Skrevet af Lukas Skywalker - 31-10-2010 22:40
Det amerikanske Nintendo-blad Nintendo Power har valgt de 13 Nintendo-spil, som de mener har været de mest indflydelsesrige på spilmarkedet. Under hvert spil er nævnt en række spil til Nintendo-konsoller, som er blevet inspireret af den ovenstående titel.
13. Wii Fit
Inspirerede spil såsom: EA Sports Active: More Workouts, Just Dance, Jillian Michaels' Fitness Ultimatum
12. Metroid
Inspirerede spil såsom: Castlevania: Symphony of the Night, Mega Man ZX, Shantae: Risky's Revenge
11. Nintendogs
Inspirerede spil såsom: SimAnimals, Viva Piñata: Pocket Paradise, Monster Tale
10. Brain Age: Train Your Brain in Minutes a Day
Inspirerede spil såsom: Big Brain Academy: Wii Degree, Professor Layton and the Curious Village, Art Academy
9. GoldenEye 007
Inspirerede spil såsom: Metroid Prime, Call of Duty: World at War, The Conduit
8. Tetris
Inspirerede spil såsom: Dr. Mario, Columns, Puyo Pop
7. Pokémon Red Version and Pokémon Blue Version
Inspirerede spil såsom: Yu-Gi-Oh! Dark Duel Stories, Mega Man Battle Network, Dragon Quest Monsters
6. The Legend of Zelda: Ocarina of Time
Inspirerede spil såsom: Resident Evil 4, Star Fox Adventures, Kingdom Hearts 358/2 Days
5. Dragon Warrior
Inspirerede spil såsom: Final Fantasy, Phantasy Star, Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars
4. Wii Sports
Inspirerede spil såsom: Red Steel 2, Mario and Sonic at the Olympic Games, The Legend of Zelda: Skyward Sword
3. The Legend of Zelda
Inspirerede spil såsom: Ico, Okami, Epic Mickey
2. Super Mario 64
Inspirerede spil såsom: Sonic Adventure, Spyro the Dragon, Banjo-Kazooie
1. Super Mario Bros.
Inspirerede spil såsom: Bonk's Adventure, Sonic the Hedgehog, Donkey Kong Country
Hvis du skulle lave en top 13, ville den så se nogenlunde ligedan ud? Og er du enig i de spil der er sat under hver titel?
#1 - stelzig
Level: 24 (Whomp)
31-10-2010 22:56
Wii sports inspirerede The Legend of Zelda: Skyward Sword#3 - Jonas
Level: 15 (Geega)
31-10-2010 22:58
Denne artikel må rangere under verdens mindst indflydelsesrige artikler.#4 - Lukas Skywalker
Level: 25 (Kokiri)
31-10-2010 23:05
Wii Sports (og helt klart også Wii Sports Resort) har i høj grad inspireret Red Steel 2, da begge spil prøver at simulere Wii Remote-til-hånd så godt som muligt, i f.eks. boksning og tennis#5 - Shajita
Level: 28 (Skeeter)
31-10-2010 23:16
^ Så et spil er inspireret af et andet fordi de begge to bruger motion controls?#6 - stelzig
Level: 24 (Whomp)
31-10-2010 23:17
Jeg synes det er lidt tyndt at sige at det har inspireret spillet på det grundlag. Jeg tror ikke de har hentet inspiration fra wii sports overhovedet xD#7 - Lukas Skywalker
Level: 25 (Kokiri)
31-10-2010 23:21
shajita - Med den logik kan du sige at Obama og Iwata er brødre, fordi de begge har næser#8 - Oni Nick
Level: 26 (Octopi)
31-10-2010 23:55
"Det har intet at gøre med, at de begge bruger "motion controls". Det har noget at gøre med den præcise teknologi der bruges til at simulere håndbevægelserne, som er meget tæt på den vi ser i f.eks. Red Steel 2. Det er langt mere specifikt, og husk at det er selve idéen der er tale om, ikke nødvendigvis hvordan det er udført."#9 - Lukas Skywalker
Level: 25 (Kokiri)
01-11-2010 00:09
^ Lad os tage dit eksempel med B til at skyde. Her har vi at gøre med en superenkel funktion: Trykker du på B vil der ske en reaktion på skærmen - hvad der efterfølgende sker, f.eks. kuglens bane (i Super Mario Bros. hopper den f.eks.), er ikke relevant for denne funktion.#10 - Placer
Level: 1 (Goomba)
01-11-2010 00:57
Kan huske at de fortalte, at de fik inspiration frade præcise sværdkampe i Wii sports: resort#11 - Munlax
Level: 2 (Keese)
01-11-2010 06:43
Se glemte at pokemon også inspirerede Bomberman Turnament.#12 - stelzig
Level: 24 (Whomp)
01-11-2010 08:26
Det er altså stadigvæk tyndt. Hvis de blev inspireret af noget er det da wii remoten (eller motion plus) selv. At få gjort styringen så præcis som muligt er jo bare den naturlige vej frem som alle nok ville tænke sig frem til. Selvom de havde udgivet wii motion plus uden sports resort tror jeg nu nok at de havde tænkt sig at udnytte det på præcis samme måde med red steel og zelda.#13 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
01-11-2010 09:11
Jeg synes, at listen halter lidt, fordi de stiller en implicit præmis op, der siger, at et spil er indflydelsesrig, hvis der blot er kommet mange lignende spil efterfølgende. Det er selvfølgelig en faktor, man kan kigge på. Jeg mener dog, at en langt vigtigere faktor er modtagelsen af selve spillet på markedet, da det udkom. Gamernes reaktion er vigtigere og meget mere interessant end udviklernes (at de kopier ideerne fra populære spil)#14 - Peblisko
Level: 21 (Paragoomba)
01-11-2010 17:23
Jeg er enig med Lukas, at der bestemt er forskel på knap-kontrol og motion control. Motion-sense controlleren kan jo bruges til andet end at repræsentere din hånd i sportspil og sværdkampe: BitTrip-serien er et fremragende eksempel på anden brug.#15 - stelzig
Level: 24 (Whomp)
01-11-2010 17:35
^Skal vi skyde på at nintendo power kun har nævnt spil der er udgivet til nintendos konsoller?#16 - Lukas Skywalker
Level: 25 (Kokiri)
01-11-2010 17:46
Jeg kan ikke se nogen der ikke findes til Nintendo-konsoller#17 - Munck
Level: 3 (Koopa-Troopa)
01-11-2010 17:59
Ico.#18 - Lukas Skywalker
Level: 25 (Kokiri)
01-11-2010 18:00
Nå okay, sammen med Spyro the Dragon er det vist de eneste så#19 - Shajita
Level: 28 (Skeeter)
01-11-2010 18:07
Lukas, Red Steel 2 og Wii Sports bruger motion controls på 2 helt forskellige måder, til 2 forskellige slags spil. Sure, de går begge to ud på at svinge rundt med plastisk fjernbetjeningen, men det er også der lighederne slutter.#20 - Lukas Skywalker
Level: 25 (Kokiri)
01-11-2010 18:25
^ Det er som om, at du ikke læser hvad jeg skriver. Red Steel 2 er mere avanceret end Wii Sports, ja, men at de gør det på helt forskellige måder, hvad har du det i? Jeg går ikke ud fra at du selv har siddet med teknologien bag - jeg er næsten ikke et sekund i tvivl om at grundidéen er fuldstændig identisk.Og igen, hvis Wii Sports har inspireret Red Steel 2 fordi de begge to går ud på at bruge Wiimoten som forskellige genstande,
Hvem har sagt det?
#21 - stelzig
Level: 24 (Whomp)
01-11-2010 18:49
Er viva pinata ikke også et xbox spil?#22 - Shajita
Level: 28 (Skeeter)
01-11-2010 19:10
Dem der har sagt det, kære Giluc, er den liste i postede som en nyhed på jeres hjemmeside.#23 - Lukas Skywalker
Level: 25 (Kokiri)
01-11-2010 20:23
Dem der har sagt det, kære Giluc, er den liste i postede som en nyhed på jeres hjemmeside.
Det har de da på ingen måde. Du kan ikke vide hvad det er de er blevet inspirerede af - jeg har min teori, og du har sikkert din, men kun Nintendo Power ved hvad de selv mener
Jeg kunne, som sagt tidligere, ikke forestille mig at de ikke har et eller andet at have det i - jeg kan for eksempel hurtigt finde bunker af interviews, hvor udviklerne har sagt "vi er blevet inspirerede af blablabla", men om det er dét, eller noget helt andet de har gået efter, det ved jeg selvfølgelig ikke.
Som sagt så siger jeg udelukkende hvad jeg finder realistisk, jeg har ikke siddet med teknologien, og jeg ved ikke hvad der er sandt eller hvad der er forkert - jeg forsvarer udelukkende min egen teori
Og hvis du er interesseret i at vide hvad jeg redigerede, så var det en typo fra min side. Jeg kom til at skrive "Det" hvor jeg skulle have skrevet "Der". Hvis det er vigtigt for diskussionen.
Okay, så var det ikke vigtigt Kunne som sagt ganske enkelt ikke lige se om det var noget større der var blevet rettet, så ville bare lige skrive det i tilfælde af at det betød at jeg sagde noget helt andet end jeg mente Jeg begyndte jo med min kommentar før du redigerede din, så ja, jeg burde have set det, men det gjorde jeg ikke - først da det var for sent
Stelzig - Den version af Pinata der er tale om, er den til DS. Originalen udkom kun til Xbox 360, jo.
#24 - Anch10
Level: 1 (Goomba)
04-11-2010 10:43
Jeg ved ikke om den ovenstående liste er lidt udtryk for arrogance. man kan altid sige et spil er inspireret af et andet, men tror ikke altid det lige holder stik. Jeg syns man tager lidt for meget credit for egen produktion af spil. Der er helt sikkert mange af ovenstående spil som er inspireret af tidligere spil for andre producenter.