SteamWorld Heist II annon...

N-cast #217: En eksplosio...

LEGO afslører tre nye LE...

N-cast #216: Microsoft br...

N-club Streams: Uge 18

LEGO annoncerer nye LEGO ...

Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

Spil på vej til Switch

Amiibo!

Switch 2 - rygter og disk...

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Nintendo Power: De mest indflydelsesrige spil

Skrevet af Lukas Skywalker - 31-10-2010 22:40

Det amerikanske Nintendo-blad Nintendo Power har valgt de 13 Nintendo-spil, som de mener har været de mest indflydelsesrige på spilmarkedet. Under hvert spil er nævnt en række spil til Nintendo-konsoller, som er blevet inspireret af den ovenstående titel.

13. Wii Fit
Inspirerede spil såsom: EA Sports Active: More Workouts, Just Dance, Jillian Michaels' Fitness Ultimatum

12. Metroid
Inspirerede spil såsom: Castlevania: Symphony of the Night, Mega Man ZX, Shantae: Risky's Revenge

11. Nintendogs
Inspirerede spil såsom: SimAnimals, Viva Piñata: Pocket Paradise, Monster Tale

10. Brain Age: Train Your Brain in Minutes a Day
Inspirerede spil såsom: Big Brain Academy: Wii Degree, Professor Layton and the Curious Village, Art Academy

9. GoldenEye 007
Inspirerede spil såsom: Metroid Prime, Call of Duty: World at War, The Conduit

8. Tetris
Inspirerede spil såsom: Dr. Mario, Columns, Puyo Pop

7. Pokémon Red Version and Pokémon Blue Version
Inspirerede spil såsom: Yu-Gi-Oh! Dark Duel Stories, Mega Man Battle Network, Dragon Quest Monsters

6. The Legend of Zelda: Ocarina of Time
Inspirerede spil såsom: Resident Evil 4, Star Fox Adventures, Kingdom Hearts 358/2 Days

5. Dragon Warrior
Inspirerede spil såsom: Final Fantasy, Phantasy Star, Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars

4. Wii Sports
Inspirerede spil såsom: Red Steel 2, Mario and Sonic at the Olympic Games, The Legend of Zelda: Skyward Sword

3. The Legend of Zelda
Inspirerede spil såsom: Ico, Okami, Epic Mickey

2. Super Mario 64
Inspirerede spil såsom: Sonic Adventure, Spyro the Dragon, Banjo-Kazooie

1. Super Mario Bros.
Inspirerede spil såsom: Bonk's Adventure, Sonic the Hedgehog, Donkey Kong Country

Hvis du skulle lave en top 13, ville den så se nogenlunde ligedan ud? Og er du enig i de spil der er sat under hver titel?

0
1ups givet

Kommentarer:

#1 - stelzig

Level: 24 (Whomp)

31-10-2010 22:56

Wii sports inspirerede The Legend of Zelda: Skyward Sword
... Hva
0
1ups givet

#2 - Shajita

Level: 28 (Skeeter)

31-10-2010 22:56

"Wii Sports
Inspirerede spil såsom: Red Steel 2"


0
1ups givet

#3 - Jonas

Level: 15 (Geega)

31-10-2010 22:58

Denne artikel må rangere under verdens mindst indflydelsesrige artikler.
0
1ups givet

#4 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

31-10-2010 23:05

Wii Sports (og helt klart også Wii Sports Resort) har i høj grad inspireret Red Steel 2, da begge spil prøver at simulere Wii Remote-til-hånd så godt som muligt, i f.eks. boksning og tennis Smiley

The Legend of Zelda: Skyward Sword kan være lidt sværere at gennemskue. Men igen er der lagt stor vægt på sværdkontrollen i spillet - det ville måske være mere logisk at sige Wii Sports Resort, men igen så vil jeg mene at vi skal have fat i princippet der netop er at sådan som man bevæger Wii Remoten, sådan skal hånden i spillet også bevæge sig.
0
1ups givet

#5 - Shajita

Level: 28 (Skeeter)

31-10-2010 23:16

^ Så et spil er inspireret af et andet fordi de begge to bruger motion controls?
I det tilfælde, så må Super Mario Bros. have været en kæmpe inspiration for Final Fantasy, da begge spil bruger et D-pad, right?
0
1ups givet

#6 - stelzig

Level: 24 (Whomp)

31-10-2010 23:17

Jeg synes det er lidt tyndt at sige at det har inspireret spillet på det grundlag. Jeg tror ikke de har hentet inspiration fra wii sports overhovedet xD
0
1ups givet

#7 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

31-10-2010 23:21

shajita - Med den logik kan du sige at Obama og Iwata er brødre, fordi de begge har næser Smiley

Det har intet at gøre med, at de begge bruger "motion controls". Det har noget at gøre med den præcise teknologi der bruges til at simulere håndbevægelserne, som er meget tæt på den vi ser i f.eks. Red Steel 2. Det er langt mere specifikt, og husk at det er selve idéen der er tale om, ikke nødvendigvis hvordan det er udført.

Med denne logik kan du derfor nærmere sige at skruer har hentet inspiration fra søm Smiley

Stelzig - Uden at vide det, så tror jeg bestemt de har et specifikt og konkret grundlag. Det kan f.eks. være interviews hvor udviklerne selv fortæller det, eller hvis de måske direkte har hentet en teknologi fra et spil, og så bare bygget videre på den.
0
1ups givet

#8 - Oni Nick

Level: 26 (Octopi)

31-10-2010 23:55

"Det har intet at gøre med, at de begge bruger "motion controls". Det har noget at gøre med den præcise teknologi der bruges til at simulere håndbevægelserne, som er meget tæt på den vi ser i f.eks. Red Steel 2. Det er langt mere specifikt, og husk at det er selve idéen der er tale om, ikke nødvendigvis hvordan det er udført."

Øh ja, men det er stadigvæk controls. Dvs. at spil der bruger D-pad også har inspireret hinanden. Eller bruger B til at skyde og A til at hoppe. No difference.

Mage til dum artikel skal man lede længe efter... Og dog.
0
1ups givet

#9 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

01-11-2010 00:09

^ Lad os tage dit eksempel med B til at skyde. Her har vi at gøre med en superenkel funktion: Trykker du på B vil der ske en reaktion på skærmen - hvad der efterfølgende sker, f.eks. kuglens bane (i Super Mario Bros. hopper den f.eks.), er ikke relevant for denne funktion.

Denne B-funktion er alt for simpel i forhold til det her - snakker vi i stedet om A til at hoppe og B til at skyde (som du jo også nævner), så bliver det straks mere avanceret, men stadig ekstremt enkelt. Når vi har at gøre med Wii Remoten, så snakker vi om hundred- nej tusindvis af de her funktioner.

Og som jeg nævner, så er det hele på idébasis; det vil altså sige at det f.eks. er tanken om at ens Wii Remote skal styre spilpersonens hånd. At man skal skyde med B-knappen kan kun gøres på én måde, hvorimod en bevægelsesregistrering, som sagt, kræver enormt mange gange flere funktioner Smiley
0
1ups givet

#10 - Placer

Level: 1 (Goomba)

01-11-2010 00:57

Kan huske at de fortalte, at de fik inspiration frade præcise sværdkampe i Wii sports: resort Smiley
0
1ups givet

#11 - Munlax

Level: 2 (Keese)

01-11-2010 06:43

Se glemte at pokemon også inspirerede Bomberman Turnament.
0
1ups givet

#12 - stelzig

Level: 24 (Whomp)

01-11-2010 08:26

Det er altså stadigvæk tyndt. Hvis de blev inspireret af noget er det da wii remoten (eller motion plus) selv. At få gjort styringen så præcis som muligt er jo bare den naturlige vej frem som alle nok ville tænke sig frem til. Selvom de havde udgivet wii motion plus uden sports resort tror jeg nu nok at de havde tænkt sig at udnytte det på præcis samme måde med red steel og zelda.
0
1ups givet

#13 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

01-11-2010 09:11

Jeg synes, at listen halter lidt, fordi de stiller en implicit præmis op, der siger, at et spil er indflydelsesrig, hvis der blot er kommet mange lignende spil efterfølgende. Det er selvfølgelig en faktor, man kan kigge på. Jeg mener dog, at en langt vigtigere faktor er modtagelsen af selve spillet på markedet, da det udkom. Gamernes reaktion er vigtigere og meget mere interessant end udviklernes (at de kopier ideerne fra populære spil)

Når det er sagt, har Nintendo Power tydeligvis valgt mange af de rigtige titler på deres liste. Men Super Mario Bros. var ikke bare super indflydelsesrigt, fordi SEGA lavede et lignende spil med Sonic the Hedgehog og Atlus lavede Bonk's Adventure. Modtagelsen af Super Mario Bros. var et underholdningsfænomen i det meste af verden, og det ændrede i høj grad, hvordan videospil blev opfattet af forskellige årsager. Og sådan kunne man blive ved med de fleste spil på listen. Sådan en analyse kræver dog rent faktisk analyse, frem for den forholdsvis simple liste, som Nintendo Power har stillet op med spil, der har inspireret andre spil.
0
1ups givet

#14 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

01-11-2010 17:23

Jeg er enig med Lukas, at der bestemt er forskel på knap-kontrol og motion control. Motion-sense controlleren kan jo bruges til andet end at repræsentere din hånd i sportspil og sværdkampe: BitTrip-serien er et fremragende eksempel på anden brug.

Hvis GoldenEye inspirerede Metroid Prime, vil jeg da mene, at det også inspirerede Halo, da det er mere actionfyldt som 007, og fordi Bungie var de første der satte en ny standard i FPS-multiplayer siden Rare på N64.
0
1ups givet

#15 - stelzig

Level: 24 (Whomp)

01-11-2010 17:35

^Skal vi skyde på at nintendo power kun har nævnt spil der er udgivet til nintendos konsoller? Smiley

Edit: Hov nej der er vist et par enkelte der ikke er. Nå, men tror mest det er derfor at den ikke er nævnt. Det ville også være fjollet at liste samtlige spil der er kommet senere for så ville listerne blive ret lange Smiley
0
1ups givet

#16 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

01-11-2010 17:46

Jeg kan ikke se nogen der ikke findes til Nintendo-konsoller Smiley
0
1ups givet

#17 - Munck

Level: 3 (Koopa-Troopa)

01-11-2010 17:59

Ico.
Det er et PS2 spil og er kun ude på PS2, får dog snart en re-release på PS3 sammen med Shadow of the Colossus
0
1ups givet

#18 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

01-11-2010 18:00

Nå okay, sammen med Spyro the Dragon er det vist de eneste så Smiley
0
1ups givet

#19 - Shajita

Level: 28 (Skeeter)

01-11-2010 18:07

Lukas, Red Steel 2 og Wii Sports bruger motion controls på 2 helt forskellige måder, til 2 forskellige slags spil. Sure, de går begge to ud på at svinge rundt med plastisk fjernbetjeningen, men det er også der lighederne slutter.

Og igen, hvis Wii Sports har inspireret Red Steel 2 fordi de begge to går ud på at bruge Wiimoten som forskellige genstande, hvordan er det anderledes fra at Super Mario Bros. inspirerede Final Fantasy fordi begge spil går på D-pad'et?

Jeg synes stadig det er en gang bullcrap.
0
1ups givet

#20 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

01-11-2010 18:25

^ Det er som om, at du ikke læser hvad jeg skriver. Red Steel 2 er mere avanceret end Wii Sports, ja, men at de gør det på helt forskellige måder, hvad har du det i? Jeg går ikke ud fra at du selv har siddet med teknologien bag - jeg er næsten ikke et sekund i tvivl om at grundidéen er fuldstændig identisk.

Mht. Super Mario Bros. og Final Fantasy, så er der kæmpe forskelle: Final Fantasy er ikke et platformsspil. Du kan ikke hoppe eller skyde i real time. Bevægelsen er reelt set fuldstændig ligegyldig for spillet - I Super Mario Bros. betyder bevægelsen alting.

I Red Steel 2 betyder dét at man styrer hænderne, en kæmpe del for gameplayet, ikke mindst i sværdkampene.

Jeg er enig i, at nogle af valgene på denne liste er lidt mystiske, at den langtfra er fuldstændig, og at listen generelt virker lidt for fanboy-agtig, men valgene er ikke så kryptiske at de ikke er til at gennemskue, og samtidig store nok til, at der er klare sammenligninger.

Edit: Jeg kan ikke lige se helt præcist hvad du har redigeret, men det ser ikke lige ud til at der er noget rettet, så vil bare kommentere dette nye:

Og igen, hvis Wii Sports har inspireret Red Steel 2 fordi de begge to går ud på at bruge Wiimoten som forskellige genstande,

Hvem har sagt det?

0
1ups givet

#21 - stelzig

Level: 24 (Whomp)

01-11-2010 18:49

Er viva pinata ikke også et xbox spil?
Spyro findes teknisk set også på nintendos maskiner, bare ikke de originale. Men jo talte også lidt den med.
0
1ups givet

#22 - Shajita

Level: 28 (Skeeter)

01-11-2010 19:10

Dem der har sagt det, kære Giluc, er den liste i postede som en nyhed på jeres hjemmeside.

Og jeg går da ikke ud fra at du har siddet ned med teknologien, eller har du? Kan du helt seriøst komme og sige at Ubisoft sad og sagde "Lad os lave et action/adventure med ninja cowboys hvori du peger på skærmen for at skyde og svinger med wiimoten for at skære, baseret på den her sports demo der fulgte med konsollen"

Naturligvis kunne de være inspireret af udviklingsmetoden, men medmindre at nogen fra Nintendo Power har været med til udviklingen eller snakket med udviklerne, så kan de ikke rigtig udtale sig om det.

Og hvis du er interesseret i at vide hvad jeg redigerede, så var det en typo fra min side. Jeg kom til at skrive "Det" hvor jeg skulle have skrevet "Der". Hvis det er vigtigt for diskussionen.
0
1ups givet

#23 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

01-11-2010 20:23

Dem der har sagt det, kære Giluc, er den liste i postede som en nyhed på jeres hjemmeside.

Det har de da på ingen måde. Du kan ikke vide hvad det er de er blevet inspirerede af - jeg har min teori, og du har sikkert din, men kun Nintendo Power ved hvad de selv mener Smiley

Jeg kunne, som sagt tidligere, ikke forestille mig at de ikke har et eller andet at have det i - jeg kan for eksempel hurtigt finde bunker af interviews, hvor udviklerne har sagt "vi er blevet inspirerede af blablabla", men om det er dét, eller noget helt andet de har gået efter, det ved jeg selvfølgelig ikke.

Som sagt så siger jeg udelukkende hvad jeg finder realistisk, jeg har ikke siddet med teknologien, og jeg ved ikke hvad der er sandt eller hvad der er forkert - jeg forsvarer udelukkende min egen teori Smiley

Og hvis du er interesseret i at vide hvad jeg redigerede, så var det en typo fra min side. Jeg kom til at skrive "Det" hvor jeg skulle have skrevet "Der". Hvis det er vigtigt for diskussionen.

Okay, så var det ikke vigtigt Smiley Kunne som sagt ganske enkelt ikke lige se om det var noget større der var blevet rettet, så ville bare lige skrive det i tilfælde af at det betød at jeg sagde noget helt andet end jeg mente Smiley Jeg begyndte jo med min kommentar før du redigerede din, så ja, jeg burde have set det, men det gjorde jeg ikke - først da det var for sent Smiley

Stelzig - Den version af Pinata der er tale om, er den til DS. Originalen udkom kun til Xbox 360, jo.

0
1ups givet

#24 - Anch10

Level: 1 (Goomba)

04-11-2010 10:43

Jeg ved ikke om den ovenstående liste er lidt udtryk for arrogance. man kan altid sige et spil er inspireret af et andet, men tror ikke altid det lige holder stik. Jeg syns man tager lidt for meget credit for egen produktion af spil. Der er helt sikkert mange af ovenstående spil som er inspireret af tidligere spil for andre producenter.

Så kan man næsten gå så langt at sige at de fleste fps spil er udsprunget af DOOM, eller hvad ved jeg?
0
1ups givet