Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Switch 2 - rygter og disk...

Amiibo!

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Top 10 GBA-spil på 3DS' Virtual Console

Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

Skrevet 30-10-2011 15:59 - Redigeret 26-11-2011 11:23

Jeg er i skrivehumør i disse dage, og vil derfor prøve at starte en lille feature her på siden i form af en top 10-liste. Hvis jeg får nok positiv feedback kan det være, at jeg gør det til noget regelmæssigt.

Denne gang: Top 10 spil til GBA jeg gerne vil se genudgivet på 3DS' Virtual Console.

EDIT: Nu udvidet til top 11

Jeg havde egentlig tænkt mig at starte med hele listen på en gang, men det ville komme til at fylde forfærdelig meget, og jeg vil heller ikke bombardere jer med for meget tekst på engang. Derfor regner jeg med at tage et spil om dagen, så der også bliver plads til noget diskussion om hver enkelt titel.

Som bekendt har Nintendo tænkt sig at udgive nogle GBA-spil til 3DS' Virtual Console i forbindelse med deres Ambassador-program. Jeg har ikke tænkt mig at nævne dem der allerede er bekræftet; jeg vil istedet fokusere på nogle andre titler.

Læg mærke til hvordan jeg har stillet dette op. Jeg har tænkt mig at basere min liste på følgende kriterier:

- Kvalitet, først og fremmest
- Hvor godt de klarer sig på en håndholdt
- Grund til at blive genudgivet (fortjener dette spil en ekstra chance?)
- Diverse andre grunde (det skal jeg nok uddybe ved hvert enkelt indslag)

Bemærk, at jeg har været lidt begrænset i mine valg. Jeg vil generelt undlade at nævne flere titler fra samme spilserie, og jeg vil kun nævne titler, som jeg rent faktisk har spillet igennem. Jeg har desværre langt fra prøvet alle GBA-titler.

Ikke desto mindre håber jeg, at I vil nyde min lille top 10.

-----

#11: Final Fantasy 6 Advance


Hvad kan man sige om Final Fantasy-serien der ikke allerede er blevet sagt?

Jeg er personligt ikke så vanvittigt stor fan af serien, men der er en titel i serien, som jeg er ret begejstret for, nemlig 6eren. Som bekendt blev Final Fantasy 4, 5 og 6 porteret til GBA (Det gjorde 1 og 2 også, men som en samlet pakke og givet en større finpudsning). Jeg har dog aldrig spillet 5eren, og 4eren har allerede en god remake på DS, så valget falder på 6.

Grunden til, at titlen befinder sig nede på 11.-pladsen er fordi at spillet mister lidt af sin charme, når det bliver portet til GBA. Lydsiden lider ret meget i forhold til SNES-udgaven, og grafikken er tonet lidt ned og givet lysere farver, hvilket ikke altid er lige pænt i forhold til den stil spillet kører.

Til gengæld får GBA-udgaven en del bonusindhold, og spillet har fået en ny oversættelse i forhold til den lidt rushede oversættelse som der var i SNES-udgaven. Lidt charme går tabt, men generelt set er det et plus.

Hvad du får i dette spil er en absolut fantastisk historie fyldt med en masse mindeværdige figurer, og noget af det bedste ”klassiske” RPG-gameplay som du kunne finde på SNES'en: Masser af customization og masser af dybde.

---

EDIT:

Som sagt kopierer jeg ikke alting ind i første post indtil videre, fordi det ville blive en meget lang første post. I kan søge efter efterfølgende titler ved at skimte emnet igennem for boxarts.

Listen indtil videre:

#11: Final Fantasy 6 Advance
#10: Fire Emblem: Fuuin No Tsurugi
#9: The Legend of Zelda: Minish Cap
#8: Mario & Luigi: Superstar Saga
#7: Castlevania: Aria of Sorrow
#6: Mother 3
#5: Golden Sun
#4: Metroid: Zero Mission
#3: Advance Wars 2: Black Hole Rising

stelzig
stelzig

4795
Offline
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#31 - Skrevet 01-11-2011 11:07

The minish cap er en af de titler i serien jeg ikke selv har fået spillet endnu så jeg håber også rigtig meget på at se det på 3DS'en. Ville være awesome Smiley


Magtail
Magtail

21
Offline
Level: 3 (Koopa-Troopa)

0
1ups givet

#32 - Skrevet 01-11-2011 12:28

Super fedt initiativ Eagle!
Det er tråde som denne, som giver mig lyst til at bruge min tid på n-club, og ikke endeløse ”diskussioner” hvor folk alligevel kun skriver for at høre på sig selv.
Her er der interessant læsning i øjenhøjde, som man rent faktisk kan bruge til noget – det skal du have tak for!

Havde selv Minish Cap i en kort periode men kom aldrig rigtig i gang med spillet, hvilket jeg tit har fortrudt siden. Derfor er jeg helt enig i dit valg, selvom det måske ikke var det mest overraskende, som du selv var inde på.

Glæder mig meget til at følge din count down og håber på at støde på nogle titler, jeg ikke var klar over fandtes Smiley


Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#33 - Skrevet 01-11-2011 13:29

Rigtig godt Zelda-spil. Meget lig Skyward Sword(efter hvad jeg kan høre) er det en kompakt spilverden fremfor en mere bred og åben spilverden.


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#34 - Skrevet 01-11-2011 22:37

@Magtail, tak for feedbacken (det gælder også alle andre der har postet med feedback i tråden, jeg orker bare ikke lige at gå hele tråden igennem)

Så vidt jeg husker fik den europæiske version en anden oversættelse end den amerikanske fordi det blev udgivet i Europa super tidligt i forhold til den amerikanske udgivelse.

Jeg tror nok også, at den amerikanske udgave havde et ekstra sidequest eller sådan noget.

Endnu en grund til at genudgive titlen kunne jo være, at vi fik den "komplette" udgave. Kunne forestille mig at den amerikanske oversættelse var lidt mindre rushed (jeg har faktisk set andre eksempler på dette hvor NoE og NoA har oversat individuelt)

Anyway, morgendagens titel er en der har flere efterfølgere på DS.


Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#35 - Skrevet 01-11-2011 22:40 - Redigeret 01-11-2011 22:41

@Eagle: En af de vigtigste side quests kunne ikke gennemføres uden en guide i PAL-udgaven tror jeg. Man skal bruge en tornado til at svæve op på en høj for at gennemføre side questen, men i PAL-udgaven skulle tornadoen være usynlig..


Magtail
Magtail

21
Offline
Level: 3 (Koopa-Troopa)

0
1ups givet

#36 - Skrevet 02-11-2011 00:31

gætter på mario and luigi super star saga, hvilket også er en super titel som ingen nintendo fan burde snydes for Smiley


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#37 - Skrevet 02-11-2011 11:27 - Redigeret 03-11-2011 17:42

Måske skulle jeg lade være med at give hints..

---

#8: Mario & Luigi: Superstar Saga


Mario RPG-titler har altid været ufatteligt sjove. Dette er ikke nogen undtagelse.

Kampsystemet i Mario & Luigi-serien er på mange måder ligesom de andre Mario RPG'er: Det handler om at time sine angreb for at maksimere skaden til modstanderen. Til at gøre dette har du en masse basic angreb (som hop og hammer) og nogle special-angreb der kræver lidt mere komplekse input.

Til forskel fra de andre spil i serien kan du dog også slå tilbage, når modstanderen angriber. Forestil dig, at modstanderen prøver at smadre ind i dig; i Mario & Luigi-serien kan du undgå dette ved at hoppe, og hvis din timing er perfekt, så kan du også lande på hovedet af fjenden og give dem ekstra skade.

I princippet kan du stort set klare hele spillet uden at tage noget som helst skade, hvis du er god nok. Det er dog nemmere sagt end gjort, fordi spillet gør sit bedste for at gøre dette svært for dig. Sværhedsgraden i spillet er også overraskende god på trods af dette koncept. Spillets design kulminerer i spillets boss battles, der er ekstremt veludførte.

Til forskel fra andre Mario RPG'er, så består dit party kun af Mario og Luigi, og deres synergy er fænomenal. De kan lave diverse kombinationsangreb sammen, som de også skal bruge uden for kamp for at komme videre i spillets verden. I forhold til så mange typiske RPG'er, så laver du næsten konstant noget når du ikke er i kamp.

Grafikken i serien er intet mindre end fantasisk: simpel, men meget udtryksfuld. Musikken er også nem at nynne med til, og Mario-universet er i det hele taget repræsenteret ret godt, selvom det foregår i det såkaldte Beanbean Kingdom.

Spillet er dog blevet gjort bedre efterfølgende; selvom Partners in Time var lidt af et skridt bagud for serien, så vendte den tilbage i storform med Bowser's Inside Story, som sandsynligvis er en af de bedste DS-titler overhovedet. Ikke desto mindre holder denne titel stadigvæk i dag, og hvert spil i serien er unikt nok til, at de ikke kan erstattes af efterfølgende spil.


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#38 - Skrevet 03-11-2011 12:41 - Redigeret 03-11-2011 12:45

Beskrivelsen her er en smule rushed, men jeg håber det går.
---

#7: Castlevania: Aria of Sorrow


Jeg har faktisk først haft mulighed for at prøve dette spil i Castlevania-serien for nyligt, eftersom jeg blev hooked på serien takket være DS-spillene. Jeg har også hørt gode ting om Castlevania: Circle of the Moon, men det har jeg ikke haft mulighed for at spille færdigt endnu. Valget falder derfor på Aria of Sorrow.

Aria of Sorrow fortsætter med det typiske ”Metroidvania”-gameplay der har kendetegnet serien i et godt stykke tid efterhånden, og som navnet antyder følger det Metroid-seriens struktur: At udforske og samle upgrades, der samtidig giver dig adgang til mere og mere af spilverdenen (i Castlevanias tilfælde er dette Draculas slot).

Udover dette mixer Castlevania: Aria of Sorrow en let portion RPG-elementer ind i form af levels, samt forskellige våben og armor, som du kan bruge. Der findes et utal af våben, og mange af dem fungerer forskelligt; nogle tager længere tid at svinge end andre, nogle dækker et større område end andre, etc. Udover det kan hovedpersonen Soma Cruz også samle forskellige monstres ”sjæle”, som enten har supportfunktioner eller giver dig ekstra angrebsmuligheder. Måske får du en djævel der følger efter dig og gør skade, eller også kan du skyde diverse projektiler. Der er masser at sjæle at samle, og det er klart en af spillets styrker; det giver en uendelige mange måder at gribe spillets fjender an på.

Spillet er en del lettere end de andre i serien, men sværhedsgraden er stadigvæk over middel. Det føles dog aldrig uretfærdigt, fordi du har så mange muligheder og så god kontrol over din figur, at det kun er en selv man kan bebrejde for at tabe. Bosserne er især en fantastisk test of skill.

Typisk for Castlevania-serien er spillets musik også fantastisk. Den indledende musik til det første område i Draculas slot er intet mindre end magisk: http://www.youtube.com/watch?v=mJAh5NCByWE

Spillet har også en efterfølger på DS, så hvis du missede denne del i serien, så er du sandsynligvis gået glip af lidt baggrundshistorie. Selvom det aldrig har været en del af spillets styrke, så er den der, men den kommer aldrig i vejen for gameplayet: den er simpel, kortfattet, men effektiv. Den blev i sin tid også anset som lidt af et frisk pust, da det ikke bare er den samme gamle historie om en Belmont der går efter Dracula.


Togbis
Togbis

0
Offline
Level: 16 (Space Pirate)

0
1ups givet

#39 - Skrevet 03-11-2011 13:25

Eagle skrev:
Mario RPG-titler har aldrig været ufatteligt sjove. Dette er ikke nogen undtagelse.






Dead-Cheese
Dead-Cheese

2007
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#40 - Skrevet 03-11-2011 13:43

Den læste jeg forkert første gang... Mario rpg'er er da mega gode!
Måske lidt forældede, men mario og luigi super saga er virkelig godt på mange måder. Man er meget mere aktiv når man spiller end i så mange ander rpg spil.

Jeg har ikke spillet castle vania før. Jeg er bare ikke blevet fanget af det. De første spil ser spændede ud, mens de nyere ser okay ud. Jeg burde prøve dem en dag.


martinmartin
martinmartin

1033
Offline
Level: 12 (Fire Keese)

0
1ups givet

#41 - Skrevet 03-11-2011 14:10 - Redigeret 03-11-2011 14:11

Eagle skrev:
---
#7: Castlevania: Aria of Sorrow
---



Jeg husker stadig at min første og største anke mod det spil var det var for kort. I al fald ved første gennemspilning og det skuffede mig en del, da jeg gennemførte det på halvanden dag, hah. Og jeg købte det på releasen, som den store Castlevania fan jeg var og til dels er.

Udover min anke mod at det kan gennemføres hurtigt, må jeg dog indrømme at det var virkelig sjovt hele vejen igennem. Og flot!

Men Circle of the Moon vil altid stå, som et af de absolut bedste Castlevania spil jeg har spillet og det bedste af de tre til den lille GBA. Jeg har dog ikke rørt det i lang, lang tid, men jeg overvejer at tage det frem indenfor det næste år. Samme med Aria of Sorrow, som jeg i øvrigt altid har elsket artworket og atmosfæren til.

Så Eagle. Du er virkelig nød til at få fingrene i Circle of the Moon.


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#42 - Skrevet 03-11-2011 17:44 - Redigeret 03-11-2011 17:53

Togbis skrev:

Eagle skrev:
Mario RPG-titler har aldrig været ufatteligt sjove. Dette er ikke nogen undtagelse.



billede



HOV

Der skulle selvfølgelig stå "altid". Jeg tror jeg var i gang med at skrive noget andet, men så rettede jeg sætningen efter hvad jeg endte med at skrive.

Jeg er ret stor fan af Mario RPGerne.

@ M

Jeg ejer allerede Circle of the Moon. Skal nok få det spillet igennem en af dagene.

Castlevania (eller Metroidvania, om du vil) har altid været ret korte, så det gør mig egentlig ikke det store, især når der er rig grund til at genspille det, flere sværhedsgrader, og hvis du er til den slags, Julius mode.

EDIT:

Det er meget muligt, at jeg lige må holde pause til efter weekenden. Jeg har ikke skrevet noget til det næste indslag, og jeg kommer stort set til at være på farten hele dagen i morgen og weekenden ud.


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#43 - Skrevet 08-11-2011 20:48 - Redigeret 08-11-2011 20:52

Nu har jeg lidt tid igen. Skal prøve at opdatere et par gange i løbet af ugen.

---

6: Mother 3


Mother 3 er sandsynligvis en af de titler som passer bedst på mit kriterie ”grund til at blive genudgivet”. Da spillet blev udgivet i Japan var DS'en allerede ved at gøre sin indtræden, men på trods af dette nød spillet god succes i Japan.

Heldigvis er man ikke helt tabt bag en vogn, hvis man vil spille spillet på engelsk. Takket være en professionel oversætter som brugte 2 år på projektet kan man finde en virkelig god fan translation af spillet. Ved en eventuel genudgivelse ville Nintendo nok aldrig bruge den, men det giver en rigtig god indikation om, hvor velskrevet spillet er.

”Strange, funny and heartrending” er spillets slogan, og det er svært at finde en beskrivelse der rammer Mother 3 bedre. I spillet følger du hovedsageligt protagonisten Lucas (som du muligvis kender fra Super Smash Bros Brawl), men igennem spillet (som er opdelt i kapitler) vil du ofte komme til at styre andre figurer.



Spillet fortæller en klassisk historie om natur kontra teknologi, men det er det følelsesmæssige aspekt som virkelig trækker en ind i spillet historie. Og hold da op, hvor historien trykker på alle de rigtige knapper. Spillets pacing af dette er også rigtig god.

Gameplay-mæssigt er spillet ret klassisk RPG. Måske lidt for klassisk for min smag – nogle gange kan man savne lidt action mellem kampene. Heldigvis er kampsystemet udmærket, og fjenderne kan ses mens du går rundt, så du selv kan bestemme om du vil angribe dem eller ej.

Kampsystemet er meget lig Earthbounds, men jeg kan ikke forestille mig, at alt for mange har spillet det. Det er klassisk tur-baseret, men forskellen er, at din HP falder i real-time. Hvad det betyder sådan rent gameplaymæssigt er hovedsageligt, at du ofte kommer til at skulle vælge angreb og lignende rigtig hurtigt, for at du kan nå at heale dig selv. Spillet informerer nemlig om, hvornår du har taget et såkaldt ”Mortal Blow” - altså om angrebet gjorde så meget skade, at du kommer ned på 0HP.

Udover det er det også rytmebaseret. Du kan få ekstra skade på dine almindelige angreb, hvis du timer dine knaptryk med baggrundsmusikkens rytme. Tro det eller ej, det virker faktisk rigtig godt og der er en god belønning for at udnytte dette. Er man ikke så musikalsk, så er der et angreb der hjælper en ved at dæmpe alt undtagen melodiens overordnede ”beat”.



Spillets verden er en fornøjelse at rende rundt i. Den er både charmerende og underlig, men også fyldt med humor. Spillets fjender følger også dette mønster, og du kan støde ind i diverse underlige skabninger med diverse pudsige angreb.

Musikken understreger også perfekt denne overordnede stemning, og er generelt af rigtig høj kvalitet. Igen, hvis man har spillet Super Smash Bros Brawl, har man garanteret allerede hørt noget af det. Som tidligere nævnt er musikken også en vigtig del af kampsystemet.

At vi skulle snydes for denne titel er en oprigtig skam, og jeg håber virkelig, at vi får denne titel at se i form af en genudgivelse på Virtual Console.

---

Jeg har tænkt mig at tilføje enkelte screenshots til de sidste par spil på listen.


Togbis
Togbis

0
Offline
Level: 16 (Space Pirate)

0
1ups givet

#44 - Skrevet 08-11-2011 20:54

Jeg synes Mother serien lyder enormt interessant!

Er Earthbound egentlig udkommet på den europæiske virtual Console?

Jeg synes de burde lægge alle spillene i serien op på e-store med engelsk oversættelse og evt. et par ændringer, sådan at der også gøres brug af den nederste skærm. I stil med Chrono Trigger remaket på DS.
Det ville være cool.


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#45 - Skrevet 08-11-2011 20:58 - Redigeret 08-11-2011 20:59

Earthbound er, så vidt jeg ved, stadig ikke udkommet i Europa på noget tidspunkt. Hvilket er en skam.

Der var vistnok snak om en DS remake af alle spil i serien på et tidspunkt, men den blev vist aldrig til noget.

Jeg er helt enig i, at spillene fortjener en chance, og at lave et hurtigt remake ville være en belejlig måde at gøre det på. Grafikken der bliver brugt i spillene bliver heller aldrig rigtig gammel.