Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Switch 2 - rygter og disk...

Amiibo!

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Top 10 GBA-spil på 3DS' Virtual Console

Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

Skrevet 30-10-2011 15:59 - Redigeret 26-11-2011 11:23

Jeg er i skrivehumør i disse dage, og vil derfor prøve at starte en lille feature her på siden i form af en top 10-liste. Hvis jeg får nok positiv feedback kan det være, at jeg gør det til noget regelmæssigt.

Denne gang: Top 10 spil til GBA jeg gerne vil se genudgivet på 3DS' Virtual Console.

EDIT: Nu udvidet til top 11

Jeg havde egentlig tænkt mig at starte med hele listen på en gang, men det ville komme til at fylde forfærdelig meget, og jeg vil heller ikke bombardere jer med for meget tekst på engang. Derfor regner jeg med at tage et spil om dagen, så der også bliver plads til noget diskussion om hver enkelt titel.

Som bekendt har Nintendo tænkt sig at udgive nogle GBA-spil til 3DS' Virtual Console i forbindelse med deres Ambassador-program. Jeg har ikke tænkt mig at nævne dem der allerede er bekræftet; jeg vil istedet fokusere på nogle andre titler.

Læg mærke til hvordan jeg har stillet dette op. Jeg har tænkt mig at basere min liste på følgende kriterier:

- Kvalitet, først og fremmest
- Hvor godt de klarer sig på en håndholdt
- Grund til at blive genudgivet (fortjener dette spil en ekstra chance?)
- Diverse andre grunde (det skal jeg nok uddybe ved hvert enkelt indslag)

Bemærk, at jeg har været lidt begrænset i mine valg. Jeg vil generelt undlade at nævne flere titler fra samme spilserie, og jeg vil kun nævne titler, som jeg rent faktisk har spillet igennem. Jeg har desværre langt fra prøvet alle GBA-titler.

Ikke desto mindre håber jeg, at I vil nyde min lille top 10.

-----

#11: Final Fantasy 6 Advance


Hvad kan man sige om Final Fantasy-serien der ikke allerede er blevet sagt?

Jeg er personligt ikke så vanvittigt stor fan af serien, men der er en titel i serien, som jeg er ret begejstret for, nemlig 6eren. Som bekendt blev Final Fantasy 4, 5 og 6 porteret til GBA (Det gjorde 1 og 2 også, men som en samlet pakke og givet en større finpudsning). Jeg har dog aldrig spillet 5eren, og 4eren har allerede en god remake på DS, så valget falder på 6.

Grunden til, at titlen befinder sig nede på 11.-pladsen er fordi at spillet mister lidt af sin charme, når det bliver portet til GBA. Lydsiden lider ret meget i forhold til SNES-udgaven, og grafikken er tonet lidt ned og givet lysere farver, hvilket ikke altid er lige pænt i forhold til den stil spillet kører.

Til gengæld får GBA-udgaven en del bonusindhold, og spillet har fået en ny oversættelse i forhold til den lidt rushede oversættelse som der var i SNES-udgaven. Lidt charme går tabt, men generelt set er det et plus.

Hvad du får i dette spil er en absolut fantastisk historie fyldt med en masse mindeværdige figurer, og noget af det bedste ”klassiske” RPG-gameplay som du kunne finde på SNES'en: Masser af customization og masser af dybde.

---

EDIT:

Som sagt kopierer jeg ikke alting ind i første post indtil videre, fordi det ville blive en meget lang første post. I kan søge efter efterfølgende titler ved at skimte emnet igennem for boxarts.

Listen indtil videre:

#11: Final Fantasy 6 Advance
#10: Fire Emblem: Fuuin No Tsurugi
#9: The Legend of Zelda: Minish Cap
#8: Mario & Luigi: Superstar Saga
#7: Castlevania: Aria of Sorrow
#6: Mother 3
#5: Golden Sun
#4: Metroid: Zero Mission
#3: Advance Wars 2: Black Hole Rising

Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#76 - Skrevet 12-11-2011 22:04

Trods snak om sidequest-start tror jeg at jeg bliver nødt til at få købt mig 2'eren efter det her Golden Sun flashback.


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#77 - Skrevet 16-11-2011 19:35

#4: Metroid: Zero Mission


Eftersom Metroid Fusion allerede er blevet annonceret i Ambassador-programmet, så er der faktisk en rigtig god chance for, at vi kommer til at se Zero Mission på et eller andet tidspunkt, og jeg skal med glæde tage imod det med åbne arme.

Jeg har adskillige gange nævnt hvor fantastisk et remake dette er, og jeg kommer nok til at gentage mig selv en hel del i beskrivelsen af dette spil, men det kan ikke understreges, hvor godt designet dette spil er.



Alle de lange, kedelige, ensformige gange i originalen er blevet kortere og gjort meget mere unikke, men spillet beholder stadigvæk grundkonceptet i originaldesignet (og et kort er blevet tilføjet, hvilket hjælper ufatteligt meget!)

Styringen er blevet optimeret og er intet mindre end perfekt – det rækker fra simple ændringer som at kunne skyde diagonalt til større ting som spillets forbedrede spilfysik. Spillet er blevet gjort meget mere fast-paced end originalen – hvis man spørger mig, er dette et punkt hvor spillet overgår Super Metroid på. Udover det, så er der kommet nye opgraderinger og en masse nyt indhold, der på ingen måder føles malplaceret. Det føles på mange måder som et splinternyt spil.

Spillet følger det klassiske Metroid-gameplay, som jeg vist allerede har gennemgået tidligere på listen. Spillet giver dig en generel retning du kan følge i form af Chozo-statuer der viser dig vej, men du behøves ikke følge dem; der er adskillige måder du kan gennemføre spillet på, og masser af de såkaldte ”sequence breaks” som mange Metroid-fans er begejstrede for. Personligt har jeg selv brugt en masse tid på at speedrunne spillet. Undervejs støder du på diverse velkendte bosser, samt nogle nye tilføjelser.



Som altid bliver exploration belønnet i en høj grad, og det kræver smart brug af diverse opgraderinger for at samle alle spillets genstande. Stemningen, grafikken og lyden passer perfekt sammen, og det føles på mange måder som en rigtig efterfølger til Super Metroid (selvom det egentlig ikke er det).

En intet mindre end perfekt remake, som passer ufatteligt godt på en håndholdt konsol. Desværre er spillet ret kort, men med adskillige sværhedsgrader, masser af valgfrie opgraderinger der kan samles, og forskellige slutninger alt efter hvor meget du samler og hvor hurtigt du klarer spillet, så er der rigelig grund til at genspille Metroid: Zero Mission.

---

Beklager de kedelige billeder, kunne ikke finde bedre.

Hvis jeg når at få skrevet beskrivelsen til #3 kommer den nok om ikke alt for længe.


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#78 - Skrevet 26-11-2011 10:25 - Redigeret 26-11-2011 20:25

Det er forbavsende svært at finde ordentlige screenshots til det her spil, så tillad mig at være doven og henvise til N-clubs egne screenshots fra spillet.

Jep, #3 er...

---

#3: Advance Wars 2: Black Hole Rising


Hvis min liste var en liste over de mest ikoniske GBA-titler eller hvilke titler der allerbedst virkede på en håndholdt, så ville Advance Wars klart ligge i toppen. Denne serie er nærmest håndholdt perfektion.

Advance Wars 2: Black Hole Rising får lov at stå på listen over sin forgænger, fordi det er stort set bare en expansion pak til det første spil. Den største forskel er en lidt anderledes campaign: du får ellers alle de samme spilbare figurer, alle de samme War Room- og Versus-baner som i originalen, men med ekstra tilføjelser.

Advance Wars er bygget efter det klassiske koncept ”simpelt at lære, svært at mestre”. Du har forskellige maps set oppefra af forskellige størrelser, og målet er som regel at bekæmpe alle modstanderens styrker eller overtage deres hovedkvarter. Til dette formål har du diverse enheder, som foretager forskellige roller – alt lige fra simple infanteri-styrker til kæmpestore tanks til jetjagere. Kamp foregår nemlig til lands, til vands og i luften, dog med visse undtagelser.

Groft simplificeret kommer maps som regel i to varianter: en hvor du har et begrænset antal enheder og skal besejre fjenden med dette, eller maps hvor du har din egen base og kan producere nye enheder, så længe du har pengene til det. Penge får du ved at erobre byer og andre lignende baser rundt omkring på kortet.

Strategi er i højsædet, og det kommer i form af mange ting: placering på kortet er ekstremt vigtigt, da nogle felter giver en bonus til defense, og ikke alle enheder kan krydse alle slags felter lige hurtigt (eller overhovedet). Nogle enheder er specielt gode mod andre enheder, men fuldstændig uduelige overfor nogle tredje. Nogle enheder kan angribe på afstand uden at blive angrebet tilbage, men er forsvarsløse på tæt hold. Samtidig har du enkelte ”Fog of War” map, hvor enheder kun har en vis synsrækkevidde.

Oveni hatten skal du også vælge din ”Commanding Officer” - også kaldet din CO. Dit valg af CO ændrer forbavsende meget i hvilke strategier du kan bruge, da de nemlig har bestemte generelle egenskaber, samt en ”CO Power” som de kan bruge når deres power meter er fyldt op. Denne bliver langsomt fyldt op i løbet af kampen, og når den bliver brugt, må du vente en tur på at kunne fylde den op igen.

Dette skaber nogle super dynamiske kampe, da man bliver nødt til at spille efter sine egne styrker og modstanderens svagheder. Max er f.eks. ekspert i kamp på tæt hold, men han har ikke lige så god rækkevidde på enheder der angriber på afstand. Samis infanteri-styrker er ekstra stærke og hun erobrer bygninger hurtigere end andre, men hun har mindre angrebskraft på andre enheder. Der er intet mindre end 19 COs, der alle har forskellige styrker og svagheder.

Præsentationen i Advance Wars er simpel, men ufattelig effektiv og charmerende. Grafikstilen er nemt genkendelig og du er aldrig i tvivl om hvad der foregår. Hver gang to enheder går i kamp, bliver du præsenteret for en hurtig animeret kampscene mellem de to enheder – men du kan springe den over når som helst, hvis du bare vil videre i spillet. Udover det har hver CO deres eget tema, og de er stort set alle sammen ørehængere.

Spillet har også ufatteligt meget holdbarhed – en lang Campaign-mode med to forskellige sværhedsgrader, diverse udfordrende maps i spillets ”War Room”-mode, en ”Versus-mode” hvor du kan spille mod enten computer eller venner, og du kan endda lave dine egne maps at spille på. Sværhedsgraden er støt stigende, og spillet er aldrig for nemt.

Spillet er muligvis også en af de bedste multiplayer-oplevelser på konsollen, men det blev altid hindret af, at du skulle have linkkabler og en masse spil for den fulde oplevelse. Dette ville ikke være det store problem på 3DS.

Ingen tvivl om, at Advance Wars-serien er noget af det bedste der kunne ske for 3DS' Virtual Console. Hvis du ikke allerede var klar over det, så er det også fra denne serie, at jeg har mit brugernavn – efter en CO i spillet ved samme navn.


Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#79 - Skrevet 26-11-2011 10:42 - Redigeret 26-11-2011 10:43

What? Ingen kommentarer til Zero Mission. Kan kun give ekko: Køb det, hvis du kan lide eller er interesseret i Metroid.
Det er er super velproduceret og tager gameplayet og historien fra det første Metroid-spil og bringer det frem til moderne standarder. Spillet er mere mindeværdigt end Metroid Fusion for mig.

Angående Advance Wars har det ikke fanget mig, men jeg har heller ikke brugt så meget tid på det. Jeg kender folk, der elsker det, men det er vist ikke lige min genre - universet siger mig heller ikke så meget.


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#80 - Skrevet 26-11-2011 10:44

Zero Mission er utvivlsomt mange gange bedre end Fusion. Jeg elsker det spil.

Jeg kan sagtens anbefale at kaste sig ud i Advance Wars. Jeg har endnu ikke oplevet nogen, der ikke blev fanget af det efter de havde sat sig ind i det.


Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#81 - Skrevet 26-11-2011 10:58 - Redigeret 26-11-2011 11:03

Jep, jeg tror måske Zero Mission har mere dybde, hvor Fusion er mere "flashy". Der er mange grafiske eksperimenter, nye looks, nye spilmekanikker og nye historieelementer i Fusion, hvor Zero Mission mere er back to basics med tilføjelsen af hvad end det har krævet for at gøre det til en fuldt ud fornøjelig oplevelse for gamere i nutiden. Ikke at Fusion er et dårligt spil. Det bliver bare ikke meget mere "Metroid" end Zero Mission.

Det er forresten interessant at Zero Mission og Fusion stadig i dag repræsenterer henholdsvis det første og det sidste spil i Metroid-tidslinjen.

Edit: Måske jeg skulle give det en chance på et tidspunkt. Jeg har trods alt brugt rigtig mange timer på Final Fantasy Tactics Advanced.


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#82 - Skrevet 26-11-2011 20:29

Du kan ikke rigtig sammenligne spillet med FFTA. Advance Wars er rendyrket stategi uden RPG-elementer.

En anden grund til at jeg gerne ville igang med 2eren igen er på grund af dets Hard Campaign. Den er ikke engang lige så svær som 1erens så vidt jeg husker, og jeg har stadigvæk aldrig gennemført den.

Det var en af de ting jeg lidt savnede ved Advance Wars: Dual Strike. Der var nogle forsøg på at balancere nogle ting i Dual Strike, og det lykkedes da også for det meste, men samtidig introducerede det også nogle ting der var lidt for stærke ( bl.a. Tag Powers). Dem behøves du heldigvis ikke spille med uden for spillets Campaign, for det meste. Campaign var også en god del nemmere, desværre.

Hvis jeg for tid så skriver jeg nok #2 i morgen. Kan folk efterhånden gætte hvad de sidste er?


Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#83 - Skrevet 26-11-2011 20:38

Ok. FFTA er nok alligevel stadig det tætteste jeg er kommet på den type gameplay tror jeg. Måske er det noget der vil tiltale mig nu, men det var i hvert fald ikke da jeg var yngre.

Mit gæt er Wario Ware: Twisted!


Bota
Bota

140
Offline
Level: 20 (Moblin)

0
1ups givet

#84 - Skrevet 26-11-2011 21:25 - Redigeret 26-11-2011 21:26

Prøvede Dual Strike på DS for en del år siden, og det var en af de første SRPG jeg prøvede. Jeg gennemførte det dog aldrig og solgte det i stedet af en ukendt årsag, for så vidt jeg husker, var det er godt spil. Jeg har dog aldrig prøvet Advance Wars til GBA.

Pokemon mangler meget på listen, så kunne forestille mig Pokemon R/S/E ville være at finde.
Man kunne selvfølgelig diskutere genudgivelsesværdien, da der nok højst sandsynligt kommer remakes af dem til 3DS.


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#85 - Skrevet 26-11-2011 21:28 - Redigeret 26-11-2011 21:29

Sjovt at du kalder Dual Strike et SRPG, når det ikke rigtig har noget med RPG-genren at gøre. Er det pga. at de forskellige COs kan stige i level og tilføjes forskellige skills, at du kalder det sådan? Smiley

Det var i øvrigt en af de dummere ting de tilføjede til Dual Strike, synes jeg. De var forfærdelig overpowered. Det var heldigvis 100% valgfrit om man ville bruge dem.

Jeg gik faktisk igennem Dual Strike for nyligt, og det er stadigvæk et rigtig godt spil. Der er helt klart også nogle forbedringer i forhold til GBA-spillene.


Bota
Bota

140
Offline
Level: 20 (Moblin)

0
1ups givet

#86 - Skrevet 26-11-2011 21:37

Ja okay, at tilføje RPG er måske også forkert. Smiley
Jeg får næsten helt lyst til at generhverve mig det. Hvis jeg en dag får tid, vil jeg i hvert fald prøve GBA-spillene.


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#87 - Skrevet 26-11-2011 21:42

Ved ikke om det var direkte forkert, men når man kommer fra de første spil, så er det en ret sjov observation - det var nogle lidt bizarre RPG-elementer de tilføjede til Dual Strike, og jeg kan sagtens se hvorfor man ville kalde det sådan, hvis det var det første man spillede.

Jeg håber at en genudgivelse til 3DS' Virtual Console ville kunne skabe lidt interesse om serien igen - fordi det lader ikke til, at Intelligent Systems har planer om at lave flere af dem i fremtiden. Det nyeste spil i serien (Advance Wars: Dark Conflict) klarede sig, så vidt jeg ved, ret dårligt. Det var noget af et reboot i serien, og det mistede en del af sin charme. Jeg synes dog det var okay, og det er sandsynligvis det mest balancerede AW overhovedet. Desuden kunne det spilles online - endnu en feature som jeg tror serien ville gavnes af.


KJ85
KJ85

21459
Offline
Level: 58 (Tektite)

0
1ups givet

#88 - Skrevet 22-02-2012 16:57

Skal vi ikke snart have løftet sløret for de sidste spil på listen?

Er da interesseret i om, der er noget man har misset Smiley


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#89 - Skrevet 22-02-2012 17:04

Hov, jeg havde helt glemt tråden. Tænk at jeg har skrevet så meget.

Jeg tror at hvis jeg skulle lave sådanne lister fremover, så skal jeg begrænse mig lidt. Jeg bliver altid for ivrig og vil beskrive et spil i alt for mange detaljer, og jeg havde faktisk tænkt mig at skrive endnu mere om de sidste to titler.

Finder lige ud af hvad jeg gør, forvent #2 i weekenden eller noget.


KJ85
KJ85

21459
Offline
Level: 58 (Tektite)

0
1ups givet

#90 - Skrevet 22-02-2012 17:17

Hehe, sådan kan det gå..

Jeg har lige bestilt mig Advance Wars 1 og 2 sammen med et tredje ligegyldigt spil pga. din liste her, så ser frem til mere god læsning.. 130 kr. for de to spil samt monopoly (alle komplet med boks og manual) er ok, er det ikk?