N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Tre nye spil til SNES Onl...

Inti Creates annoncerer U...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Unge danskere udvikler computerspil

Skrevet af Ossipoff - 29-07-2009 00:14

For femte gang afholdes der netop nu hvad der mest af alt minder om en spiludviklingstræningslejr på Aalborg Universitet, under navnet Game Development Camp 2009. I år er 72 unge mennesker fra landets gymnasiale uddannelser samlet for at udvikle computerspil hvor de eneste begrænsninger de har er deres egne idéer og tanker – og den lille krølle på halen, at de har under en uge fra idé til færdigt spil. Den pressede tid er dog ikke noget som tager lysten fra de unge mennesker. De er fulde af idéer, selvom der dog er generel enighed blandt dem vi besøger, at tiden er noget som betyder, at man er nødt til at ofre de sidste små finesser, frem for de vigtigste aspekter.

De unge arbejder sammen i grupper bestående af 6 studerende pr. gruppe. En gruppe består af både programmører, 2D-grafikere og 3D-grafikere, og udgør tilsammen ét hold og én konkret spilidé. Under vores besøg på Game Development Camp 2009 mødte vi to yderst spændende idéer. I den ene er man en fuld sømand på en bar. Som spiller gælder det om at kaste sømanden rundt i baren, for at vælte så mange genstande som overhovedet muligt. Desto længere tid du holder sømanden i gang, desto flere point får du – og det er tilmed muligt at opnå comboer! Det andet spil er et rigtigt nørdespil, bogstaveligt talt. Man styrer nemlig en nørd rundt i spillet, men pas på! Nørden må ikke blive udsat for sollys. Pizza og Cola er derimod et hit for vores blege ven.



Vores nye venner i gruppen med fulde sømænd, er alle enige om, hvorfor det er fedt at være til Game Development Camp 2009. Det er muligheden for at netværke med mennesker inden for branchen, samt den gode vejledning man bliver udsat for gennem campen. Det danner de helt rigtige rammer for at have lyst til at deltage og en skøn ramme at udvikle spil under. Det ses tydeligt af baggrunden for hovedparten af personerne i gruppen – op til flere er gengangere, flere er her nu for tredje år.

Man kunne tro, at det kun er drenge som udvikler computerspil. Det fandt vi imidlertid ud af er helt forkert, for som udviklere bag nørdspillet finder vi to piger: Malene og Helene. Ifølge arrangørerne er det en stigende trend, at flere piger vælger at deltage i campen. Hvor der sidste år kun deltog omkring 5 piger, er tallet i år oppe på 12. Selvom Helene siger, at hun endnu ikke har fundet sin niche inden for spil, fortæller Malene, at hun for tiden spiller inFAMOUS og i øvrigt også spiller PlayStation Portable. Nå ja, man kan vel ikke forlange, at pigerne både skal spille og udvikle spil og samtidig være Nintendo-nørder.



Selvom Nintendo ikke lader til at være favoritkonsollen blandt de deltagere vi har haft lejlighed til at snakke med, har folk dog alligevel meninger om de emner som ligger os på sinde. En hardcore pc-spiller vi mødte var bestemt ikke enig i, at motion control skulle opfattes som et paradigmeskift og håber, at det holder sig væk fra pc-markedet. En anden mener, at det handler om at se mulighederne i målgruppen man udvikler til og i øvrigt sørge for at udvikle spil både til hardcore gamers og casual gamers.

Efter vores besøg på Game Development Camp 2009 er vi ikke i tvivl om, at fremtiden for spilindustrien ser lys ud. Ron Carmel, en af de to skabere bag hittet World of Goo, fortalte os, at han mener den nye unge generation netop kan være den generation, som kommer til at finpudse industrien og kommer til at hjælpe med at hæve niveauet, fordi de ikke på forhånd har idéer om, hvad der er muligt og ikke er muligt.



Hvordan ser fremtiden ud? Hvordan bliver spil i fremtiden? Er vi på vej ud i et paradigmeskift? Vi er unægteligt på vej ind i en fremtid, hvor spillene bliver mere og mere visuelt realistiske, og bevæger sig tættere ind på livet af os. Tankerne om at spil kan kontrollere og registrere følelser hos spillerne og andre fremtidsudsigelser kan virke skræmmende. Som Malene udtaler: "Alle er altid bange for next-gen". For os er der ikke andet tilbage at gøre, end at vente og se, hvilken fremtid de unge spiludviklere skaber for industrien.

N-club følger senere på ugen op på de besøgte grupper og deres spil og ønsker dem al held og lykke med at få færdiggjort deres projekter.

For mere information om Game Development Camp 2009, kan vi henvise til den officielle hjemmeside.

0
1ups givet

Kommentarer:

#1 - Butju

Level: 1 (Goomba)

29-07-2009 10:24

God nyhed, selvom den nu mere minder om en artikel Smiley Jeg gad godt at være der, det ser bare nuice ud.
0
1ups givet

#2 - Phazyck

Level: 4 (Stalkid)

29-07-2009 12:54

Jeg er deltager på på camp'en, og det er bare freakin' AWESOME!!! Smiley
0
1ups givet