Nintendo Switch-efterføl...

Prøv Star Wars: Knights ...

SteamWorld Heist II annon...

N-cast #217: En eksplosio...

LEGO afslører tre nye LE...

N-cast #216: Microsoft br...

N-club Streams: Uge 18

LEGO annoncerer nye LEGO ...

Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Annonceringer af annoncer...

Tetris 99

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Amiibo!

Luigi's Mansion 2

Switch - spilrygter og sp...

Fortnite

Spil på vej til Switch

Switch 2 - rygter og disk...

Pokémon GO

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

IMDb's Top 250

Bo130
Bo130

110
Offline
Level: 38 (Tatori)

0
1ups givet

Skrevet 06-04-2012 10:01

Jeg ved godt vi allerede har en filmtråd herinde, men det er min opfattelse at den primært er til nyere film. Jeg er for nylig blevet lidt besat af at se alle de film der findes som er klassikere eller man af anden grund burde have set. Det startede ud med at jeg ikke havde set The Matrix og Star Wars-filmene, hvilket kom meget bag på mine venner, og så er det lidt bare eskaleret derfra.

På nuværende tidspunkt har jeg set omkring 175 film på listen, og der har været film af meget svingende kvalitet på den indtil videre. Et par af de film jeg har set for nylig, som jeg virkelig godt kunne lide var

- Det er herligt at leve
- Dr. Strangelove
- Dykkerklokken og Sommerfuglen
- Livet er smukt
- Mary & Max
- Mig og annie
- Oldboy

Hvilke film har I set derpå, eller andre klassikere, som I kan enten anbefale eller fraråde folk at se? Smiley

Navnet på denne tråd er ikke helt passende, idet jeg generelt vil snakke om klassiske film som folk har set og hvad de synes om dem, blot med udgangspunkt i IMDb's liste.

Grauling
Grauling

410
Offline
Level: 23 (Skree)

0
1ups givet

#1 - Skrevet 06-04-2012 10:29

Den seneste film jeg har set, som jeg så senere fandt ud af var på top 250 listen, er Trainspotting lavet af Danny Boyle. Jeg synes den var virkelig god, så den kan jeg varmt anbefale Smiley


Birks
Birks

2
Offline
Level: 13 (Baby Dodongo)

0
1ups givet

#2 - Skrevet 06-04-2012 16:59 - Redigeret 06-04-2012 16:59

Trainspotting er imo en super-klam film Smiley - social realisme indeed, men com'on, man behøver ikke se dem fixe (som i 'nål-ind-i-arm'view).
Af klassiske film vil jeg super gerne anbefale Chaplins The Great Dictator (meget underholdende film Smiley), Hitchcocks Psycho (obligatorisk, I guess) samt To Sir, with Love -- en film jeg så en hverdagsnat på DR2 som jeg endte med at synes rigtig godt om!



Pieyanthikos
Pieyanthikos

2728
Offline
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#3 - Skrevet 06-04-2012 23:57

Jeg har også brugt listen til at få set klassikere, og indtil videre har jeg ikke været skuffet. Har nok set en 100 stykker sammenlagt, nogen af dem i forbindelse med mediefag på mit studie, hvor jeg virkelig har fået øjnene op for disse films kvaliteter. Det er svært at udpege favoritter, men lidt alternative bud efter at have set listen igennem kunne være Kieslowskis Rouge, Chaplin i Modern Times (som jeg skal skrive eksamensopgave om i relation til The Artist, der også er på listen), The Big Lebowski (The Dude er kool), Reservoir Dogs (generelt elsker jeg gangsterfilm), Amélie (fremragende) og Taxi Driver.


0
0

0
Offline
Level: 23 (Skree)

0
1ups givet

#4 - Skrevet 07-04-2012 00:12

Jeg er stærkt uenig med den liste på IMDB. Selvfølgelig elsker jeg en del af filmene, men ved ikke om de er så højt oppe i min bog. Jeg er dog bange for at listens nyere film (fx dem fra de sidste 10 år), ikke burde været placeret på listen som de gør. Det jeg er bange for er at hvis folk kan lide filmen, så giver de den enten 10, som et 'ja' for at filmen er god, og hvis filmen ikke falder i deres smag, så får den 1 for et 'nej' - det er en dårlig film.

Jeg har prøvet at se lidt af de klassiske film på listen, fx film fra 50'erne og 60'erne. Jeg kan simpelthen ikke holde dem ud, og falder hurtigt fra dem. Jeg er mere til action-komedier, og dem er der desværre ingen af på listen, og ellers er jeg rigtig glad for Asian Cinema, primært Hong Kong produktioner. Det kan været alt fra cheesy film fra 70'erne med samtlige lydeffekter til helt nye cinematiske film som foregår i ancient China. Dem er der også for få af på listen Smiley


0
0

0
Offline
Level: 23 (Skree)

0
1ups givet

#5 - Skrevet 07-04-2012 00:23

Har selv set disse fra start til slut, mens der er et hav jeg ikke kunne få mig selv til at se færdig!

1. The Shawshank Redemption
9. The Lord of the Rings: The Return of the King
11. Star Wars - Episode V: The Empire Strikes Back
12. Fight Club
13. Seven Samurai
15. The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
17: Star Wars - Episode IV: A New Hope
20. The Matrix
23. Raiders of the Lost Arc
25. The Usual Suspects
26. Se7en
27. The Lord of the Rings: The Two Towers
28. Forrest Gump
31. León - The Professional
44. Toy Story 3
63. Back to the Future
65. Requiem for a Dream
71. The Green Mile
77. Gladiator
90. Oldboy
95. Star Wars - Episode VI: Return of the Jedi
100. Indiana Jones and the Last Crusade
101. The Lion King
108. Up
118. Snatch
122. Fargo
123. Ran
126. Toy Story
129. The Big Lebowski
140. The Sixth Sense
150. Platoon
151. Warrior
155. Lock, Stock and Two Smoking Barrels
173. Groundhog Day
221. The Truman Show
223. Internal Affairs
225. Ip Man
239. Monsters, Inc.

Den film jeg hurtigst gav op ved var District 9. Jeg gav op efter 8 minutter, og det undrer mig at den overhovedet er med på listen! En film jeg aldrig har set, og nægter at se, er Avatar, og den er også med på listen, til min store overraskelse!


M60dk
M60dk

0
Offline
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#6 - Skrevet 07-04-2012 00:28 - Redigeret 07-04-2012 00:32

Hvordan kan du undre dig over at en film er på listen hvis du ikke har set den færdig? District 9 er en film som, for mig i hvert fald, havde et ret overraskende handlingsforløb og var en virkelig god biograf oplevelse.

Jeg har selv set over halvdelen af filmene på listen sidst jeg talte. Jeg kan ikke komme i tanke om nogen som ikke hører til derpå. Det er en meget god guideline for film, men jeg synes at den er meget amerikansk-biased (eller i hver fald engelsk sproget-biased), selvom der er et par fra andre lande på. Det er selvfølgelig meget naturligt, men også lidt ærgerligt da der er mange ikke engelske film som bliver lidt overset.


0
0

0
Offline
Level: 23 (Skree)

0
1ups givet

#7 - Skrevet 07-04-2012 00:31

Fordi listen ikke afspejler min personlige holdning.


M60dk
M60dk

0
Offline
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#8 - Skrevet 07-04-2012 00:37

Hva, det giver da ingen mening Smiley Kun hvis listen afspejlede din holdning, kunne du undre dig over at den er på, eftersom du ikke har set den.


0
0

0
Offline
Level: 23 (Skree)

0
1ups givet

#9 - Skrevet 07-04-2012 00:40

Well, det giver mening i mit hoved Smiley Kan heller ikke forstå at Godfather er nr. 2 på listen - jeg opgav halvvejs i den.


M60dk
M60dk

0
Offline
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#10 - Skrevet 07-04-2012 01:01

Det er jo blasfemi! Smiley
Nej, fred være med det, vi er jo alle forskellige - undtagen ham den ene dér.
Jeg har mange gange prøvet at se 2001: A Space Odyssey, fordi det jo er én af klassikerne. Hver eneste gang er jeg faldet i søvn, uanset om jeg har drukket tonsvis af kaffe, ser den om formiddagen, w/e. Hvis det skal lykkes for mig at se den hele skal jeg være på et eller andet meget stærkt opkvikkende, tror jeg.


Bo130
Bo130

110
Offline
Level: 38 (Tatori)

0
1ups givet

#11 - Skrevet 07-04-2012 11:32

M60dk: Der er en del ikke-amerikanske på efterhånden, men ja, er nok stadig mange der bliver overset. Har du nogle bestemte i tankerne? Rumrejsen 2001 synes jeg er ret fin, men jeg vil i stedet foreslå Moon, der er lidt i samme stil, men meget mindre fokus på at det dengang var nyt og spændende at kunne vise ting som de så ud i rummet, hvilket man sagtens kan mærke var et fokusområde for filmen dengang den blev lavet. Også knap så mærkelig Smiley

Galactico: Jeg var godt nok også ret skuffet over Godfather filmene. Jeg synes de var okay, men godt nok ikke nogle film jeg har lyst til at se igen. Så du er ikke alene ;D. Yip Man, Infernal Affairs og Fargo er de eneste film på din liste jeg ikke har set - er det nogle jeg burde se? Smiley. Fight Club, Forrest Gump, Back to the Future, Requiem for a Dream, The Green Mile, Oldboy, Løvernes Konge og Truman Show er bedst af de andre, synes jeg!

Gladiator, Ran, Sixth Sense og Seven Samurai er film jeg ikke helt fatter hvad laver på listen til gengæld, de sagde mig ikke det store. Er heller ikke den store Indiana Jones fan, egentlig.

Jeg ville dog aldrig selv vurdere en film uden at have set den til ende, synes jeg ikke er fair, men med det sagt så er District 9 bestemt heller ikke en film der imponerede mig! Jeg tror lidt du kan have ret omkring listens nyere film, men omvendt tror jeg heller ikke de ældre film er placeret rigtigt på listen - der er en god del nostalgi-følelse inde over. Så er det også mere en diskussion om nyere film overhovedet kan sammenlignes med ældre film.

Pieyanthikos: Fedt, hvilke film ser dine forelæsere som de mest imponerende? Rouge er rigtig godt, set de andre to i serien også? Set de andre Chaplin? Modern Times er klart den bedste af dem jeg har set, men den sagde mig stadig ikke det helt store. Var dog lidt imponeret af hvordan får fremstillet alt i filmen. Amélie er herlig, ja. Hvis du kan lide den tror jeg helt sikkert også du vil kunne lide Mary and Max, hvis du får mulighed for at se den Smiley

Trainspotting har jeg set for nylig, og den siger mig desværre ikke så meget. Requiem for a Dream all the way på den front ;D


Lukas Skywalker
Lukas Skywalker

2193
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#12 - Skrevet 07-04-2012 14:42

Moon er vildt fed, den skaber en sublim stemning. Clint Mansell ved fandeme hvordan sådan noget skal skrues sammen. Her, 2:40 og frem, det minder på nogen måder lidt om Halloween-temaet, men mere mystisk og ikke så skræmmende.




Pieyanthikos
Pieyanthikos

2728
Offline
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#13 - Skrevet 07-04-2012 17:53

Mary & Max har jeg også tænkt på at skulle få set, den er hermed røget nogen pladser højere op på prioriteringslisten Smiley Jeg er ret ny i Chaplin, men kan sagtens se kvaliteter i Moderne Tider, særligt ved dens lydside, som jeg så også skal arbejde med. Den er også sjov i dens tidslige kontekst, hvis man kender til Chaplin og hans idiosynkrasi mod lydfilmen. Hertil er C.T. Dreyers Jeanne D'Arc også spændende - den er af flere filmkyndige nævnt som en af de bedste film nogensinde, og den er ligeledes en stumfilm.

Vores medielektor er virkelig en filmnørd, men heldigvis tager hans analyser altid et sjovt tvist, f.eks. ift. litterære diskurser, som er det vi primært studerer på studiet. Det har i hvert fald fået min interesse for film til at stige. Vi har arbejdet med bl.a. Pulp Fiction (ift. karnevalsgenren), Coen-brødrene (og de mange referencer) og film noir. Han nævner sjældent, hvad han mener er de ypperste værker, men Kieslowski er helt sikkert blandt hans favoritter - jeg har også set trilogien og synes den er mesterlig og æstetisk utrolig spændende at arbejde med. Han vil sikkert også nævne 2001 og Hitchcock. 2001 mener jeg personligt er god og tematisk interessant med H.A.L. (IBM?) og det tomme rum. Den er lang, ja, men jeg kunne godt finde film der føles meget længere Smiley


koopi
koopi

1580
Offline
Level: 7 (Korok)

0
1ups givet

#14 - Skrevet 07-04-2012 18:59

Min far og jeg ser mange film sammen og har rigtig mange film fra top 250. Nogle af mine favoritter er:

One Flew Over the Cuckoo's Nest
Pulp Fiction
Resevoir Dogs
The Godfather 1 og 2
The Good, the Bad and the Ugly
Unforgiven
The Dark Knight
Memento
The Shining
2001: A Space Odyssey
A Clockwork Orange
Dr. Strangelove
Fargo
Blade Runner
Bram Stoker's Dracula
Apocalypse Now
Alien
Aliens
Terminator 1 og 2
Monty Python and the Holy Grail
Life of Brian
Goodfellas
Raging Bull
Taxi Driver
Psycho
North by Northwest
Raiders of the Lost Ark
Star Wars (alle sammen)
Die Hard
The Matrix
The Lion King
WALL-E
Up
The Incredibles
- der er jo mange flere! Smiley

Jeg mangler stadigvæk, at se flere Hitchcock-film ... Vertigo, Rear Window, The Birds. Dem glæder jeg mig til at se! :3



Peblisko
Peblisko

58
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#15 - Skrevet 07-04-2012 19:00 - Redigeret 07-04-2012 19:43

Jeg har mistet al respekt for Løvernes Konge efter at have set hvordan de har tyvstjålet (ikke bare lånt eller ladet sig inspirere af) den japanske tegnefilm Kimba The White Lion. Hvor er det plat. Det viser endnu engang hvor geniale og forud for deres tid japanerne er, mens man kan undre sig over at et stort firma som Disney ikke bare kunne betale den licens det ville koste. Det store, kendte firma løber med al hæder og ære, mens de påstår at de aldrig havde hørt om Jungle Emperor - bullshit. Og det værste er, at Kimbas plot og budskab er meget dybere end Disneys plagiat.

ps. Tezuka, der står bag den oprindelige Jungle Emperor-serie, er så lille et firma, at hvis de tog sagen op imod Disney, ville de tabe i retten, og det er faktisk den eneste grund til, at mange fans går rundt i uvidenhed. Disney er store og stærke og kan tryne de små, der fortjener opmærksomheden for deres kreativitet. Puha.