Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Switch 2 - rygter og disk...

Amiibo!

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Top 10 GBA-spil på 3DS' Virtual Console

Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

Skrevet 30-10-2011 15:59 - Redigeret 26-11-2011 11:23

Jeg er i skrivehumør i disse dage, og vil derfor prøve at starte en lille feature her på siden i form af en top 10-liste. Hvis jeg får nok positiv feedback kan det være, at jeg gør det til noget regelmæssigt.

Denne gang: Top 10 spil til GBA jeg gerne vil se genudgivet på 3DS' Virtual Console.

EDIT: Nu udvidet til top 11

Jeg havde egentlig tænkt mig at starte med hele listen på en gang, men det ville komme til at fylde forfærdelig meget, og jeg vil heller ikke bombardere jer med for meget tekst på engang. Derfor regner jeg med at tage et spil om dagen, så der også bliver plads til noget diskussion om hver enkelt titel.

Som bekendt har Nintendo tænkt sig at udgive nogle GBA-spil til 3DS' Virtual Console i forbindelse med deres Ambassador-program. Jeg har ikke tænkt mig at nævne dem der allerede er bekræftet; jeg vil istedet fokusere på nogle andre titler.

Læg mærke til hvordan jeg har stillet dette op. Jeg har tænkt mig at basere min liste på følgende kriterier:

- Kvalitet, først og fremmest
- Hvor godt de klarer sig på en håndholdt
- Grund til at blive genudgivet (fortjener dette spil en ekstra chance?)
- Diverse andre grunde (det skal jeg nok uddybe ved hvert enkelt indslag)

Bemærk, at jeg har været lidt begrænset i mine valg. Jeg vil generelt undlade at nævne flere titler fra samme spilserie, og jeg vil kun nævne titler, som jeg rent faktisk har spillet igennem. Jeg har desværre langt fra prøvet alle GBA-titler.

Ikke desto mindre håber jeg, at I vil nyde min lille top 10.

-----

#11: Final Fantasy 6 Advance


Hvad kan man sige om Final Fantasy-serien der ikke allerede er blevet sagt?

Jeg er personligt ikke så vanvittigt stor fan af serien, men der er en titel i serien, som jeg er ret begejstret for, nemlig 6eren. Som bekendt blev Final Fantasy 4, 5 og 6 porteret til GBA (Det gjorde 1 og 2 også, men som en samlet pakke og givet en større finpudsning). Jeg har dog aldrig spillet 5eren, og 4eren har allerede en god remake på DS, så valget falder på 6.

Grunden til, at titlen befinder sig nede på 11.-pladsen er fordi at spillet mister lidt af sin charme, når det bliver portet til GBA. Lydsiden lider ret meget i forhold til SNES-udgaven, og grafikken er tonet lidt ned og givet lysere farver, hvilket ikke altid er lige pænt i forhold til den stil spillet kører.

Til gengæld får GBA-udgaven en del bonusindhold, og spillet har fået en ny oversættelse i forhold til den lidt rushede oversættelse som der var i SNES-udgaven. Lidt charme går tabt, men generelt set er det et plus.

Hvad du får i dette spil er en absolut fantastisk historie fyldt med en masse mindeværdige figurer, og noget af det bedste ”klassiske” RPG-gameplay som du kunne finde på SNES'en: Masser af customization og masser af dybde.

---

EDIT:

Som sagt kopierer jeg ikke alting ind i første post indtil videre, fordi det ville blive en meget lang første post. I kan søge efter efterfølgende titler ved at skimte emnet igennem for boxarts.

Listen indtil videre:

#11: Final Fantasy 6 Advance
#10: Fire Emblem: Fuuin No Tsurugi
#9: The Legend of Zelda: Minish Cap
#8: Mario & Luigi: Superstar Saga
#7: Castlevania: Aria of Sorrow
#6: Mother 3
#5: Golden Sun
#4: Metroid: Zero Mission
#3: Advance Wars 2: Black Hole Rising

Bota
Bota

140
Offline
Level: 20 (Moblin)

0
1ups givet

#61 - Skrevet 08-11-2011 22:21 - Redigeret 08-11-2011 22:21

@Ultimate Beast
Yeah. Jeg tror dog vi snakker om to forskellige ting (referencer kontra ligheder). Er godt klar over alle figur- og gameplaylighederne, dog husker jeg ikke, at Dusty Dunes var med i Mother 1, der kan man bare se. Smiley


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#62 - Skrevet 08-11-2011 22:27 - Redigeret 08-11-2011 22:28

Dead Cheese skrev:
Jeg har ikke spillet det så jeg hopper bare fra (betegn det næste som et noget gerelt og ikke rettet mod mother serien), det er mere en generel holdning, end noget virkeligt relevant til serien.
Dog Fire emblem har jeg også gerne ville spille kronologisk. Ganske vidst er figurene tidsløse, og de præcenteres sådan set på ny hver gang, men er til fordel at spille de tidligere spil uanset. Så har man kenskab til dem.

Det med chain tomb er jo også en mini cross over. "Lånt" materialle så at sige. Man kan ikke rigtigt tage det med under det jeg siger. Tilsvarende skulle jeg så også have læst noget fra alle marvel serier og spillet alle capcom spil for at kunne spille marvel vs. capcom.



"Mini cross-over" eller ej, det er stadig en reference.

Det er et helt andet univers mellem de to. Du går ikke glip af noget som helst ved at spille dem i omvendt rækkefølge udover sådanne små referencer, som jo i øvrigt ville virke begge veje.

Sammenlign det med Final Fantasy, hvor langt de fleste af dem ikke hænger sammen på nogen måde, udover monstre.

Jeg har ingen anelse om hvad du mener med Fire Emblem og at deres figurer præsenteres på ny hver gang - det er kun få af spillene der hænger sammen på nogen måde udover gameplay, og de fleste af dem foregår i et helt andet univers med helt andre figurer, a la Final Fantasy.


Dead-Cheese
Dead-Cheese

2007
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#63 - Skrevet 08-11-2011 22:37

Jeg skrev som noget af det første at det ikke er rettet mod Mother serien Smiley

Du tager ikke fejl; det er ikke pointen.

Når du nu nævner final fantasy går jeg ud fra at du mener ff 1, 2, 3, 4 osv.... kronologien, og ikke ff 10, 10-2 eller ff. 4, 4-2, 4-1,5 osv... kronologien.

Så du siger Mother ikke er sammenhængende i stil med final fatasy 1, 2, 3 kronologien, mener du så også at det er ligegyldigt at navne på charatere går igen. Monste optræder på ny, og gamle bosser kan blive summet (og omvendt)? Jeg syntes sådanne relationer er interresante og nyttige.
Men hvis du mener det ikke er en nødvendighed er det rigtigt.


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#64 - Skrevet 08-11-2011 22:45

Hvis det ikke er rettet mod Mother-serien, hvorfor har vi så denne diskussion?

Ja, selvfølgelig snakker jeg om de Final Fantasy-spil der ikke hænger sammen. Var der nogen tvivl om det?

Ja, der er enkelte navne-referencer, der er vistnok enkelte monstre der går igen (men langt størstedelen er nye), og hvis du med "summet" mener "summoned", så giver det ikke mening at snakke om en sådan gameplay-mekanik i denne sammenhæng. Nogle angreb går igen.

Jeg synes også sådanne referencer er interessante, men hvis det ødelægger din fornøjelse for spillet, at du først hører om Cid uden at have spillet de første spil i serien hvor det bliver nævnt, så kan jeg kun gentage hvad jeg tidligere sagde, og sige, at det er overordentligt pjattet.

Meningen er jo, at referencerne virker uanset hvad du spiller først.


Dead-Cheese
Dead-Cheese

2007
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#65 - Skrevet 08-11-2011 23:10

Jeg tror du misforstår mig.

Lad os blive enige om at vi ikke er enige og lade det lige. Vi rokker os jo fra stedet.


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#66 - Skrevet 08-11-2011 23:15

Jeg tror du mener, at vi ikke rokker os.

Du skal da være meget velkommen til at uddybe, hvis du har lyst.


Dead-Cheese
Dead-Cheese

2007
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#67 - Skrevet 08-11-2011 23:22

Njah. Ikke lige nu. Jeg venter til i morgen hvis endelig. Jeg har svært ved at formulere det helt korrekt. Mig og lange indlæg om natten er ikke lige sagen. Smiley


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#68 - Skrevet 10-11-2011 20:54 - Redigeret 10-11-2011 21:36

Jeg havde heldigvis skrevet denne her på forhånd. Den kunne muligvis godt trænge til en revidering, men nu får I altså #5.

---

#5: Golden Sun


Om du vil placere 1eren eller 2eren her er for mit vedkommende underordnet; de har hver især deres styrker. Som jeg sagde i introduktionen vil jeg dog hovedsageligt holde mig til et spil fra hver serie, og valget falder på 1eren.

Er der nogle GBA-ejere der ikke kender til denne serie efterhånden? Personligt blev jeg faktisk helt tilfældigt præsenteret for spillet af en ven. Golden Sun er på mange måder et ret simpelt RPG, men det er stadigvæk ufattelig veludført og har ubenægteligt en masse charme.

I Golden Sun følger du hovedpersonen Isaacs og hans ven Garet, der rejser ud for at redde verden, eftersom spillets skurke har røvet de såkaldte Elemental Stones, der i de forkerte hænder kunne ødelægge spillets verden, Weyard. Klassisk, men der er masser af twists og andre ting der gør, at historien er en fornøjelse at følge.



Som du bevæger dig igennem spillet kommer du igennem diverse byer, dungeons, temples og andet, der som regel er fyldt med puzzles og monstre. Spillets puzzles løses som regel via hovedpersonens ”psynergy”, der gør at du kan interagere med omgivelserne på diverse måder. At bekæmpe monstre er en fornøjelse med spillets forholdsvist simple, men lettilgængelige kampsystem, der har en god portion strategi. Kampene er også hurtige, hvilket i mine øjne er en kæmpe styrke i RPG'er. Spillets grafik er også helt fantastisk – kampene foregår endda i pseudo-3D, og med masser af imponerende effekter.

Spillets soundtrack er muligvis også en af de bedste på GBA, og spillet er propfyldt med gode temaer. Hvis nogen hævder, at GBAen er ude af stand til at producere god musik, så bør man helt klart henvise til dette spil. Jeg kunne sandsynligvis dedikere adskillige paragraffer til spillets musik, men jeg vil egentlig bare efterlade jer med en af de bedste, musikken fra Venus Lighthouse: Venus Lighthouse tema



1eren og 2eren fortæller en samlet historie, og det er muligt at overføre sit party fra det første spil til det efterfølgende og få en masse bonusser med dette. På 3DS' VC burde det ikke være svært for Nintendo at indføre en feature, så man let kunne overføre data mellem de to.

Golden Sun-serien har en efterfølger på DS, som desværre var en skuffelse på næsten alle måder. Forhåbentlig får serien en værdig efterfølger engang i fremtiden, og det ville være rart at have en undskyldning til at blive mindet om, hvor god serien var dengang.


Togbis
Togbis

0
Offline
Level: 16 (Space Pirate)

0
1ups givet

#69 - Skrevet 10-11-2011 21:01

Du er meget glad for RPG'er, hva? Smiley

Men nogle gode beskrivelser, keep 'em coming!


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#70 - Skrevet 10-11-2011 21:06 - Redigeret 10-11-2011 21:39

Det har jeg ærlig talt ikke tænkt så meget over, men det har nok også noget at gøre med, at de virker så godt på platformen.

Faktisk er jeg i nyere tid blevet godt og grundigt træt af RPG-genren, fordi jeg ikke synes den fornyer sig nok, og fordi den er blevet for story-præget. En af plusserne ved Golden Sun, er at der rent faktisk er en del at gøre ude af kamp. Det meste af tiden, i hvert fald. En undtagelse til denne tendens er Mario RPG-serierne, som nærmest bare bliver bedre og bedre.

En ting jeg ikke nævnte i beskrivelsen var, at Golden Sun sandsynligvis også var en af mine introduktioner til genren. Så vidt jeg husker spillede jeg ikke rigtig RPG på Sega Master System, Game Boy, Sega Mega Drive eller N64, som var de spillemaskiner jeg ejede inden.

Jeg skulle dog mene, at resten af listen nok ændrer lidt på den konklusion. Håber jeg.

EDIT: Ja, det er vel reelt kun Fire Emblem, Minish Cap og Aria of Sorrow, der ikke er RPG'er på min liste indtil videre, hoho.


Hassus
Hassus

0
Offline
Level: 22 (Ice Keese)

0
1ups givet

#71 - Skrevet 10-11-2011 21:33

Dette spil var grunden til at jeg i sin tid købte en GBA og det er også indirekte grunden til at jeg sidder her på The Danish Nintendo Community i dag. Det er absolut ingen overdrivelse at jeg købte konsollen pga. Golden Sun. Jeg købte det sammen med maskinen fordi jeg var blevet betaget af dets stil, historiefortælling og magiske verden. Det var i øvrigt min første RPG og hvilket sted at starte..

Djinn-systemet, som bygger på nogle elementare pokemon-lignende væsener, er enormt sjovt at lege med, da hver eneste Djinn kan have et væld af forskellige funktioner og de kan bruges i samling til at foretage flotte og ødelæggende angreb. Et andet kendetegn ved spillet er at man frit kan bruge et afgrænset udvalg af sine magier også uden for kampe til bl.a. at løse puzzles. Visse magier kan ligefrem kun bruges uden for kampe, så som Mind Read(alle NPC'ers tanker kan læses - også dyrs) og Move(telekinese). Udover disse særlige kendetegn er der stadig en god del af klassiske RPG-elementer som for eksempel et bredt udvalg af våben, items osv.

Egentlig var jeg ret overbevist om at minderne om spillet var overglorificerede pga. min spæde introduktion til det, men da jeg spillede mig igennem det i år fandt jeg overraskende ud af at det på nogle punkter faktisk er bedre end jeg huskede det. Det siger ikke så lidt, når det - som jeg i starten nævnte - var spillet, der udelukkende fik mig til at købe en GBA.




(Spillets halvnuttede stil har i øvrigt modvægt af en ret melankolsk stemning. Byerne er næsten altid i én eller anden form for opbrud, jorden er ved at gå under og musikken er ofte både dyster og flot.
Det er næsten komisk hvor dystert spillet kan være. På et tidspunkt møder man nogle børn, der fortæller at deres far, som er skovhugger, er blevet forvandlet til et træ. Efter man langt om længe for forvandlet ham tilbage til et mennekse beslutter han sig for aldrig mere at fælde træer. Nu har børnene deres far tilbage men giver samtidigt udtryk for en vis frygt for ikke at ville få føde på bordet med en nu arbejdsløs far. Hvad kan man gøre? Smiley )


Bota
Bota

140
Offline
Level: 20 (Moblin)

0
1ups givet

#72 - Skrevet 10-11-2011 23:37 - Redigeret 10-11-2011 23:39

Jeg har det med at begynde på gamle serier, som jeg har overvejet at begynde på, men aldrig haft en "grund" til at prioritere over nyere spil, når en fortsættelse bliver annonceret på en nyere konsol. Dette var også tilfældet med Golden Sun, som jeg første gang spillede for 2-3 år siden.
Har gennemført det ene og stort set det andet. Begge er rigtig gode RPG's, og selvom 1'eren har en smule bedre melodier, er 2'eren dog bedre, da den forbedrer gameplayet betydeligt, imo.

Golden Sun er meget unikt med det føromtalte Djinn-system og det hurtige kampsystem. Eneste minus er random battles, som jeg mener hører fortiden til og skal erstattes med fjender, der render rundt i en open world, som i Dragon Quest IX fx (Golden Sun er så heller ikke specielt nyt, granted).
Apropos dét - noget jeg også glemte at nævne om Mother 3: Alle fjender har front og back sprites og render rundt i open world; og det er lige før, at hver eneste fjende har sin egen melodi i spillet (der er vist omkring 50 battle themes og 300 melodier i spillet i alt).

... Ironisk nok har jeg stadig ikke prøvet Golden Sun: Dark Dawn til DS'en, selvom det egentlig var den titel der fik mig til at spille de andre, haha.


Navn
Navn

38
Offline
Level: 19 (Bullet Bill)

0
1ups givet

#73 - Skrevet 10-11-2011 23:47

Fuck yeah Golden Sun.

Jeg spillede 1'eren og 2'eren til ukendelighed. De er bare propfyldt med godt gameplay og god musik.

Dark Dawn var elendigt, men man kan vel håbe at Golden Sun 4 bliver bedre.


Eagle
Eagle

3
Offline
Level: 21 (Paragoomba)

0
1ups givet

#74 - Skrevet 10-11-2011 23:48 - Redigeret 10-11-2011 23:50

Jeg er enig i, at 2eren overall er en bedre pakke, men mange af "forbedringerne" kommer ret sent, og så betyder de ikke det store. Et stort plus er de mange ekstra dungeons og ekstrabosser, der er at finde i spillet.

Mit største problem med 2eren er, at pacingen er enormt dårligt, og du mangler et overordnet mål meget af tiden. Der sker simpelthen for lidt, og du kommer til at hænge for meget ud de samme steder. Sammenlign det med 1eren, hvor du nærmest hele tiden kommer ud for noget nyt, og har en masse variation i omgivelserne.

Som jeg sagde er det dog hip som hap, og det kunne lige så godt have beskrevet Golden Sun som serie. Jeg overvejede at gøre dette, men jeg synes det ville være lidt af et cop-out. Jeg ville dog ikke have det ene uden det andet.


Navn
Navn

38
Offline
Level: 19 (Bullet Bill)

0
1ups givet

#75 - Skrevet 10-11-2011 23:50

Første halvdel 2'eren føles som en gigantisk sidequest (lidt ligesom HELE Dark Dawn var). Det var først da man kom til Lemuria og de vestlige kontinenter at historien for alvor tog fart. Derfra var det dog også vildt godt.