Skrevet 15-06-2010 18:08 - Redigeret 11-07-2014 01:41
Værsgo' at diskutere!#1306 - Skrevet 12-10-2011 19:38
Alexander Brock Petersen skrev:
Kragh >> Det skulle ikke ses som en kritik. Jeg kører selv off-topic fra tid til anden. Så længe vi har en diskussion om videospil, som har relation til Zelda, så er det fint.
Jeg læste det sørme ikke som en kritik! - men kan godt se, at jeg fik det formuleret sådan. Men eller er jeg helt enig!
#1307 - Skrevet 12-10-2011 19:46
Alexander Brock Petersen skrev:
Hvordan har du det selv med Zelda? Dit navn afslører jo, at du er fan af serien, men er du ligeså hyped, som du var engang?
Tja, har ikke rigtig fulgt med i debatten herinde (fordi jeg netop er startet på universitetet = tidssluger), men Zelda-serien er helt klart nødt til at tage nogle valg. Udviklerne skal gå en hårfin balance mellem en konservativ og innovativ tilgang: Fans vil gerne have nyt, men de vil samtidig gerne have det samme. Det er en umulig situation, men det virker som om, at Skyward Sword er en god kombination.
For mig gik det lidt ned ad bakke med DS-spillene, og i begyndelsen var jeg ikke så meget for Skyward Sword. Men efterhånden, i takt med at der er kommet mere coverage omkring spillet, er jeg blevet rimelig hyped på det. Dog krævede det en genspilning af Ocarina of Time for at vække min interesse for Zelda igen.
For mig er Skyward Sword en ekstrem vigtig titel; either they make it or they break it. Meget står på spil, og jeg fornemmer en vis konsensus omkring dette. Mange er "vokset" lidt fra Zelda siden Twilight Princess, og Skyward Sword vil enten blive spillet, der trækker fans tilbage, eller det fatale nådestød for serien, som vi kender den.
Jeg ser især frem til at opleve, hvor meget indflydelse Motion+ får på oplevelsen. Som mange andre er jeg tvunget til at købe denne tilføjelse, som jeg sandsynligvis aldrig kommer til at bruge igen. Derfor skal der meget til for at gøre op for, at jeg skal ud at investere så mange penge for en enkelt spiltitel (lidt ligesom Donkey Konga-trommerne, Wii Fit-bordet, etc.).
Heldigvis har Nintendo lært noget fra Twilight Princess, der jo blev ret kendt for dets enorme hype, der varede flere år. Uanset spillets kvalitet kunne det umuligt leve op til den årelange hype. Med Skyward Sword har man været bedre til at være tys om spillet, indtil at en udgivelsesdato nærmer sig.
#1308 - Skrevet 12-10-2011 21:16
Analyse af upgrade-systemet, som jeg er meget enig i:Upgrades in past Zelda games were actually found within the world, or given to you as rewards for tasks - be it ending a tough enemy or doing a boring NPC fetch quest. And this requires a game focused on EXPLORATION, an actual overworld that houses such discoveries and upgrades. While in Skyward Sword, Aonuma clearly wants to do away with the overworld, and he has done so by giving an empty Sky and turning the world below into closed levels, full of puzzles.
So I think what happened is that since there is no actual overworld to put the upgrades in, Nintendo shoehorned a loot-plus-upgrade system so upgrades can be something that happens 'on the side' and naturally just by going through the game and killing enemies. It does not seem very "Zelda-ish". That does not mean that actual required upgrades won't be inside the dungeons themselves, in chests and such. We have already seen the beetle upgrade in the Sky Temple demo. However, the new upgrade system feels like a cheap way of delivering content. I would much rather explore a big overworld and uncover upgrades in my adventures instead of going to a blacksmith and handing him a bunch of drops.
#1309 - Skrevet 12-10-2011 23:44
Har ikke så meget med SS at gøre, men det her ser ud til at være vores "Zelda in general" tråd, såh:#1310 - Skrevet 12-10-2011 23:51 - Redigeret 12-10-2011 23:52
Først og fremmest er Ocarina of Time et godt spil. Og så var det skelsættende af et 3D-spil at være. Det satte nogle standarder, som industrien ser op til den dag i dag.#1311 - Skrevet 12-10-2011 23:56 - Redigeret 12-10-2011 23:58
Jeg synes bare det er interessant, hvordan industrien påvirker det overordnede fokus så meget. Men hvorfor lige OoT? Kom det ikke som en reaktion på, hvor succesrig serien egentlig havde været før i tiden? Og nu, hvor det kom over i 3D, blev det bare endnu bedre?#1312 - Skrevet 13-10-2011 00:02 - Redigeret 13-10-2011 00:06
Det er et typisk eksempel i mange industrier inden for underholdningsbranchen, at udvikleren/instruktøren/forfatteren ikke har samme forståelse af, hvad det bedste produkt i en serie er, i forhold til kundernes. Der er en asymmetri i perceptionerne.#1313 - Skrevet 13-10-2011 00:05
Det er egentlig pudsigt, for dem der er udviklere i dag, må jo enten være nogle, der var med helt fra starten af NES-tiden eller som er vokset op med at spille 2D-spil.#1314 - Skrevet 13-10-2011 00:06 - Redigeret 13-10-2011 00:09
Det er korrekt - men vil stadigvæk argumentere for, at trods kampsystemet og udfordringen er så meget ringere i OoT, så har det mere til fælles med et spil som ALttP end SS. Jeg har det som om, at der er ved at opstå en tredje part, en tredje gruppe af Zelda-spil, som jeg også har argumenteret for tidligere i tråden. Dette ville også kunne forklare, at OoT stadigvæk, også blandt journalister, bliver set som det bedre spil blandt de moderne Zelda-spil.#1315 - Skrevet 13-10-2011 00:09
Du har helt ret i, at Zelda er på vej væk fra Ocarina of Time. Spirit Tracks og Skyward Sword virker til at lave nogle markante ændringer. Grundlæggende mener jeg dog stadig, at de bygger på de samme værdier som Ocarina of Time gør. De har bare taget dem til ekstremerne.#1316 - Skrevet 13-10-2011 00:15 - Redigeret 13-10-2011 00:15
Det tror jeg også jeg er enig med dig i. Jeg vil heller ikke have et nyt OoT, for jeg ved at et nyt ALttP ville være meget bedre.#1317 - Skrevet 13-10-2011 00:19 - Redigeret 13-10-2011 00:20
Jeg har selv overvejet, om det kunne være smart, at Nintendo flyttede kameraet lidt længere op og lidt længere væk. Ikke top-down, men bare lidt væk, så man kunne se flere af fjenderne - plus det ville fjerne kameraproblemerne, som tydeligvis er i både Twilight Princess og Skyward Sword pga manglende second analog-stick.#1318 - Skrevet 13-10-2011 00:36
Eventuelt kunne der bare være 3 kameraindstillinger. Men ideen med, at det blev flyttet lidt længere væk og op lyder også ret god, omend jeg tror det er væsentligt, at man kan skifte mellem et tættere kamera også. Generelt er det en fordel at kunne styre kameraet nemt og præcist i 3D-spil.#1319 - Skrevet 13-10-2011 00:52
Der er mange muligheder. Men igen, kameravinklen er lidt irrelevant, når man kigger på, hvilke problemer Zelda-serien har.#1320 - Skrevet 13-10-2011 00:54
Jeg ved ikke hvor irrelevant det er, jeg tror kameraet har lidt at skulle have sagt til dit kriterie "bedre kampsystem". Men ja, det er vel ikke det FØRSTE jeg ville rette ved Skyward Sword.