Skrevet af Lukas Skywalker - 27-04-2011 09:09
I forbindelse med et finansmøde kunne Satoru Iwata fortælle at han var lidt skuffet over 3DS-salget indtil videre, og samtidig fortalte han bl.a. også om, at de måske ikke i fremtiden skal lægge alt for meget vægt på deres egne skuldre.
Satoru Iwata kunne fortælle at selvom salget for Nintendo 3DS var ganske solidt, så var han stadig ikke helt tilfredsstillet. 3DS havde ved udgangen af marts solgt 3,61 millioner eksemplarer, hvilket var et stykke under de forventede 4 millioner.
Mht. Wii, så fortæller Iwata at Wiis skæbne måske ville have ændret sig, hvis den blev markedsført anderledes. Det lyder derfor som om, at Iwata fortryder lidt, at de ikke valgte en ekstern markedsfører for Wii:
"I now regret that we didn't tie up with someone outside the company to market the Wii. If we had done that, the fate of the Wii might have been different. Now I am aware that we should not rely too much on ourselves. You will see what I mean by this when we market the 3DS and the Wii in the future."
- Satoru Iwata
#1 - Navn
Level: 19 (Bullet Bill)
27-04-2011 11:13
Den havde nok solgt bedre med nogle interessante titler.#2 - Jonas
Level: 15 (Geega)
27-04-2011 11:14
Nej Navn, det var helt klart manglen på markedsføring og partnerskab med andre firmaer, den er gal med#3 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
27-04-2011 11:58
Nintendo er i selvfornægtelse. "Forbrugerne forstår ikke den value, der er i stereoskopisk 3D uden briller, vi må kommunikere det bedre ud". Jo, Iwata, vi forstår den godt, men vi tillægger det bare ikke nogen større værdi.Level: 1 (Goomba)
27-04-2011 12:08
alexander, jeg vil dog gerne påpeje at der er mange der simpelthen ikke tror på 3D effekten uden briller. jeg har vist min 3ds til mange der faktisk blev overrasket over at det faktisk virkede, og det er lidt det jeg tror miamoto "irretere" sig over#5 - chessr
Level: 31 (ChuChu)
27-04-2011 12:09
Alexander lad nu lige 3Dsen komme igang inden du dømmer at de ikke har et marked der.#6 - PD
Level: 1 (Goomba)
27-04-2011 12:32
Ja tag det dog roligt og se hvad der sker... hvorfor altid tro det på det værste? Det gør min mor altid og det er pisse irriterende... det syntes vi også :b#7 - Kristian Mols
Level: ()
27-04-2011 13:19
^det bliver hans problem som kunde hvis de går nedenom og hjem#8 - HGC
Level: 16 (Space Pirate)
27-04-2011 13:40
Launch line-uppet er synderen. Jeg forudser, at ligeså snart Ocarina of Time 3D, Starfox 3D, Kid Icarus: Uprising og Super Mario 3D udkommer, vil salget af 3DS stige betydeligt. Hvor mange herinde har ikke sagt, at de venter med at købe 3DS, fordi de ingen interesse havde i launchtitlerne?#9 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
27-04-2011 13:52
Foruden Mario 64 så har 3D Mario-spil aldrig solgt hardware. Hvis du kigger på udgivelserne af Galaxy 1 og 2 og på salget af Wii i samme periode, så var der ingen effekt.#10 - Dead-Cheese
Level: 25 (Kokiri)
27-04-2011 14:16
Bare bedre og flere titler vil gøre mig glad#11 - M60dk
Level: 18 (Twhomp)
27-04-2011 14:28
Hvis Super Mario 3D var en launch titel havde jeg nok købt den på launch. Super Mario 3D sælger altså mindst 1 stykke hardware#12 - PD
Level: 1 (Goomba)
27-04-2011 15:17
Som sagt ved I jo ikke noget om fremtiden. ALT kan ændre sig :b#13 - Peblisko
Level: 21 (Paragoomba)
27-04-2011 15:44
^Fordi så kan det kun gå bedre#14 - stelzig
Level: 24 (Whomp)
27-04-2011 16:30
Tror nu grunden til at galaxy ikke solgte konsoller var at målgruppen allerede havde en konsol. Som det nævnes her er der indeed ret mange der har valgt 3ds fra indtil videre på grund af mangel på spil og ret sikker på at flere end bare m60 af dem kunne fristes hvis der kom et mario spil 3D eller ej.#15 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
27-04-2011 16:34
Det er selvfølgelig korrekt, at hvis en stor del af "GameCube-gamerne" ikke har købt en 3DS, men ynder at gøre det, når 3D Mario kommer, så får det en effekt, men det er næppe noget, der booster 3DS-salget på lang sigt.#16 - MINI
Level: 4 (Stalkid)
27-04-2011 17:19
Jeg er enig med Navn..#17 - Zalman
Level: 28 (Skeeter)
27-04-2011 20:30
Opgraderingen kommer sikkert først i 2013, siden Nintendo nok vil fokusere på Project Cafe i 2012. Jeg kan i hvert fald ikke vente så længe.#20 - Jonas
Level: 15 (Geega)
28-04-2011 08:44
Ret typisk for Nintendo-hardware før Wii og DS. Salget dør tidligt, fordi alle fansne er tidligt ude for at købe en, og så er der ingen til at fortsætte med at købe.#21 - Zøvnig
Level: 20 (Moblin)
28-04-2011 13:09
Den første DS havde også et rimelig elendigt lineup. Det var først da nintendogs udkom, at den virkelig begyndte at sælge. Jeg er super glad for min 3DS, men om den er en succes eller ej er umuligt at bedømme allerede nu. Husk samtidig på, at prisen på en DS i Danmark var prissat til 1.299,-ved udgivelsen, hvilket er 800-900 kr. billigere end en 3DS.#22 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
28-04-2011 13:37
Zøvnig >> Ja, men den originale DS udkom i 2005, så du skal lige medregne inflation. I øvrigt er det med den højere pris bare en dårlig undskyldning. Hvis folk synes, den er "for dyr", så er det jo fordi, de ikke mener, at 3DS har en ligeså høj value, som Nintendo selv mener. Det viser jo bare, at Nintendo har fejlvurderet markedet.#23 - mr.miyagi
Level: 1 (Goomba)
28-04-2011 18:39
Jeg er en af dem som ikke er interesseret i 3ds'en.#24 - Dead-Cheese
Level: 25 (Kokiri)
28-04-2011 22:57
^virkeligt godt spørgsmål. Nogen kan lide det, og på mange måder kan det ses som en opdatering (forbedring) af den forrige version. Jeg har normalt altid den første version af tingene. Men de har altid gjort det:#25 - stelzig
Level: 24 (Whomp)
29-04-2011 07:08
^Forbedringer, bortset fra at DS lite havde utrolig dårlige knapper og gik meget nemmere i stykker. DSi lidt bedre, men holdbarhed var klart bedst på den første DS. På de to næste blev deres fokus på design åbenbart så stort at der skulle spares på materialet...Level: 1 (Goomba)
29-04-2011 11:49
altså mr.miyagi jeg er da glad for at de istedet for at vente til de kan udvikle den ultimative maskine (om 50-70 år) at de så udgiver maskiner løbene som de opdatere deres teknologi.Level: 1 (Goomba)
29-04-2011 11:51
stelzig, der vil jeg gerne påpeje at den første ds var utrolig skrøblig, den skulle tabes på gulvet (trægulvet btw) en gang, og så var de to skerme seperæret, hvorimod ds liten havde en væsentlig stærkere binding mellem de to skerme, og den kunne godt holde til at man tabte den et par gange.#29 - stelzig
Level: 24 (Whomp)
29-04-2011 11:54
Hmm? Tvivler jeg nu på, men du har ret i at de to skærme var bedre sammensat på lite (det er lidt en del af design også). Men det var så også den eneste forbedring. Samtlige knapper blev løse utrolig hurtigt (specielt skulderknapper og det meget dårligere d-pad) hvilket er et langt større problem. Lige fra starten af kan du faktisk mærke at d-paddet bare ikke sidder ordentligt fast og det er specielt det der er bedre på den originale DS.#30 - Dead-Cheese
Level: 25 (Kokiri)
29-04-2011 12:13
Min ds (den første model) har jeg tabt en del gange, uden at komme til skade, lige indtil jeg tabte den så den ramte sidenlæns ned, brækkede et lille side stykke af siden, noget ubetydeligt. Knaperne er ikke behagelige men holbare. De er også små. Der er designet bedre på en lite.#31 - HGC
Level: 16 (Space Pirate)
29-04-2011 13:09
Jeg har nu også tabt min DS Phat et par gange, hvor det længste har været næsten to meter, og der er ingen skader sket på den overhovedet. Den øverste skærm har siddet en lille smule løs (den kan rykkes ca. 1 mm til siden) siden jeg fik den, men det er ikke noget, der har generet mig. Som tidligere nævnt, så har DS Phat, hands down, også de bedste knapper i DS-familien. DSi'ens knapper er dog også udmærkede. Apropos knapper, hvordan er 3DS'ens knapper så? Er de ligesom på DSi?#32 - Zøvnig
Level: 20 (Moblin)
29-04-2011 13:59
Alexander: Der er sket noget prismæssigt siden 2005, men vi har så også haft en økonomisk krise i mellem tiden. Folk havde generelt flere penge til forbrug i 2005, hvorimod mange i 2011 tænker mere over hvordan de bruger deres penge.#33 - Jonas
Level: 15 (Geega)
29-04-2011 14:13
3D er en salgsgimmick, der kun virker på folk, der er interesseret i 3D - og de ved i forvejen godt, hvad 3DS'ens 3D-skærm kan.#34 - yasw
Level: 1 (Goomba)
29-04-2011 14:34
Mon ikke en del af forklaringen skal findes her?#35 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
30-04-2011 12:49
Jeppe >> Jeg spiller også på min iPhone, men det betyder ikke, at jeg ikke efterspørger andre og bedre håndholdte spiloplevelser. Faktisk føler jeg mig sjældent tilfredsstillet efter et køb på AppStore, men jeg gør det i mangel af bedre.#36 - yasw
Level: 1 (Goomba)
30-04-2011 18:02
Alexander >> Smartphones succes som spilplatform viser i hvert fald at der er et hul. iPhone er jo ikke blevet markedsført, designet eller noget med henblik på spil. Alligevel har den fået skabt et enormt spilmarked. Så der er bestemt potentiale hvis nogen satser fuldt ud på en mobil spillemaskine.#37 - mr.miyagi
Level: 1 (Goomba)
01-05-2011 13:29
Jeppe Larsen:#38 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
01-05-2011 14:00
De fysiske spil er her for at blive. Folk foretrækker stadig at købe deres spil fysisk. Det er derimod industrien selv, der gerne vil gå helt over til digital distribution, fordi de derved kan fratage os diverse rettigheder som forbrugere, fx vedrørende ejerskab osv. (jf. Xbox Live og diverse DRM-intiativer).#39 - yasw
Level: 1 (Goomba)
01-05-2011 14:09
Jeg tror folk der foretrækker fysiske spil, særligt til håndholdte enheder, bliver mere og mere et mindretal med tiden. Specielt når der efterhånden ikke er nogen videre teknisk begrundelse til det. Så bliver det bare til besvær og primært noget for nostalgikere. Igen godt eksempliciferet med smartphones store del af det håndholdte spilmarked, og det endda uden at de er blevet solgt eller markedsført som værende spilmaskiner.#40 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
01-05-2011 15:04
Jeppe >> Det er ikke "tekniske begrundelser", der styrer markedet, men brugernes efterspørgsel. Det er sælgerne, der gerne vil gå digitalt, fordi de kan spare distributionsomkostninger, men så længe forbrugerne ikke vil, så går den ikke - jf. PSP Go.#41 - yasw
Level: 1 (Goomba)
03-05-2011 12:35
Og markedet viser da netop at der er fremgang i downloads, når Apple kan tage en stadig større del af det håndtholdte spilmarked, og det helt uden at markedsføre sig som spillemaskine. De har fundet et nyt marked der vinder på "convenience". Selvfølgelig dør fysiske medier ikke foreløbig, men Nintendo har i hvert fald ikke just udvidet deres markedsandel med deres absolute elendige tilgang til WiiWare.