluttede sig for at Disney ikke måtte bruge Kimba "trademarket", skulle Disney så bare lade hele investeringen i projektet gå til spilde?

Jeg synes ikke denne sag er meget anderledes end så meget andet. Lion King har stærke referencer til en anden tegneserie og dette styrker begge værker. Præcis ligesom så mange andre værker gør det.

Var der nogen der så, de videoer jeg linkede til? Smiley


Peblisko
Peblisko

58
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#38 - Skrevet 08-04-2012 01:03

Jeg så kun et link om Amlet... Smiley
Men hvis du så mit link, så handler det i lige så høj grad om hvordan Disney bliver ved med at benægte det.
Og eftersom Tezuka-firmaet er for småt til at tage sagen op imod Disney, så tror jeg ikke det er et spørgsmål om, om at amerikanerne mistede licensen, men snarere at de selv cuttede samarbejdet med den japanske skaber om noget.
<object width="640" height="360"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/s4GR0DconsU&rel=0&hl=en_US&feature=player_embedded&version=3"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/s4GR0DconsU&rel=0&hl=en_US&feature=player_embedded&version=3" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="640" height="360"></embed></object>


Lukas Skywalker
Lukas Skywalker

2193
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#39 - Skrevet 08-04-2012 03:36

Hvilke videoer, Thomas Smiley? Og Pebling, bruger du ikke lige [ youtube] Smiley


Bo130
Bo130

110
Offline
Level: 38 (Tatori)

0
1ups givet

#40 - Skrevet 08-04-2012 04:50

Jeg så de 4 videoer, Thomas, synes de var ret velproducerede. Kill Bill er en af mine yndlingsfilm og til min overraskelsen kan jeg ikke lide den mindre på grund af de mange referencer han fremviser.

Omkring Kimba og Simba, så kan jeg godt give dig ret i at det er dårlig stil komplet at ignorere at der er en sammenhæng, da det virker som om det er ret tydeligt. Men det er TV-serien af Kimba du snakker om? Jeg kunne nemlig godt tænke mig at se det med egne øjne hvor stil ligheden var. Det ændrer dog ikke på at Løvernes Konge er så meget mere velproduceret at det går op i en højere enhed at jeg ser det mere som videreudvikling af en idé end som direkte tyveri, hvilket minder mig lidt om hele patentkonceptet der er lidt sjovt.


Kanin
Kanin

641
Offline
Level: 23 (Skree)

0
1ups givet

#41 - Skrevet 08-04-2012 10:00 - Redigeret 08-04-2012 10:07

Thomas Dyregaard skrev:
Jeg vil anbefale jer at se denne lille mini serie: Everything is a remix. Den er lidt af en øjnåbner... Sidste afsnit lider under at minde en del om visse konspirationsvideoer, men det er en anden snak. Episode 1, 2 og 3 er et must-see!



Disse videoer. De handler kort sagt om, hvordan popkultur bygger oven på sig selv konstant. Episode 1 handler om musik og om hvordan Led zeppelin fik succes med deres remix. "Stairway to Heaven" er en af disse remix numre.
Episode 2 går i Hollywood. Star Wars og Kill Bill er de stærkeste eksempler på remix.
Episode 3 handler mere om kreativitet og om hvordan ingen idéer er unikke og kreative. Samt om hvordan alle de største opfindere og kunstnere startede deres karriere ved at kopiere andre.
Episode 4 er et slap-to-the-face-of-capitalisme. Mere konkret patent systemet og dilemaerne i denne....

@Bo130: Kill Bill er jo netop fed, på grund af alle referencerne. Referencerne er med til at styrke ikke bare Kill Bill, men også de originale værker.

Edit
Min holdning: Jeg ser det ikke som en dårlig ting, at der bliver kopieret og forbedret i film, bøger og spil. Så længe folkene bag ikke har stjålet værker, men har skabt deres egne, baseret på disse værker. Altså har animatorne hos Disney selv tegnet hver frame, de har ikke stjålet færdige tegninger fra holdet bag Kimba.

The Lion King var aldrig blevet stort, hvis ikke Disney havde forbedret hele historien. Og Kimba om nogen, havde aldrig været diskuteret eller fået opmærksomhed hvis ikke Disney havde udgivet Lion King.


Peblisko
Peblisko

58
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#42 - Skrevet 08-04-2012 16:11 - Redigeret 08-04-2012 16:13

Jeg er selv stor tilhænger af sampling i musik - hvis det bliver gjort hæderligt og originalt.

Du har ret i, at selvom idéen er tyvstjålet, så har de selv genoptegnet figurerne mv. Men er det ikke også det der kendetegner et remake?

Jeg synes som sådan ikke det er et problem, at man tager så meget fra en anden film og sætter et andet markat på.
Det eneste jeg finder kritisabelt er bare, at det lige er Disney, der gør sådan noget.
Hvis man er et lille tegnefilmstudie, så er den slags sampling helt i orden for mig at se, da man jo skal starte et sted.
Disney derimod har en fortid som original historiefortæller - og når de bruger andres materiale, så har de hidtil kaldt deres værk det samme, som fx Snehvide, Robin Hood etc. - og det giver dem en særlig arv at leve op til, som jeg ikke rigtig synes de har overholdt i dette tilfælde. Fred være med det, Disney har lavet denne svipser, men jeg synes man skal kende baggrunden og forlange bedre af de bedste til en anden gang.


Kanin
Kanin

641
Offline
Level: 23 (Skree)

0
1ups givet

#43 - Skrevet 08-04-2012 19:15

Jeg genså fornylig Predator igen. Arnolds film holder stadig!

Og for jer der ikke kender plottet, så får i lige den korte musical udgave:



Lukas Skywalker
Lukas Skywalker

2193
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#44 - Skrevet 09-04-2012 01:37

For helvede, nu fik jeg "If it bleeds we can kill it" på hjernen igen Smiley


Bo130
Bo130

110
Offline
Level: 38 (Tatori)

0
1ups givet

#45 - Skrevet 01-05-2012 09:19

En lille opdatering... Shit, det bliver svært at skaffe de sidste film! Jeg er på 193 lige nu, har liggende fra venner og bekendte til op til 200 og kan formentlig låne op til 224 ser det ud til det. Derefter er der 3 der ikke er kommet på DVD endnu, men de sidste 23 tror jeg godt nok bliver svære at skaffe! Det er følgende:

Anatomy of a Murder
Anklagerens vidne
Dog Day afternoon
Dommen i Nürnberg
Hajen

It happened one night
Kandidaten fra Manchuriet
Kludedukken
Le Samourai
Mr. Smith goes to Washington

Nausicaä - fra vindenes dal
Network
Nights of Cabiria
Nøglen under Måtten
Seppuku

Sherlock Jr.
Sunrise: Song of two humans
The Best Years of Our Lives
The Wild Bunch
The Grand Illusion

Tôkyô monogatari
Tre Mand søger guld
Yip Man

Er der nogen af jer der har set nogle af dem? Smiley Er meget store intentioner om at blive færdig med listen nu jeg er så tæt på Smiley