Skrevet 13-10-2011 20:14 - Redigeret 25-09-2012 21:59
.#856 - Skrevet 25-03-2012 01:31
Forskellen på når du møder dragen i SS og River Zora'en i ALttP er, at i ALttP har du selv fundet den.#857 - Skrevet 25-03-2012 19:49
Togbis skrev:
Bortset fra sejle-delen, som på trods af hadet fungerer ret godt i 3D, så kunne resten af spillet næsten ligeså godt have været i top-down 2D.
Hvad hjælper 3D, når de ikke gør brug af den tilføjede vertikale dimension alligevel?
Du har en god pointe. TWW er muligvis det Zelda-spil, der fungerer bedst i 3D og det udnytter det ikke engang til fulde, som du siger. De andre 3D-spil kunne næsten lige så godt være i 2D; det er nærmest bare et spørgsmål om æstetik.
#858 - Skrevet 25-03-2012 19:56 - Redigeret 25-03-2012 19:57
Jeg vidste ikke at meningen med 3D var for at man kunne sidde og kigge over byen fra toppen af et springvand.#859 - Skrevet 25-03-2012 20:30
3D er også overvurderet. Bare se på Pokemon. Findes der et spil med topview, som høster succes som Pokemon?#860 - Skrevet 25-03-2012 22:38
Ang. TWW: jeg tror ikke et sejlespil ville kunne fungere på samme måde i 2D. Selvom det er relativt kedeligt at sejle i TWW, så ville jeg tro, at det i 2D ville være totalt intetsigende.#861 - Skrevet 26-03-2012 19:06
stelzig skrev:
Jeg vidste ikke at meningen med 3D var for at man kunne sidde og kigge over byen fra toppen af et springvand.
Ikke at jeg er uenig i at muligheden for at hoppe (og marios backflip og walljumps) ikke kunne være meget fedt i den verden... Men det er nu vidst ikke af helt samme årsag som du mener. Jeg synes også om disse ting i 2D spil. Selv i top down kunne det sikkert være meget fedt selvom det ikke ville være den optimale vinkel
Det var nu mere ment som et argument for hvorfor Zelda ikke behøver 3D-grafik til at matche gameplayet, end det var et argument for at Zelda skal have mere 3D-gameplay til at matche grafikken.
Jeg kan slet slet ikke se hvorfor delen med at sejle skulle udnytte 3D bedre end resten af spillet. =/
Linearperspektiv gør at man kan se længere, bedre bedømme afstande og at der skabes en horisont for spillerens udsyn. Det er ikke nødvendigt, når man skal slås eller dungeon crawle og har brug for hurtigt overblik. Men det fungerer super, når man skal sejle i Wind Waker eller køre i Mario Kart, også selvom man så ikke hopper. (Hvilket man forresten kan med sejlbåden i wind waker ) Derfor mener jeg det udnytter 3D bedre end resten af spillet.
#862 - Skrevet 26-03-2012 19:10 - Redigeret 26-03-2012 19:11
Man kunne give en mulighed for at gå ind i first person og se fremad når man havde lyst og stadig spille 2D udover#863 - Skrevet 26-03-2012 19:12
Det er meget nemmere at lave en bedre så at sige "taktil oplevelse" i 2D - det er svært at genskabe denne form for præcision i et 3D-miljø. Så er enig med stelzig i, at det påvirker spillet ret fundamentalt.#864 - Skrevet 26-03-2012 19:35
stelzig skrev:
Man kunne give en mulighed for at gå ind i first person og se fremad når man havde lyst og stadig spille 2D udover
Det kunne man godt, men det ville være alt for besværligt at lave til at det kunne betale sig. Man skulle pretty much lave to spil i et.
Jeg synes bare det er noget pjat at 3D kun handler om at kunne se fremad.
Og at det er dumt at skulle udnytte 3D på den måde bare for at gøre det (men det siger du jo så heldigvis at du åbenbart heller ikke vil argumentere for).
Linear perspektiv handler om at se fremad, så at sige. Men 3D betyder, som ordet indebærer, at der er en dimension mere end ved 2D. Den tilføjede dimension kan enten være X, Y eller Z. Gør gameplayet ikke brug af disse dimensioner, så er der ikke brug for alle 3. Det dumme er ikke at man ikke gør brug af alle 3, men at man på trods af dette alligevel vælger at bruge 3D-grafik.
Nogle af disse spil kunne måske godt udføres uden 3D (det kunne sejladsen for sin vis også), men at sige at oplevelsen og mulighederne er præcis de samme passer jo bare ikke. Den ekstra dimension påvirker selve gameplayet meget mere fundamentalt.
Jeg siger ikke at det er det samme, bare at det ligeså godt kunne gøres i 2D. Når noget ligeså godt kunne gøres i 2D, betyder det som regel at det kunne gøres meget bedre i 2D.
ps. Bueskydning.
Combat og puzzles er ikke lige hvad jeg ville kalde super fede features i 3D-zelda. Det fungerer meget bedre i 2D-Zelda.
Oni Nick skrev:
Det er meget nemmere at lave en bedre så at sige "taktil oplevelse" i 2D - det er svært at genskabe denne form for præcision i et 3D-miljø.
Enig.
#865 - Skrevet 26-03-2012 19:43
Taktil:#866 - Skrevet 26-03-2012 19:50
Af mangel på bedre ord. Men prøv at forestil dig Smash Bros. med en tredje dimension Simon. Jeg tror godt du forstår hvad jeg mener.#867 - Skrevet 26-03-2012 20:15 - Redigeret 26-03-2012 20:15
Nej, jeg er faktisk ikke helt med på hvad I mener med taktil, derfor min ordbogsdefinition og de mange spørgsmålstegn.#868 - Skrevet 26-03-2012 20:25
Kald det hvad du vil. Men jeg kan prøve at forklare dig det:#869 - Skrevet 26-03-2012 20:35
Så det er derfor at first person shooters er så besværlige?#870 - Skrevet 27-03-2012 21:51
^Altså handler det om hvilken genre, vi har med at gøre. Spil hvor der skal sigtes fx med et våben i 3 dimensioner udmærker sig selvfølgelig i 3D.