Nintendo Switch-efterføl...

Prøv Star Wars: Knights ...

SteamWorld Heist II annon...

N-cast #217: En eksplosio...

LEGO afslører tre nye LE...

N-cast #216: Microsoft br...

N-club Streams: Uge 18

LEGO annoncerer nye LEGO ...

Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Annonceringer af annoncer...

Tetris 99

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Amiibo!

Luigi's Mansion 2

Switch - spilrygter og sp...

Fortnite

Spil på vej til Switch

Switch 2 - rygter og disk...

Pokémon GO

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

IMDb's Top 250

Bo130
Bo130

110
Offline
Level: 38 (Tatori)

0
1ups givet

Skrevet 06-04-2012 10:01

Jeg ved godt vi allerede har en filmtråd herinde, men det er min opfattelse at den primært er til nyere film. Jeg er for nylig blevet lidt besat af at se alle de film der findes som er klassikere eller man af anden grund burde have set. Det startede ud med at jeg ikke havde set The Matrix og Star Wars-filmene, hvilket kom meget bag på mine venner, og så er det lidt bare eskaleret derfra.

På nuværende tidspunkt har jeg set omkring 175 film på listen, og der har været film af meget svingende kvalitet på den indtil videre. Et par af de film jeg har set for nylig, som jeg virkelig godt kunne lide var

- Det er herligt at leve
- Dr. Strangelove
- Dykkerklokken og Sommerfuglen
- Livet er smukt
- Mary & Max
- Mig og annie
- Oldboy

Hvilke film har I set derpå, eller andre klassikere, som I kan enten anbefale eller fraråde folk at se? Smiley

Navnet på denne tråd er ikke helt passende, idet jeg generelt vil snakke om klassiske film som folk har set og hvad de synes om dem, blot med udgangspunkt i IMDb's liste.

Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#16 - Skrevet 07-04-2012 19:41

Jeg læste lige wiki-artiklen, og man må da sige at det er nogle "pudsige" tilfælde... Det sagt lyder plottet meget anderledes i Kimba-serien.

Det får mig dog ikke til at miste respekt for Løvernes Konge. Det er stadig en virkelig god tegnefilm.


Peblisko
Peblisko

58
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#17 - Skrevet 07-04-2012 19:48 - Redigeret 07-04-2012 20:00

^Plottet er nemlig bedre i Kimba, det er det, der er det mest interessante ved plagiatoren (den store amerikanske tegnefilms gigant samt de folk der har finansieret filmen).

Jeg synes det er fint at lade sig inspirere og endda kopiere, men det her handler bare om at Disney endnu engang lever på sit navn og status. Det er under hvad Disney bør kunne præstere.

Du har ret i at det er en god tegnefilm - fordi det er det perfekte plagiat.
Nu er det efterhånden en gammel film, og altså et gammelt plagiat, så det er selvfølgelig ikke så aktuelt længere. Jeg synes bare folk fortjener at være bevidste om det, og få øjnene op for originalen fra 1960erne. Et eksempel på dovenskab på sit højeste.


Peblisko
Peblisko

58
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#18 - Skrevet 07-04-2012 19:54

Det minder om diskussionen om 2'ere, navnligt i spilserier, og om hvorledes mange fortsættelser blot lever på forgængerens succes og det som allerede er etableret.


Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#19 - Skrevet 07-04-2012 20:19

Har ikke set Kimba, den virker også meget lang. Men tjoh, plottet er vel heller ikke fantastisk i Løvernes Konge. Det er de gode figurer og sekvenser den byder på, som gør den noget værd for mig - og hvis de er stjålet er det da selvfølgelig træls for Kimbas skaber. Hvad Disney har gjort er vel bare at tage disse elementer, som syntes at have været meget populære, og præsentere dem for et vestligt publikum. Jeg tror ikke, at de har stjålet profit fra Kimba-serien, men det kan jeg ikke udtale mig for meget om.

Kan godt se, hvorfor du synes det er et problem, men jeg vil da give Kimba et kig, og så vil jeg se hvad der er bedst. For mig at se er det stadigvæk to forskellige produkter.


Kanin
Kanin

641
Offline
Level: 23 (Skree)

0
1ups givet

#20 - Skrevet 07-04-2012 20:31 - Redigeret 07-04-2012 20:31

Ehm. Aner ikke hvad Kimba er, men såvidt jeg ved er Løvernes Konge baseret på den klassike historie om Hamlet. Ikke videre original, så hvorfor skulle der stjæles fra Japanerne?

At beskylde Disney for plagiat mener jeg er dybt forkert. Jovist, de laver sikkert en hel del referencer til Kimba (m.f.), men gør det dem til skurk? Alle de største film/spil/bøger/historier har referencer til hinanden. Nogle historier rammer bare anderledes.

Desuden ser jeg at Kimba er en TV-serie. Løvernes konge var en spille film. Produktionen er væsentlig bedre udført af Disney da de har midlerne til det. Hvorfor skal de beskyldes for tyveri?

Jeg vil anbefale jer at se denne lille mini serie: Everything is a remix. Den er lidt af en øjnåbner... Sidste afsnit lider under at minde en del om visse konspirationsvideoer, men det er en anden snak. Episode 1, 2 og 3 er et must-see!


Togbis
Togbis

0
Offline
Level: 16 (Space Pirate)

0
1ups givet

#21 - Skrevet 07-04-2012 20:46

Meningen med tegnefilm, var ikke at at skabe nye historier, men at visualisere allerede nedskrevne fortællinger. Animation betyder 'at gøre levende'.
Tarzan, Herkules, Mulan, Den lille havfrue, Klokkeren fra Notredame, Pocahontas, Skønheden og udyret - alle er de baseret på andre forfatteres historier.
Det samme gælder Leonardo's 'Den sidste Nadver' eller Michelangelo's David.
Det smukke er ikke 'budskabet', den slags er op til filosoferne at tænke over. Det smukke er hvordan det bliver fortalt og her havde Disney nogle af de bedste animatorer i historien.

Det her er insane:
http://youtu.be/xOVlVF3RJQc

Hvorimod Kimba's intro her er... ehm..:
http://www.youtube.com/watch?v=Nur_fWvG4MM


Lukas Skywalker
Lukas Skywalker

2193
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#22 - Skrevet 07-04-2012 21:08 - Redigeret 07-04-2012 21:12

Jeg har lige læst afsnittet i Wiki-artiklen om det med Kimba, og må da sige at det virker lige lovlig påfaldende. Ved ikke helt om jeg skal tro det eller ej.

Jeg forstår ikke hvad I to (Togbis og Thomas D) mener med, at det jo er ligemeget, fordi Løvernes Konge er så flot og har højere produktionsværdi. Det ændrer ikke på det faktum at Disney har sat sig og stadig sidder på tronen der siger, at det er deres idé. Hvis de åbenlyst indrømmede at de havde stjålet idéen, så ville der ikke være noget problem. Men hvis de virkelig har stjålet den, så kan det da være ligemeget at deres film er flottere end Kimba-serien.


Kanin
Kanin

641
Offline
Level: 23 (Skree)

0
1ups givet

#23 - Skrevet 07-04-2012 21:11

Jamen guys. Kan i citere Disney for at benægte sammenhæng?

Disney låner med arme og ben og det er altid tydeligt. Forskellen er bare, at Disney formår at sælge det til et større publikum.

Og præcis hvad er det, Disney har stjålet? Historien? Hvad med animationen? Hvad med musikken?


Peblisko
Peblisko

58
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#24 - Skrevet 07-04-2012 21:11

Forskellen er bare at Disney er et kæmpe firma, der sagtens kunne købe rettighederne til licensen. Jeg synes bare det er under hvad man kunne forlange af dem - og jeg synes godt man som forbruger kan forlange bedre.
De historier, du nævner, Togbis, er jo netop med samme navn som de historier de er taget fra. Løvernes Konge påstås at være en original historie, der tilfældigvis har samme figurer og kameravinkler.


Lukas Skywalker
Lukas Skywalker

2193
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#25 - Skrevet 07-04-2012 21:14 - Redigeret 07-04-2012 21:15

Thomas Dyregaard skrev:
Jamen guys. Kan i citere Disney for at benægte sammenhæng?

Ja.

Disney låner med arme og ben og det er altid tydeligt. Forskellen er bare, at Disney formår at sælge det til et større publikum.

Jamen hvis det er noget de altid gør, så er det jo ligemeget hvor forkert det er. Som Pebling nævner, så kunne Disney sagtens have købt rettighederne. De havde allerede kontakt med hinanden, og de havde blandt andet fået rettighederne til at lave en Bambi-manga.


Peblisko
Peblisko

58
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#26 - Skrevet 07-04-2012 21:16 - Redigeret 07-04-2012 21:21

Thomas Dyregaard skrev:
Jamen guys. Kan i citere Disney for at benægte sammenhæng?

De siger selv at det er et tilfælde (click).
Der var mange selv af animatorne der blev forvirrede, fordi de også troede de remakede Kimba.

Disney låner med arme og ben og det er altid tydeligt. Forskellen er bare, at Disney formår at sælge det til et større publikum.

Nemlig, uden at henvise til de oprindelige kunstnere. Det er okay til en hvis grad, men jeg synes dette tilfælde er over stregen.


Kanin
Kanin

641
Offline
Level: 23 (Skree)

0
1ups givet

#27 - Skrevet 07-04-2012 21:17

Nu har jeg læst Wiki-artiklen også. Jovist, kunne Disney have købt det, men de bruger det ikke direkte.

Diskussionen er interessant, fordi hvor går grænsen for at kopiere? 70% af alle film låner og referere til andre værker. Hvorfor er The Lion King et problem, når Star Wars ikke er det?


Peblisko
Peblisko

58
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#28 - Skrevet 07-04-2012 21:20

Jeg kender ikke historien om Star Wars, så der må jeg først sætte mig ind i sagerne før jeg udtaler mig, men jeg tog Løvernes Konge op fordi det var et eksempel for mig på hvornår grænsen er overskredet. Selvfølgelig er det subjektivt, men folk bør bare være bevidste om det.


Lukas Skywalker
Lukas Skywalker

2193
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#29 - Skrevet 07-04-2012 21:21 - Redigeret 07-04-2012 21:23

Star Wars låner fra en forbandet masse sci-fi bøger og film, men den er godt nok også nyskabende på enormt mange punkter. Nu har jeg ikke set Kimba, men det virker virkelig til at der er stjålet mange ting, lige fra scener der nærmest ligner fuldstændig, til plot og personer. Men ja, selvfølgelig kan du finde enormt mange film hvor skaberne har været lige lovligt inspirerede. Nu var det her vel også mere et konkret eksempel til at belyse et generelt problem Smiley


Togbis
Togbis

0
Offline
Level: 16 (Space Pirate)

0
1ups givet

#30 - Skrevet 07-04-2012 21:22

Pebling skrev:
Løvernes Konge påstås at være en original historie, der tilfældigvis har samme figurer og kameravinkler.



Nej det gør ikke, Løvernes Konge påstås at være baseret på Hamlet.
Figurerne er ikke unikke men er urgamle arketyper dybt boret ind i menneskelig psykologi og kameravinklerne(eller kompositionen, går jeg ud fra) er baseret på det gyldne snit og andre teknikker opfundet tilbage i renæssancen..

Alt det juridiske og copyright etc, er jo bare kapitalismen.